Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer MSN Messenger 5.0?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 18:06

Nån som hört något?

nepp, har bara hört att den ska komma under första halvan av året, men frågan är ju också sen om den kommer, är den ens värd att ladda ner?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 18:36

Jag tycker det är otroligt synd att MSN är så dåligt till Macintosh. Det finns ingen bra MSN klient till Mac =/

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-19 18:38

Vem hinner först?

Prova Adium X!!!

  • Medlem
  • 2005-04-19 18:50

Här har de rätt bra koll på nya versionen, som verkar suga (ingen överraskning kanske).
http://r-james.myby.co.uk/messenger/index.php

  • Medlem
  • 2005-04-19 18:54

7 april 2005
"Help Files for the new version of Microsoft Messenger 5.0 for Mac show that the application is around 98% complete with development pushed back slightly, the application should be on track for introduction over the next couple of weeks however there is no definite date as to when to expect to see the new version of Microsoft Messenger for Mac."

Är verkligen synd att MSN Messenger ska vara så dåligt på mac. Helt klart överlägset bästa IM.

De flesta har MSN nuförtiden och det är accepterat att köra på de flesta företag vilket gör det till ett kanonprogram. Känns som msn är mer standard i Sverige idag än vad ICQ är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 19:36

Men, både Adium och Proteus är ju underbara program att använda MSN med... MSN 5.0 kommer säkert vara lite bättre, men snart så kommer säkert Adium och Proteus att ha massor av nya funktioner... (tror jag)

http://www.adiumx.com
http://www.proteusx.com

  • Medlem
  • 2005-04-19 19:58

Detta är faktiskt ett stort problem ,jag har många klasskompisar ( speciellt tjejer) som är intresseade av att switcha, men jag kan inte videochatta, ljudchatta eller liknande via MSN. De frågar, vad har du för ett dåligt MSN, finns det inget bättre till Mac?

Vad jag vet så finns det ingen lösning just nu, det enda sättet är att köra VPC, men man vill ju bort från Windowsvärlden men ändå ha kontakt med sina vänner. Eftersom AIM är så populärt i USA så tror jag att Apple inte har insett hur stort MSN är i Europa, det bästa hade varit om vi kunde chatta med MSN folk i iChat, även video- och ljud-chatt.
Hur gör ni om ni vill t ex videochatta, ber ni era vänner att ladda ner Yahoo Messenger? Det fungerar ju utmärkt, men många är inte beredda på att göra det...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 20:22
Ursprungligen av Henke:

Detta är faktiskt ett stort problem ,jag har många klasskompisar ( speciellt tjejer) som är intresseade av att switcha, men jag kan inte videochatta, ljudchatta eller liknande via MSN. De frågar, vad har du för ett dåligt MSN, finns det inget bättre till Mac?

Vad jag vet så finns det ingen lösning just nu, det enda sättet är att köra VPC, men man vill ju bort från Windowsvärlden men ändå ha kontakt med sina vänner. Eftersom AIM är så populärt i USA så tror jag att Apple inte har insett hur stort MSN är i Europa, det bästa hade varit om vi kunde chatta med MSN folk i iChat, även video- och ljud-chatt.
Hur gör ni om ni vill t ex videochatta, ber ni era vänner att ladda ner Yahoo Messenger? Det fungerar ju utmärkt, men många är inte beredda på att göra det...

Jag håller helt med dig, jag tror apple skulle tjäna på att försöka förhandla fram ett avtal som gör det möjligt för dom att utnyttja MSN i deras ichat.

AudiumX är inte bra alls enligt mig, men det är ruskigt snyggt. Det är absolut ingenting för vanligt folk, i standarutförande skulle jag vilja påstå att det är riktigt värdelöst!

ProteusX ska jag testa nu

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-19 20:29
Ursprungligen av ihks:

AudiumX är inte bra alls enligt mig, men det är ruskigt snyggt. Det är absolut ingenting för vanligt folk, i standarutförande skulle jag vilja påstå att det är riktigt värdelöst!

Kan du utveckla lite varför det är dåligt för vanligt folk? (Helt oväntat håller jag inte med dig.)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 20:49
Ursprungligen av memark:

Kan du utveckla lite varför det är dåligt för vanligt folk? (Helt oväntat håller jag inte med dig.)

Det är krångligt, MSN Messenger startar du och vips får du en fet ruta där du ska skriva in ditt andvändarnamn och lösenord. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det är på Audium X men eftersom du kan andvända flera tjänster i samma grej så blev det krångligare, Tex. när ens MSN vana kompisar kommer och vill signa in sin MSN ett par minuter.

När man loggar in MSN fick jag alltid upp några rutor om "name change" jag vet inte om det var jag som lyckats kryssa i något för att få upp dom men det kan jag inte tänka mig, och sådant är extremt jobbigt om man inte är datorvan och kan lösa det själv.

Webcam fungerar inte, det är helt otroligt kasst.

Alla MSN ikoner/smilys fungerar inte som dom ska.

Programmet strular ofta till saker när man lägger till folk på MSN när man sitter vid Windows MSN och sedan startar Audium, jag kan inte direkt peka ut problemet då jag inte riktigt minns, men jag minns att det var problem med just detta (ingen som inte gick att lösa, men fortfarande, sådant som min mamma inte skulle förstå sig på).

Ikonen var enormt ful (jag ser det som en nackdel), Orginal ljuden helt otroligt störande (igen, sådant som är störande för en vanlig andvändare som inte vill/vet tillräckligt för att gå in i inställningarna och fixa)

Jag orkade aldrig förstå hur Away systemet fungerade, det var helt klart krångligare än MSN i alla fall.

Filöverföringar var helt abnormalt störande och fick mig att ta bort programmet i ren hysteri.

Audium X, Nej tack.
Men snyggt som bara den blev programmet efter lite tweakande ^_^.

Ursprungligen av iigloo:

Men, både Adium och Proteus är ju underbara program att använda MSN med... MSN 5.0 kommer säkert vara lite bättre, men snart så kommer säkert Adium och Proteus att ha massor av nya funktioner... (tror jag)

http://www.adiumx.com
http://www.proteusx.com

men proteusx kostar ju

Ursprungligen av Stoffen:

men proteusx kostar ju

Tillräckligt bra program får faktiskt kosta lite tycker jag. (Fast i just detta fall gillar jag Adium bättre ändå.)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 21:20

Jag har sagt det förr i andra trådar. Men frågan återkommer till mig varje gång jag ser dessa IM trådarna, oavsett om det handlar om ICQ, IRC, MSN eller något annat protokoll. När ska vi få se en standart för IM så man kan välja precis vilken klient man vill för att ha kontakt med alla andra?

Adium X är ganska kasst i en del avseenden. T.ex. filöverföring, away-hanteringen och något mer jag stött på.

Ursprungligen av Leftrustle:

Adium X är ganska kasst i en del avseenden. T.ex. filöverföring, away-hanteringen och något mer jag stött på.

Filöverföringen och away-hanteringen kan vi stryka om en vecka eller två, här är hur away-hanteringen sköts:

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 14:52

Tillägger att jag nu, efter att testat Proteus kan konstatera att det är den mest helgjutna, bästa MSN klienten till mac. I mitt tycke.

Ursprungligen av Leftrustle:

Adium X är ganska kasst i en del avseenden. T.ex. filöverföring, away-hanteringen och något mer jag stött på.

Finns plugin för filöverföringen.. www.adiumxtras.com

Javabaserad MSN-klient som stödjer Webcam (inte fullt så bra, men bättre än inget alls).

http://mercury.to/

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 09:47

Finnes det nåt fungerande program som stöder webcam då, för mac os x??
Jag har testat Mercury Messenger beta men den kan tyvärr bara ta imot och det funkar dåligt...
Tänk om apple varit smarta och lagt in MSN i systemet typ på iChat...

Ursprungligen av elinge:

Finnes det nåt fungerande program som stöder webcam då, för mac os x??
Jag har testat Mercury Messenger beta men den kan tyvärr bara ta imot och det funkar dåligt...
Tänk om apple varit smarta och lagt in MSN i systemet typ på iChat...

Det handlar antagligen inte om att Apple inte är smarta, men att Microsoft inte vill stödja Mac.
Apple kan antagligen inte lägga in support för MSN, det har Microsoft sett till...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 13:13
Ursprungligen av Stoffen:

Finns plugin för filöverföringen.. www.adiumxtras.com

Vad är det för plugin? Hittar ingen som ska snabba upp filöverföringen.

Nu är det i alla fall enligt http://r-james.myby.co.uk/messenger/ klart att nya MSN Messenger kommer inom en vecka. Tyvärr saknas fortfarande de viktiga uppdateringarna. Mycket tråkigt.

5'an blir väl som de brukar vara.... En hög med nya smileys och en o annan buggrättning

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-19 21:00

OK, du har några poänger, bl a att man bör stänga av ljuden, installera MSN-emoticons mm. Samtidigt är många av bristerna åtgärdade i version 0.8, som än så länge bara finns som beta.

Adium största nackdelar är ju filöverföring och hantering av kontaker.

Visst, ser ut att funka så länge man enbart kör det, men sen när man loggar på med MSN så ser man hur fuckat hela kontaktlistan är.

Ett program som lever på att det går att göra snyggt, men är hur skit som helst. Krångligt och drar inte folk.

Anledningen att MSN tagit över så mycket i Europa tror jag främst beror på att det är lätt. Även nybörjar fattar sig på det utan att behöva tänka.

Hoppas verkligen att nya msn kommer till mac med friritning, webcam och övriga finesser. Roliga ikoner och sådant klarar jag mig bra utan, därför jag hatar Adium, känns på något sätt mer som ett blip blip program skrivet för 3åringar än något till Mac......

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 10:12

Jag använder Fire. Testade Adium först men blev ganska snart missnöjd med away-funktioner osv. Fire verkar fungera fint då jag har kompisar som både har ICQ och MSN.

Jag kör GAIM, i Linux visserligen. Är det någon som vet om det finns till OSX?

Själv så kör jag aMSN.. Det funkar bra för mig

Bevaka tråden