Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej komma åt Win från Mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 22:14

Hej!
I mitt nätverk så kan jag komma åt min Mac från alla windowsburkar, och Mac:en kan komma åt alla andra burkar förutom just en.
Alla windows kör WinXP Home.
Jag får upp den datorn som inte jag kan komma åt under Network men när jag har skrivit in lösenord och försöker ansluta så får jag "DATOR could not be opened, because the original item cannot be found.".
Hur löser jag det här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 22:24

Det har skrivits om det här tidigare. För bara två eller tre dagar sedan faktiskt. Gör en sökning.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 22:27

Jag gjorde en sökning på felet vilket inte gav något resultat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-18 23:19

Just den dator som inte fungerar kan ha brandvägg påslagen.
Testa med att stänga av brandväggen och se hur det går...

Kolla om det är detta problemmet
http://www.pchemma.se/content/tips.jsp?t=320
Hans H

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 13:24

Nej, brandväggen är avaktiverad.

[offtopic]
Är det någon mer än jag som tycker denna del låter helt obegriplig. Tror ni min mamma skulle fixa detta?
"Välj Start, högerklicka på Mina nätverksplatser och välj Egenskaper. Högerklicka sedan på din nätverksanslutning och välj Egenskaper igen. Byt till fliken Avancerat och ta bort markeringen vid ”Skydda min dator och mitt nätverk genom att begränsa eller neka åtkomst till den här datorn från Internet”."

På mac hade det blivit:
Klicka på äpplet, välj System inställningar, Välj delad, Klicka på brandvägg
[/offtopic]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-19 14:45

Med OSX 10.4 räcker med att starta Systeminställningar och skriva in "Brandvägg" på sökrutan.

  • Medlem
  • Falun
  • 2005-04-27 15:58

Har precis samma problem.

Det verkar som det inte finns någon lösning på problemet. Med andra ord, har du en Macintosh med det är problemet så kan du inte ansluta till någon WinXP burk. Kul :/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-28 11:15
Ursprungligen av ptr:

Hej!
I mitt nätverk så kan jag komma åt min Mac från alla windowsburkar, och Mac:en kan komma åt alla andra burkar förutom just en.
Alla windows kör WinXP Home.
Jag får upp den datorn som inte jag kan komma åt under Network men när jag har skrivit in lösenord och försöker ansluta så får jag "DATOR could not be opened, because the original item cannot be found.".
Hur löser jag det här?

Jag kom just en sak till. Kan denna PC som du inte kan ansluta blivit smittat av virus ?

Av erfarehet kan vissa PC virusprogram inte hitta virus ! Så opålitlig är virusprogram !
Gardering är att köra olika virusprogram för att hitta virus (självklart ska man ha
senaste virusdefinitionen)

1
Bevaka tråden