Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många bitars processor i iMac?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 10:31

Har en iMac G3 på 233MHz (Rev B, 1998) ståendes, funderar på att lägga in Linux i den då man börjar på att bli relativt trött på OS 9, och OS X är aningen segt i den, klart att det går, men som sagt, det är lite segt.

Jag har förtvivlat letat runt på nätet efter att få reda på om det är en 32 eller 64 bitars processor i den (G3 250mhz PPC 750) är allt jag har hittat om den, men på Apples info-sida om den stod det "Addressing Modes: 32-bit" , kan det vara svaret på min fråga, eller är detta något helt annat...?

/ Martin

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-19 10:35

G3 är 32-bitars. Det är bara G5 som är 64-bitars vad jag vet av de processorer som använts i Apples datorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-19 10:40

Adressing modes kan inbegripa annat än om den är en 32bitars eller 64bitar.

Det är först G5an som är en 64bitars prosessor även om altivec i G4 är 128 bitar. Om jag inte missminner mig så har intel x86 proseesorena en tid haft >40 bitars addressering men nån kan korrigera mig om jag har fel. Lika så har inte G5:an fulla 64 bitars addressering utan nånting där kring 40. Skillnaden är att G5 stöder fullt ut sin egen adresserings rymd när den är en fullfjädrad 64 bitars cpu. Vilket inte Intels x86 är. Om jag inte har fel så blir intels prossesorer en hel del långsammare on den addressear mer än 32 bit eftersom den inte i sig stöder mer än 32 bitars addressering. Vilket betyder att den kan endast arbeta med en 32 bits rymd samtidigt. Ska den använda mera måste den byta till en ny 32 bitars minnes rymd och detta tär på presstandan.

Nåja nog om det du har en 32 bitars cpu.

Om någon ogillar mina något otekniska formuleringar kan de ju förklara närmare.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 11:05

Tackar för det onekligen välformulerade svaret...

1
Bevaka tråden