Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bbb: vill veta mer om TCP felkorrigering

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-16 11:10

Hej

Har precis fått BBB 24MBit/1MBit och är väl nöjd och så. Provade spela ett spel och fick rätt usel prestanda men fick då veta av en kompis att man kan ringa bbb och be dom stänga av felkorrigering för TCP-protokollet. Enligt kompisen får man rejält mycket bättre ping.

Nu undrar jag bara vad felkorrigeringen gör och vad de negativa effekterna av att stänga av de blir. Kompisen började dra paraleller mellan UDP och TCP och att TCP utan felkorrigering var som UDP. Men det verkar ju kasst, UDP har ju ingen garanti på att paketen kommer fram i rätt ordning och förlorade paket ignoreras dessutom. Någon som kan klargöra lite för mig?

V.h.
Ivar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-16 11:40

Din beskrivning av kompisens ingrepp känns lite luddig. Men rent generellt så har jag svårt att se att en ISP går in och pillar på trafiken mha sin utrustning. Dessutom så tror jag mig ändå förstå vad din kompis talar om. Och det är inställningar i din IP-stack (vilket är något som BBB inte kan göra någoting åt).

Ska man dra det riktigt långt så låter det lite som ett försenat aprilskämt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-16 14:44

Stänga av felkorrigeringen? Låter som sagt som om din kompis snackar i nattmössan. Felkorrigeringen sker för det första vid "ändstationerna", dvs i din dator och vid "andra sidan", alltså i servern du kommunicerar med. BBB ser alltså bara vanliga IP-paket. För det andra är felkorrigeringen en viktig funktion i TCP. När man använder TCP gör man det eftersom man misstänker problem om man skulle använda det "opålitliga" UDP. Kort sagt, även om du hade kunnat stänga av felkorrigeringen i TCP (vilket innebär ombyggnad av större delen av Internet!) vill du inte göra det, det är en mycket dålig (tm) sak.

För det tredje så använder de flesta spel redan UDP. Eftersom det är en realtidstillämpning är det bättre att tappa lite paket än att skicka om dem (iaf om det är ett FPS, vem bryr sig om vad som hände för en sekund sen?).

Det man däremot kan tänkas göra, är att be BBB ställa ner hastigheten en liten aning. Tydligen är det så att då och då så bestämmer sig ADSL-utrustningar för att ställa in sig på lite för hög hastighet (dvs om man bor långt från telestationen eller har kassa ledningar eller så). Följden blir att många paket blir förstörda och "oläsliga". Tack vare felkorrigeringen i TCP funkar saker ändå, men när paket tappas (för att de är oläsliga) måste de skickas om, vilket slöar ner förbindelsen. En "säker" lite långsammare förbindelse är helt enkelt att föredra framför en "osäker" snabb.

Nu är det inte säkert att du har det här problemet. Ladda ner TP-test, och kolla vilket resultat du får. Stämmer det inte med vad du betalar för, ring supporten och felanmäl.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-16 17:40

Bra TERdON! Troligtvis tänker nog kompisen till ivar på att man kan ringa till sin ISP och be dom kontakta sin DSL-leverantör (om dom inte sköter det själv) att konfigurera om DSLAM:en för just sin förbindelse. På så vis kan man strypa förbindelsen så att sitt eget ADSL-modem inte luras till att prova och kräma ur för mycket (=ligga för nära gränsen för vad förbindelsen tål). Bra där, TERdON!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-16 18:46

Precis, felkorrigeringen har inget med TCP eller UDP att göra. Det handlar om felkorringering på DSL lagret, ATM är bäraren av IP i det här fallet. Om man minskar eller stänger av felkorringeringen på en länk som inte behöver det kan man tjäna mycket på vad gäller "latency" vilket bl.a märks genom lägre ping tider, round trip. Stänger man av felkorringeringen på en lina som det är lite problem med kan man få en riktigt taskig uppkoppling, men ring Bredbandsbolaget och hör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 16:24
Ursprungligen av Steve_E:

Precis, felkorrigeringen har inget med TCP eller UDP att göra. Det handlar om felkorringering på DSL lagret, ATM är bäraren av IP i det här fallet. Om man minskar eller stänger av felkorringeringen på en länk som inte behöver det kan man tjäna mycket på vad gäller "latency" vilket bl.a märks genom lägre ping tider, round trip. Stänger man av felkorringeringen på en lina som det är lite problem med kan man få en riktigt taskig uppkoppling, men ring Bredbandsbolaget och hör.

Det var mycket intressant att få lära sig mer om det här!

Ringt BBB och snackat men han verkade lite förvirrad så jag ska ringa igen och hoppas på att få prata med någon annan

Han verkade missförstå mig och tro att jag ville slå på felkorrigering för att få bättre latency och dessutom hänvisade han hela tiden till att min uppkoppling var mycket bra till BBB och att 24MBit är extremt hög hastighet. Hehe, inarbetade rutinsvar för kunder som vill få bättre prestanda?

Har blivit tipsad om att skaffa ett annat ADSL-modem än BBBs om jag vill få lägre latency ... kan det påverka?

Förstår inte så mycket av vad ni skriver men ser i "Nätverk/Ethernet" (Systeminställningar) att man kan variera "MTU" paketstorlek - anpassa den mellan 72 och 1.500. Har frågeställningen något med detta att göra ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-16 20:00
Ursprungligen av Olle@mac:

Förstår inte så mycket av vad ni skriver men ser i "Nätverk/Ethernet" (Systeminställningar) att man kan variera "MTU" paketstorlek - anpassa den mellan 72 och 1.500. Har frågeställningen något med detta att göra ?

Nej, inget alls.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-19 07:38

Det modem Bredbandsbolaget har fungerar bra så det kommer nog inte göra någon skillnad att byta det.
Inställningarna för felkorrigering görs i DSLAM'en (telestationen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 17:11

Hej igen!

Jag fick felkorrigeringen fixad sist, men nu är det så att mitt modem har gått sönder, fått det utbytt och nu fungerar allt superbra igen.. men jag tror dock att BBB support nollade min konfiguration under felsökningen, eller dylikt för det verkar som att felkorrigeringen är tillbaka.

Den vänliga själ som hjälpte mig senast, har du en liten stund över? Skicka gärna ett meddelande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 11:39

Nu är jag i kontakt med någon på bredbandssupporten som vet vad det här handlar om, han trimmar uppkopplingen AS WE SPEAK, får se vad han lyckas göra för underverk

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-04 12:15

Direkt från B2...

Att sätta en port till fast-path innebär att man inte har någon felkorrigering på det data som skickas över DSL länken. Om det blir bit-fel så kan det påverka trafiken så att mer paket måste sändas om vilket ger lägre throughput. Å andra sidan så ger det lägre delay vilket ökar throughput.

Supporten ställer om till Fast-path om du sitter på Lucentutrustning... På Ericssonutrustning så sänker de helt enkelt interleaven vilket ger lägre pingtider.

1
Bevaka tråden