Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag, en Macaholic

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag heter Katarina Mårtenson, är grafiker och har varit verksam inom den grafiska branschen sedan -81.
Min allra första dator var en Mac II i USA, ni vet den där lilla pyttesöta datorn. Jag köpte den för att spela spel på den. Senare for jag hem till Sverige igen och började med en begagnad PC. Bland det första jag lyckades med den var att radera hela hårddisken. Det var något script i början, bland annat var frågan om man ville formattera hårddisken. Jag var instruerad att bara klicka No hela tiden men en dag råkade jag trycka på Y för Yes. Den rasslade och lät, jag undrade vad den gjorde för det såg inte ut som det brukade i skärmen. Sen var den klar och allt jag försökte med gick bara inte. Det var krumelurer i skärmen och den bara pep. Min kärve bror kikade på den och sa att den var tom, fullständigt rensad, ingenting finns kvar på den. Jag tyckte det var korkat att ha såna frågor under uppstarten för en nybörjare som jag var så den fick bli hans.

År -92 började jag studera på Grafiskt Utbildnings Center AB i Uppsala och det var Macar där.
Jag blev kär i märket Mac, allt var så enkelt, så intuitivt med en Mac. Vilken modell det var minns jag inte längre men de fungerade kanonbra. Ingen av dem råkade bli formatterad heller.
Efter utbildningen hamnade jag på Dagens Nyheters annonsavdelning, där hade jag en Quadra som jag jobbade med, hemma hade jag en Centris 610 och av nostalgiska skäl har jag den kvar. 500 MB hårddisk, 8 MB RAM-minne... Det var stort då.

Jag har en G4 som jag köpte februari -01 som senare fick fler minnen (640 MB), extra hårddisk (tot. 150 GB), SuperDrive (CD-R/DVD R+/-), snabbare processor (1,2 Ghz) och har aldrig nånsin krånglat. Visst har den låst sig som alla andra datorer som används flitigt men det har inte varit några problem med den på så vis, att den måste lagas.
Nyligen köpte jag en större dator, en G5:a med dubbla 2,5 Mhz processorer och 1 GB RAM, 500 GB hårddisk och 20" skärm, ska det vara så ska det vara ordentligt tänkte jag när jag köpte den. Jag vill växa i den och eftersom jag börjat jobba med 3D-grafik också så behövs en bra dator med god prestanda.

Nu ska jag svära: jag har en PC som jag jobbar i också.
Det är en Dell Precision Workstation 650, används för 3ds max och hemsidesnickeri.
(Macen har jag till grafiska jobb som trycksaker, logotyper, 3D-grafik etc.)

Det var länge sen jag hade problem med en dator, numera sköts allt om av mig. Jag byter hårddiskar, stoppar i fler minnen och installerar enheter om jag behöver. Jag tror att jag hanterar en dator i dag jämfört med i min allra första början med datorer.

Förutom datorer är jag intresserad av motorsport. Jag har dragracing-licens men använder inte den för tillfället. Jag gillar att sladda, är en bakhjulsåkare (har en bakhjulsdriven Volvo 960) som jag på vintern brukar sladda med. Det är en god övning!
En gång var jag på väg till affären, ingen annan på vägen så jag passade på att sladda lite. Det kan ju vara bra så vet man hur bilen beter sig vid halka så jag for på med tvärställ i kurvorna. När jag svänger in på parkeringen till Coop Forum slänger jag ett öga i backspegeln och ser ett par blå ljus på taket på en bil bakom. ”Herregud... Var kom dom ifrån? Jag var väl ensam ute..?” funderade jag och såg för min syn att nu minsann får jag dryga böter och körkortet ryker väl också...
Jag stannar bilen på en P-ruta, bredvid ställer sig den här bilen, guuu så pinsamt. När jag tittar upp på dem då jag ska kliva ur bilen och ta tjuren vid hornen och acceptera läget ser jag till min förvåning att de har stora ögon och ser ganska så förvånade ut.
Orsaken var nog att de förmodligen trodde det var en ungdom runt 18 år med nytt körkort där bläcket knappt torkat som var ute och sladdade runt med pappas bil.

Istället ser de en medelålders dam kring 40 år som ser nog så skamsen ut, bara på väg till affären.
Det blev inga böter, de åkte iväg och de har nog aldrig förr sett en medelålders dam fara omkring på vägarna på det sättet.
Jag är också terränglastbilsförare inom Hemvärnet och kör en fyr- och sexhjulsdriven lastbil i skogarna. Se gärna bild: Terrängbil 40
Härligt lerigt, eller hur?

Ja det var väl jag det, en sladdande Macaholic.
(ursäkta, det blev lite långt)

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-07 09:39

Det var en underbar presentation inte alls för lång och inte något att ursäkta sig för.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-07 09:53
Ursprungligen av Katarina M:

Min allra första dator var en Mac II i USA, ni vet den där lilla pyttesöta datorn.

Liten??? Mac II är ju stor som ett hus. Du kanske tänker på Apple ][ eller var du ironisk?

Tack, det värmer.

Ursprungligen av rhesus:

Liten??? Mac II är ju stor som ett hus. Du kanske tänker på Apple ][ eller var du ironisk?

Guuu så fel det blev fast det var rätt tänkt, jag menade förstås Apple II.
Tack för rättelsen, jag behöver nog också en omgång RAM-minnen.

Det var den roligaste presentationen jag läst på länge!!
Varmt välkommen.

T-son

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-03-07 11:24
Ursprungligen av Katarina M:

...en sladdande Macaholic.
(ursäkta, det blev lite långt)

En sådan medlem välkomnar jag med öppna armar. Underbart skrivet, inget man behöver be om ursäkt för. Tack och hjärtligt välkommen!

Mvh/Cihan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 20:24

Haha, rolig prestentation! Välkommen.

Välkommen.

En perfekt presentation. Rolig var den också. Välkommen!

Sladda runt på vägarna är förfärligt kul det också. Synd att man är 'en sån' som förväntas göra det också.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 23:01

Underbar presentation! Välkommen!

/jensa

Tack Tack

Kul med presentationer, har själv inte gjort det, började skriva innan jag över huvud taget såg att denna sida fanns.

Rolig läsning, en 40-bil körde jag ibland i lumpen. *sakna*

Ursprungligen av Katarina M:

Nyligen köpte jag en större dator, en G5:a med dubbla 2,5 Mhz processorer och 1 GB RAM, 500 GB hårddisk och 20" skärm, ska det vara så ska det vara ordentligt tänkte jag när jag köpte den. Jag vill växa i den och eftersom jag börjat jobba med 3D-grafik också så behövs en bra dator med god prestanda.)

Var får du tag i en G5:a på Dubbla 2,5 MHz? Ingen strykande åtgång på dom eller?

F-n, jag är ledsen, kan inte hjälpa det ibland. Var bara tvungen.

Oj, hoppsan... Så fel det kan bli ändå. Jag menade förstås 2,5 GHz, inte megahertz... (Jag skyller på tangentbordet den här gången... )

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 23:02

Helt klart supernajs.

OM man ändå var i 40 års åldern. Då skulle man veta vart ens drömtjej fanns. En kvinna som gillar datorer och bilar.... Jag visste inte ens att de tillverkades.

1
Bevaka tråden