Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra sajt med FrontPage som är gjord i GoLive? Lösenord.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gör hemsidor i Adobe GoLive CS på Mac.
Jag funderar på hur det är om man har en kund som vill kunna lägga in egna grejer på sajten med FrontPage. Går det? Eller försötrs sidorna när FrontPage har kommit in och joxat med dem?

Annan fråga: Hur gör man så att vissa sidor på en sajt får lösenord? Måste de ligga i en skyddad mapp eller nåt?

Om personen i fråga har tillgång till filerna/servern så kan han gå in med FrontPage, WordPad, Word, eller vilken text-editor som helst och ändra på sidorna. Hur bra eller dåligt det brukar gå är enligt min erfarenhet mer beroende på personen som ska göra ändingarna än själva programmet som används.

FrontPage fungerar helt ok och ska inte behöva innebära några problem. Det brukar dock ändå bli en del småstrul. De flesta HTML-editorer av typen FrontPage, Dreamweaver, GoLive, etc har sin egen markering för olika "smarta/automatiska" saker. När man börjar blanda dem kan det bli mysko. FrontPage (M$) har en lite egen uppfattning om bästa sättet att formatera text vilket också kan bli konstigt. Olika program hanterar tabeller, DHTML, CSS, JavaScript lite olika. Oftast fungerar det bra, men inte alltid.

Mac och PC hanterar text, radbryt, konstiga tecken (å,ä,ö, $, etc, <, >) lite olika. Kan också bli ett problem.

Så mitt råd är att gör sidorna, låt kunden ta över dem helt. Alternativ att kunden betalar dig för att göra ändringar.

Vad gäller lösenord. Vad menar du? Det finns flera olika sätt att göra det på och vilket sät som passar beror på vad det är du vill skydda.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-15 14:46
Ursprungligen av MagnusB:

Mac och PC hanterar text, radbryt, konstiga tecken (å,ä,ö, $, etc, <, >) lite olika. Kan också bli ett problem.

Så mitt råd är att gör sidorna, låt kunden ta över dem helt. Alternativ att kunden betalar dig för att göra ändringar.

Ett sätt runt problematiken med åäö är när man sparar ovasett om det är Frontpage, Ms Word är att spara med Unicod. Välj alternativ i Spara som webbsida och ändra kodningen... Då kan både Safari och ffa Firefox även presentera sidorna som du tänkt dig.

Ursprungligen av MagnusB:

Vad gäller lösenord. Vad menar du? Det finns flera olika sätt att göra det på och vilket sät som passar beror på vad det är du vill skydda.

Jag menar, om man vill ha en del av sajten som är bara för vissa utvalda som har lösenord. Hur kan man lösa det? Alltså så att bara vissa kan läsa de sidor som har lösenord.

  • Medlem
  • 2005-04-15 16:46
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag menar, om man vill ha en del av sajten som är bara för vissa utvalda som har lösenord. Hur kan man lösa det? Alltså så att bara vissa kan läsa de sidor som har lösenord.

Vanligaste sättet är med .htaccess-filer, med vilket man kan styra åtkomsten i mappar för webbservern. Kräver att du har shell-konto på servern dock.

Annars går det att lösa även med skript-språk typ PHP, Perl etc.

Jag vet inte om FrontPage skärpt till sig på sistone, sist jag var tvungen att ge mig på programmet så genererade det mängder av onödig och icke-standardiserad kod. Fick gå i genom massa filer manuellt för att det skulle se snyggt ut på något annat än Explorer för Windows.

Ursprungligen av SirN:

Vanligaste sättet är med .htaccess-filer, med vilket man kan styra åtkomsten i mappar för webbservern. Kräver att du har shell-konto på servern dock.

Annars går det att lösa även med skript-språk typ PHP, Perl etc.

Jag vet inte om FrontPage skärpt till sig på sistone, sist jag var tvungen att ge mig på programmet så genererade det mängder av onödig och icke-standardiserad kod. Fick gå i genom massa filer manuellt för att det skulle se snyggt ut på något annat än Explorer för Windows.

Jag är lite misstänksam också sen min fru gjorde en hemsida åt sitt jobb i FrontPage. Det var en massa strul och filerna såg helt skumma ut.

hur gör man en sån ".htaccess"?

Kan jag inte ladda upp .htaccess med FTP, måste man ha shell?

  • Medlem
  • 2005-04-15 20:59
Ursprungligen av Stefan Swales:

Kan jag inte ladda upp .htaccess med FTP, måste man ha shell?

Jo, du laddar upp själva filen .htaccess (som innehåller styrkommandon för http-servern) med FTP. Däremot behöver du köra kommandot htpasswd för att skapa själva lösenordsfilen.

Klipper och klistrar...

"Skapa en fil som heter ".htaccess" i den www-mapp som du vill skydda från utomstående. Denna fil skall innehålla följande text:

AuthName "Hemliga saker"
AuthType Basic
AuthUserFile /home/hemkatalog/.losen
require valid-user

Texten efter /home/ skall vara ditt användarnamn och sökvägen till din lösenordsfil

Flytta dig i din mappstruktur till din hemkatalog och skriv "htpasswd" följt av " -cm .losen username". Sedan får du fylla i lösenord och bekräfta det samma. Gör om proceduren utan att använda -c-flaggan för att lägga till flera användare."

EDIT: Är inte säker på att alla webservers stöder .htaccess - Apache gör det, men Pyttemjuk har säkert en helt annan lösning...

Senast redigerat 2005-04-15 21:14
Ursprungligen av SirN:

Jo, du laddar upp själva filen .htaccess (som innehåller styrkommandon för http-servern) med FTP. Däremot behöver du köra kommandot htpasswd för att skapa själva lösenordsfilen.

Klipper och klistrar...

"Skapa en fil som heter ".htaccess" i den www-mapp som du vill skydda från utomstående. Denna fil skall innehålla följande text:

AuthName "Hemliga saker"
AuthType Basic
AuthUserFile /home/hemkatalog/.losen
require valid-user

Texten efter /home/ skall vara ditt användarnamn och sökvägen till din lösenordsfil

Flytta dig i din mappstruktur till din hemkatalog och skriv "htpasswd" följt av " -cm .losen username". Sedan får du fylla i lösenord och bekräfta det samma. Gör om proceduren utan att använda -c-flaggan för att lägga till flera användare."

EDIT: Är inte säker på att alla webservers stöder .htaccess - Apache gör det, men Pyttemjuk har säkert en helt annan lösning...

Aningen luddig förklaring för en sån klåpare som mig. Att "köra" ett kommando, t.ex. hur gör man det? Vadå "flytta dig i mappstrukturen"? I vilket program är du egentligen? terminalen? Nä, fattar inte denna förklaring, sorry.

  • Medlem
  • 2005-04-16 00:26
Ursprungligen av Stefan Swales:

Aningen luddig förklaring för en sån klåpare som mig. Att "köra" ett kommando, t.ex. hur gör man det? Vadå "flytta dig i mappstrukturen"? I vilket program är du egentligen? terminalen? Nä, fattar inte denna förklaring, sorry.

Klippte bara in en text jag hade liggande... Kanske inte så välformulerad :rolleyes:

Vi tar det lite mer, observera återigen att det kanske inte stöds på allla webservrar;
Skapa en textfil som heter ".htaccess", i den ska följande rader finnas:

[FONT="Courier New"]AuthName "Namn som visas i inloggningsrutan"
AuthType Basic
AuthUserFile /sökvägtilllösenordsfil/.losenordsfil
require valid-user[/FONT]

Sökvägen beror på hur systemet ser ut, på MacOS skulle det bli /Users/Namn/, på andra unix-system kan det vara /home/Namn/ eller liknande. Iaf ska det vara vägen till roten på din användarmapp (INTE den virtuella roten för websidan!)

Namnet på lösenordsfilen (.losenordsfil) kan vara vad som helst, men börja med en punkt (=osynlig)

När du är klar, ladda upp filen till den mapp du vill skydda.

Sedan är det dags för att skriva i prompten; använd terminalen för SSH eller Telnet mot servern där filerna ligger. Navigera dig till den mapp lösenordsfilen ligger, det vill säga sökvägen du angav i filen ovan. Där skriver du (i terminalen):

[FONT="Courier New"]htpasswd -cm .losenordsfil ettnamn[/FONT]
.losenordsfil är namnet du angav i filen ovan, ettnamn är det användarnamn du vill låta någon logga in med (vill du ha mellanslag, sätt namnet inom " ").

Nu skapas lösenordsfilen, du får ange lösenord för användarn du skapade.
Vill du skapa fler användare, skriver du;
[FONT="Courier New"]htpasswd -m .losenordsfil ettannatnamn[/FONT]
det vill säga, bort med "c" (annars skriver du över den gamla filen helt).

Mer exakt än så kan jag nog inte vara utan att veta hur systemet du ska in på ser ut...
Lycka till!

Ursprungligen av SirN:

Klippte bara in en text jag hade liggande... Kanske inte så välformulerad :rolleyes:

Vi tar det lite mer, observera återigen att det kanske inte stöds på allla webservrar;
Skapa en textfil som heter ".htaccess", i den ska följande rader finnas:

[FONT="Courier New"]AuthName "Namn som visas i inloggningsrutan"
AuthType Basic
AuthUserFile /sökvägtilllösenordsfil/.losenordsfil
require valid-user[/FONT]

Sökvägen beror på hur systemet ser ut, på MacOS skulle det bli /Users/Namn/, på andra unix-system kan det vara /home/Namn/ eller liknande. Iaf ska det vara vägen till roten på din användarmapp (INTE den virtuella roten för websidan!)

Namnet på lösenordsfilen (.losenordsfil) kan vara vad som helst, men börja med en punkt (=osynlig)

När du är klar, ladda upp filen till den mapp du vill skydda.

Sedan är det dags för att skriva i prompten; använd terminalen för SSH eller Telnet mot servern där filerna ligger. Navigera dig till den mapp lösenordsfilen ligger, det vill säga sökvägen du angav i filen ovan. Där skriver du (i terminalen):

[FONT="Courier New"]htpasswd -cm .losenordsfil ettnamn[/FONT]
.losenordsfil är namnet du angav i filen ovan, ettnamn är det användarnamn du vill låta någon logga in med (vill du ha mellanslag, sätt namnet inom " ").

Nu skapas lösenordsfilen, du får ange lösenord för användarn du skapade.
Vill du skapa fler användare, skriver du;
[FONT="Courier New"]htpasswd -m .losenordsfil ettannatnamn[/FONT]
det vill säga, bort med "c" (annars skriver du över den gamla filen helt).

Mer exakt än så kan jag nog inte vara utan att veta hur systemet du ska in på ser ut...
Lycka till!

Jag skulle testa detta, men jag har Loopia och det visade sig att det inte går att att få varken SSH eller telnet . . . finns det inget enklare sätt att lösenordsskydda?

Jag kollade lite mer på GoLive's hjälpdokument och såg att GoLive har ett action som bygger på JavaScript som är ganska smidigt för att göra lösenord!

Och om jag vill skydda en hel mapp så har Loopia det inbyggt i sin portal såg jag. Så lösenordsproblemet är löst.

1
Bevaka tråden