Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brandfarlig laddare

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att leka med elden:

Jag låg igår i min säng tillsammans med min iBook G3 och tittade på Robert Rodriguez "From Dusk till Dawn 2" (kul filmer för övrigt:)) när jag hörde ett konstigt ljud från fotändan. Där min laddare låg syntes ett litet fyrverkeri. Ja, det är faktiskt den bästa beskrivning jag kan komma på. Där den lilla lågvoltssladden går ut ur dosan kom det små blixtar och microkulor av smält plast hamnade på lakanet. Efter att jag snabbt ryckt ut sladden ur dator och vägg och hämtat mig från värsta chocken undersökte jag skadan. (se Bild 1)

Det verkar som att konstruktionen att inte ha någon förstärkning där sladden går ut till slut hade medfört att det blev kortslutning. Jag flyttar dator och laddare tämligen ofta och efter ett och ett halvt år orkade sladden tydligen inte mer.

Aldeles nyss kom jag tillbaka från Macforum med en sprillans ny laddare till det facila priset av 799 kr. Dyrt tycker jag men glädjande nog har Apple nu korrigerat tillvekningsfelet och satt dit en gummiförstärkning på den nya laddaren. (Se Bild 2)

Detta föranleder mig att tro att jag inte är den förste som råkat ut för denna potentiellt farliga situation. Härmed sänder jag ut en varning till er alla som har en iBook med den gamla typen av konstruktion. Tänk vad som skulle kunna hända i en dammig sladdhärva under ert skrivbord en vacker dag. Samtidigt gläds jag åt att Apple gjorde någonting åt saken till slut.

/m

Senast redigerat 2005-04-18 18:32

Kanske apple har ett åtgärdsprogram om felet är kännt av dom - ring AS och fråga. Reklamationsrätten ?

Enligt den trevliga tjejen i kassan hos Macforum Gbg är jag inte den enda som uppmärksammat detta men eftersom garantin gått ut fanns inget att göra. Jag skall emellertid söka lite nogrannare i Apples egna forum nu när datorn funkar igen.

/m

Exakt samma sak hände mig för ett år sen - den tunnare sladden hade gnagts av, helt enkelt. Obehagligt. Och den nya laddaren jag köpte hade samma problem.
Först nu inser jag att jag för fan har en protection plan som fortfarande gäller. Det är nog läge att skaffa en laddare till.

Exakt samma sak har hänt mig också. Nu använder jag istället en laddare från Macally som jag köpte billigt på MacForum (runt 400-500 kronor tror jag). Funkar utmärkt.

Jag stod och höll i en sådan tills jag insåg att den bara funkar till G4. Jag sitter på en G3.

Finns det någon vars trasiga laddare man kan få? har en idée som jag vill testa..

/ Andreas

...så även jag. Finns det någon som vet om man överhuvudtaget kan öppna en sådan här laddare? Det finns ju inga skruvar att lossa.

/m

Ursprungligen av Ermedahl:

...så även jag. Finns det någon som vet om man överhuvudtaget kan öppna en sådan här laddare? Det finns ju inga skruvar att lossa.

/m

Jag tror att man kan "skära" upp ena sidan eller med en fin såg såga försiktigt, en silversmeedssåg.. har inga problem med att den blir lite förstörd, idéen är att göra något annat med laddaren.

1
Bevaka tråden