Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fenomenal prestanda på Safarin

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har börjat att använda Safarin mer på sistone, och slagits av den extrema prestandan att ladda webbsidor, allra helst med senaste versionen. Tror inte att jag nånsin har stött på en browser som är så kvick. Vad tycker ni andra här på 99mac, finns det nån rappare browser än Safarin?

Senast redigerat 2005-04-17 17:35

Efter 10.3.9-uppdateringen, och med det Safari 1.3, så nej. Tycker Safari slår det mesta. Snyggt, enkelt, inte en massa junkfunktioner man inte behöver; macigt helt enkelt. Och iom Tiger kommer den snyggaste RSS-lösningen jag sett.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-17 14:13

Jo, nu är det till att plocka bort optimerade Firefox ur Dockan och återvända till Safari i och med 1.3 versionen. Ett par veckor i varje fall...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-17 14:18

Det jag saknar mest med Safari är en varning när jag av (av misstag) försöker stänga fönster med flera flikar öppna. Är man lite slarvig tappar man fort bort många intressanta flikar...
Konstigt att de inte implementerat detta, som Firefox och Omniweb har.

Annars är Safari klockrent!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-04-17 23:49
Ursprungligen av Micke F:

Det jag saknar mest med Safari är en varning när jag av (av misstag) försöker stänga fönster med flera flikar öppna. Är man lite slarvig tappar man fort bort många intressanta flikar...
Konstigt att de inte implementerat detta, som Firefox och Omniweb har.

Annars är Safari klockrent!

Me too!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-17 14:45

Märker också stor skillnad faktiskt. Detta är en av de uppdateringar som gjort riktigt mycket i verkligheten, och inte bara på pappret. Men Tiger blir det snarast möjligt ändå!

-- Patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 15:39

Jag med! Vissa sidor går helt sjukt snabbt nu. Har ni inte redan gjort det så går det att läsa mer om uppdateringen på Hyatts sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 19:01

En annan ny sak med Safari som är extremt bra, är att avbryt-knappen (samma som uppdatera-knappen) inte "fastnar" medans en sida laddas.

Förut kunde man ofta inte trycka någonstans medans sidan laddades, alltså gick det sällan att använda avbryt-knappen. När man tryckte på den, blev den inte tryckt på förrän sidan hade laddats klart och knappen återigen blivit en uppdatera-knapp - dvs sidan man ville stoppa laddningen av laddades om en gång till - mycket frustrerande.

Nu är det alltså löst tycker jag att det verkar som - avbrytknappen låser sig inte!

Om det är så Rajje, så är det fenomenalt! Också stört mig som TUSAN på det.

(Sitter på en sunk-peze just nu så jag kan inte testa)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 12:14

Lustigt men de nya funktionerna som Safari 1.3 stödjer. Klicka på ert namn eller på sök här på 99mac ska ni få se.

Safari är helt kalrt den snyggaste webbläsaren på marknaden. Snabb är den nu också. Jag hade gärna använt den som main browser om den inte KRASCHADE hela tiden.

Exempel: Fem flikar uppe... försöker växla flik med kortkommando... badboll... KRASCH!
Eller: Tio flikar uppe... försöker stänga ner några i mitten... badboll... KRASCH!

Den funkar ett tag om man surfar "snällt" men kraschen kommer som ett paket med DHL. AARGH!
Kör på en iMac 17 1.6 256 MB RAM, 10.3.9. Och skyll inte på rammminnet för FF kraschar aldrig och klarar många flikar och "brutal" surfning.

Nåväl, fick jag ur mig det också. Min frustration över de safarifrälsta inläggen här nu över och ersatt med en viss sorgsenhet att jag inte kan använda världen snyggaste webbläsare.

Och ja, jag har gjort säkerhetsuppdatering och zappat och whatever och datorn i örigt funkar prima. Men inte Safari.

Här kommer ett inlägg som Mattias säkert har väntat på: Har just kört Safarin med 8 flikar aktiva, skiftat flikar, laddat hem sidor och skiftat flik (om man hinner med att byta flik innan sidan är klar).
Allt funkar hur bra som helst!

Ursprungligen av Mattias H:

Safari är helt kalrt den snyggaste webbläsaren på marknaden. Snabb är den nu också. Jag hade gärna använt den som main browser om den inte KRASCHADE hela tiden.

Exempel: Fem flikar uppe... försöker växla flik med kortkommando... badboll... KRASCH!
Eller: Tio flikar uppe... försöker stänga ner några i mitten... badboll... KRASCH!

Den funkar ett tag om man surfar "snällt" men kraschen kommer som ett paket med DHL. AARGH!
Kör på en iMac 17 1.6 256 MB RAM, 10.3.9. Och skyll inte på rammminnet för FF kraschar aldrig och klarar många flikar och "brutal" surfning.

Skulle tro att det ändå beror på minnet, Safari är nog inte lika minnessnålt som FF. Har kört med Safari rätt mycket nu efter 10.3.9. uppdateringen och inte kraschat en gång.

Ursprungligen av Simon Templar:

Skulle tro att det ändå beror på minnet, Safari är nog inte lika minnessnålt som FF. Har kört med Safari rätt mycket nu efter 10.3.9. uppdateringen och inte kraschat en gång.

Safarin är osannolikt minneshungrig, när jag avslutade efter nån timmes surfning frigjordes över 100 Mb med minne enligt top-kommandot.
Över huvud taget är det här med minnet ett mysterium med OsX. Det går mycket när man tror att det inte ska gå åt nåt minne, det går åt lite när man tror att det ska gå åt mycket. Nu har jag 203 Mb ledigt med två safari-fönster. Förut idag hade jag bara 30Mb kvar med tre fönster öppna. Ofattbart!

Senast redigerat 2005-04-18 16:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 13:49

Att det är brist på minne ska ju ändå inte leda till att programmet ger badboll och krashar. Snarare att det går sjukt segt då minne swappas till/från disk konstant.

Jag tror snarare på att någon inställningsfil är korrupt. Jag kan dock inte så mycket så någon annan får förklara mer. Sök på typ safari.plist. Eller prova windows-varianten, formatera och installera om

Ursprungligen av ivar:

Att det är brist på minne ska ju ändå inte leda till att programmet ger badboll och krashar. Snarare att det går sjukt segt då minne swappas till/från disk konstant.

Jag tror snarare på att någon inställningsfil är korrupt. Jag kan dock inte så mycket så någon annan får förklara mer. Sök på typ safari.plist. Eller prova windows-varianten, formatera och installera om

Badboll och programkrascher brukar vara tecken på för lite minne. 256MB som han hade räcker knappt för själva OSX.

Är iten det lite skumt då? att jag som har en fabriksbyggd standarddator, som dessutom kostade en slant, inte kan köra Apples egna webbläsare som ju är OS X Native? I så fall bedra snålheten visheten hos Apple, eller räknar dem med att vi alla utan tvekan ska kasta in i innandömet på vår nyköpta dator? Och dessutom riskera paja något som vi inte sen får ut på garantin? Eller gynna våra ÅF efter att redan lagt ut en bra slant för datorn?

Men, nog med gnäll, vad säger ni andra med iMac G5 och 256 MB Ram, både 1.6 och 1.8? Hur funkar Safari för er?

Ursprungligen av Mattias H:

Är iten det lite skumt då? att jag som har en fabriksbyggd standarddator, som dessutom kostade en slant, inte kan köra Apples egna webbläsare som ju är OS X Native? I så fall bedra snålheten visheten hos Apple, eller räknar dem med att vi alla utan tvekan ska kasta in i innandömet på vår nyköpta dator? Och dessutom riskera paja något som vi inte sen får ut på garantin? Eller gynna våra ÅF efter att redan lagt ut en bra slant för datorn?

Men, nog med gnäll, vad säger ni andra med iMac G5 och 256 MB Ram, både 1.6 och 1.8? Hur funkar Safari för er?

Apple och deras återförsäljare räknar nog med att ingen köper en mac i standardutförande. Extraminne köper säkert 95% av alla nya macägare samtidigt som datorn eftersom det trots allt är en bra investering.

OSX Macar funkar iofs oftast även med 256MB men det brukar inte gå undan eller vara smärtfritt.

  • Medlem
  • 2005-04-18 14:18

Safari är den bästa webläsaren till Mac om, och endast om, man lägger till minst top3-programmen på denna sida; http://www.pimpmysafari.com/

Saft, PithHelmet och SafariStand. Gärna en hel drös andra. Jag laddade ner och installerade allt i min väg och; oboy vad bra Safari blev!

1
Bevaka tråden