Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe köper Macromedia

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Adobe köper konkurrenten Macromedia för 3,4 miljarder dollar.

Kombinationen av Adobe och Macromedia ska ge kunderna bättre lösningar för att skapa och leverera innehåll till olika operativsystem, media och enheter, skriver företagen i ett pressmeddelande.

Vad tror du kommer att hända när konkurrensen mellan Freehand och Illlustrator, GoLive och Dreamweaver försvinner? Eller uppväger integrationen mellan Flash och pdf nackdelarna?

Adobes pressmeddelande

Tisptack till: hallgren

Skrivet av: Christian Å

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=927

Adobe köper Macromedia

...eller ska iallafall försöka. Känns som något som diverse konkurrensmyndigheter iallafall kommer att vilja titta på det först.

http://www.adobe.com/aboutadobe/invrelations/adobeandmacromedia.html

Senast redigerat 2005-04-18 10:22

Läste detta på di.se i morse och satte kaffet i vrångstrupen. Det är väl i första hand ute efter Flash och hellre Adobe än Microsoft är väl det första man tänker.

Jag kör dock Freehand och Dreamweaver, inte Illustrator och GoLive. Det blir väl till att sätta sig på skolbänken igen framöver...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Läste detta på di.se i morse och satte kaffet i vrångstrupen. Det är väl i första hand ute efter Flash och hellre Adobe än Microsoft är väl det första man tänker.

Jag kör dock Freehand och Dreamweaver, inte Illustrator och GoLive. Det blir väl till att sätta sig på skolbänken igen framöver...

Intressant och förvånande. Nu kanske Adobe plockar ur de bästa delarna ur Dreamweaver (skriptdelen) och bakar in det i GoLive? De bästa bitarna ur Freehand bakas in i Illustrator. Skulle däremot gissa att Flash blir fristående som förr, bara att det kanske kommer att heta Adobe Flash.

Jag blev alldeles kall i kroppen!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-18 10:35

My goodness, får man göra så? Inte för att jag inte kommer välkomna ännu bättre interoperabilitet mellan respektive produktfamiljer, men jag ser hellre Macromedia och Adobe som konkurrenter som ser till att ingen av respektive företag somnar till.
Förresten har Adobe redan lite Microsoft-monopol-ställning i branschen, ser inte gärna att de blir ännu större, hur mycket jag än tycker om deras produkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 10:54

Oj...kan det här verkligen vara bra. Vilken jätte Adobe blir! Fast som redan sagt, heller Adobe än MS och jag gillar Illustrator och Golive mycket mer än Freehand och Dreamweaver.

Undrar vad detta får för konsekvenser för oss mac-användare? Känns spontant som Adobe är och har varit mer macvänliga än Macromedia.

Ursprungligen av acke:

Oj...kan det här verkligen vara bra. Vilken jätte Adobe blir! Fast som redan sagt, heller Adobe än MS och jag gillar Illustrator och Golive mycket mer än Freehand och Dreamweaver.

Undrar vad detta får för konsekvenser för oss mac-användare? Känns spontant som Adobe är och har varit mer macvänliga än Macromedia.

Kanske köpet gynnar mac Dreamweaver användarna mer nu än tidigare? I såfall är det positivt. Men det är alltid bra med konkurrens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 11:07

Har svårt att se att Adobe behåller "dubletterna" i båda företagens programarsenaler. Som tidigare sagt så tror jag att godiset från Macromedias program läggs in i Adobes program.

Om nu bara Apple kunde köpa Adobe... Skämt och sido så känner jag spontant (och kanske helt utan grund) att Apple borde göra ett motköp.

detta känns inte alls bra. monopol bromsar utvecklingen.

Ursprungligen av Anders K:

detta känns inte alls bra. monopol bromsar utvecklingen.

Tror inte man kan vara så kategorisk att säga att det alltid gör det. Adobe har haft de facto-monopol på flera områden, t.ex. PostScript, PDF, Bildbehandling osv. och Macromedia på Flash, men trots det (eller kanske tack vare! ) så har de områdena utvecklats och blivit väl fungerande.

Intressant att bevaka blir ju integrationen mellan Flash oh PDF, där tror jag vi kan se fram emot väldigt spännande saker.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-18 11:29
Ursprungligen av acke:

Har svårt att se att Adobe behåller "dubletterna" i båda företagens programarsenaler. Som tidigare sagt så tror jag att godiset från Macromedias program läggs in i Adobes program.

Om nu bara Apple kunde köpa Adobe... Skämt och sido så känner jag spontant (och kanske helt utan grund) att Apple borde göra ett motköp.

Dags att tömma det mytologiska kassaskrinet.

Ursprungligen av skamuel:

Dags att tömma det mytologiska kassaskrinet.

Skulle nog kosta 20-25 miljarder att köpa Adobe nu. (Med Macromedia)
Så stort är nog inte skrinet?!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-18 12:31
Ursprungligen av Vannelli:

Skulle nog kosta 20-25 miljarder att köpa Adobe nu. (Med Macromedia)
Så stort är nog inte skrinet?!

Nej, men de flesta uppköp görs inte med rena cash å andra sidan.

Ursprungligen av Vannelli:

Skulle nog kosta 20-25 miljarder att köpa Adobe nu. (Med Macromedia)
Så stort är nog inte skrinet?!

Företag behöver inte köpas för kontanter.
Apple har idag drygt 7 miljarder dollar i sin kassa. De har ett marknadsvärde på ca 30 miljarder dollar:

http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=AAPL:US

Adobe har ett marknadsvärde på ca 13 miljarder dollar:

http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=ADBE:US

Precis som Adobe gjorde när de köpte Macromedia, betalade med sina egna aktier så kan Apple göra det samma om de vill köpa Adobe.

Jag har hoppats ett tag att Apple ska köpa Adobe. Jag tycker att deras produktportfolio passar perfekt för Apple. Photoshop för Adobe är som Excel för Microsoft. En standard som inte har några riktiga hot mot horisonten.

Ursprungligen av Force9:

Företag behöver inte köpas för kontanter.
Apple har idag drygt 7 miljarder dollar i sin kassa. De har ett marknadsvärde på ca 30 miljarder dollar:

http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=AAPL:US

Adobe har ett marknadsvärde på ca 13 miljarder dollar:

http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=ADBE:US

Precis som Adobe gjorde när de köpte Macromedia, betalade med sina egna aktier så kan Apple göra det samma om de vill köpa Adobe.

Jag har hoppats ett tag att Apple ska köpa Adobe. Jag tycker att deras produktportfolio passar perfekt för Apple. Photoshop för Adobe är som Excel för Microsoft. En standard som inte har några riktiga hot mot horisonten.

Vore extremt korkat av Apple att köpa Adobe speciellt nu när Adobe tyvärr köpt Macromedia. Betydligt bättre om de konkurrerar med varandra.

Ursprungligen av Simon Templar:

Vore extremt korkat av Apple att köpa Adobe speciellt nu när Adobe tyvärr köpt Macromedia. Betydligt bättre om de konkurrerar med varandra.

Men hur vore det extremt korkat för Apple, kan du motivera?

Vad tjänar Apple att konkurrera med Adobe? Jag upplever det som ett hot för Apple, åtminstone inom tidningsbranschen där det faktum att Adobes produkter fungerar lika bra eller bättre på Windows gör det enklare att switcha från Mac OS X.

Om Apple får kontroll över Photoshop och därmed kan optimera det till OS X (inte Windows) och Apple hårdvara lär fler switcha till Mac OS X än tvärtom.

Ursprungligen av Force9:

Men hur vore det extremt korkat för Apple, kan du motivera?

Vad tjänar Apple att konkurrera med Adobe? Jag upplever det som ett hot för Apple, åtminstone inom tidningsbranschen där det faktum att Adobes produkter fungerar lika bra eller bättre på Windows gör det enklare att switcha från Mac OS X.

Om Apple får kontroll över Photoshop och därmed kan optimera det till OS X (inte Windows) och Apple hårdvara lär fler switcha till Mac OS X än tvärtom.

Macvärlden behöver inte färre företag och mindre konkurrens utan tvärtom. Att Apple kan samarbeta och samtidigt konkurrera mot Adobe är bättre för alla parter. Även att Photoshop rullar på båda plattformarna.

De flesta upplever nog dessutom inte att Adobes produkter rullar bättre på WinPCs.

Ursprungligen av Simon Templar:

Macvärlden behöver inte färre företag och mindre konkurrens utan tvärtom. Att Apple kan samarbeta och samtidigt konkurrera mot Adobe är bättre för alla parter. Även att Photoshop rullar på båda plattformarna.

De flesta upplever nog dessutom inte att Adobes produkter rullar bättre på WinPCs.

Spontant så måste jag fråga, så du var emot Apples köp av föregångaren till Final Cut Pro från Macromedia?
Eller Apples köp av SoundJam som blev iTunes?
Faktum är att få av Apples storsäljande proffsprodukter (inklusive OS X) är Apples produkter från början. Apple är duktiga på ta andras program och göra dem bättre.

Det är inte bara hur användarna upplever en plattform som spelar roll. Kolla på Norrköpings Tidningar när de stod in för valet att migrera från OS 9 till OS X så valde de Windows istället då alla program de behövde fanns där och de upplevde plattformen som billigare. Om nu det var ett allmänt faktum att Adobes program helt enkelt fungerade bättre på OS X så kanske det skulle ha sett annorlunda ut?

Microsofts viktigaste produkt är egentligen inte Windows, utan Office paketet, det är det som håller kvar folk vid plattformen. Skulle inte CS kunna vara Apples Office paket?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 19:10
Ursprungligen av Force9:

Microsofts viktigaste produkt är egentligen inte Windows, utan Office paketet, det är det som håller kvar folk vid plattformen.

Jag tror inte att det är Microsoft Office som gör Windows till den starkaste plattformen, jag tror det är mångsidigheten och utbudet av programvara och en rad andra aspekter tillsamans. Att säga att Office paketet tycker jag låter som en enkel förklaring på något mycket mer komplext.

Ursprungligen av ihks:

Jag tror inte att det är Microsoft Office som gör Windows till den starkaste plattformen, jag tror det är mångsidigheten och utbudet av programvara och en rad andra aspekter tillsamans. Att säga att Office paketet tycker jag låter som en enkel förklaring på något mycket mer komplext.

När "kasta ut mac"-drevet gick i början av 90-talet på företagen så handlade det till stor del om att standardisera runt kontorspaketet Office. Sen kom hem-PC i mitten av 90-talet och då ville företagen att de anställda skulle köpa samma system som de hade på jobbet. Det ena har lett till det andra.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 19:28
Ursprungligen av Anders Täpp:

När "kasta ut mac"-drevet gick i början av 90-talet på företagen så handlade det till stor del om att standardisera runt kontorspaketet Office. Sen kom hem-PC i mitten av 90-talet och då ville företagen att de anställda skulle köpa samma system som de hade på jobbet. Det ena har lett till det andra.

Var är problemet idag? Microsoft Office Mac fungerar.

Jag vidhåller min åsikt om att det inte är rimligt att säga att Microsoft Office är viktigare för Microsoft än Microsoft Windows.

Ursprungligen av ihks:

Var är problemet idag? Microsoft Office Mac fungerar.

Jag vidhåller min åsikt om att det inte är rimligt att säga att Microsoft Office är viktigare för Microsoft än Microsoft Windows.

Idag stämmer ditt resonemang men när MS skapade sitt imperium var Office med Word och Excel en mycket viktigt pusselbit.

Idag är det största problemet (för Apple) vanans makt. MS har skapat en koloss som rullar av egen kraft och den påverkas inte längre av logiska argument eller konkurrens.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 22:35
Ursprungligen av Anders Täpp:

Microsoft har skapat en koloss som rullar av egen kraft och den påverkas inte längre av logiska argument eller konkurrens.

En bra beskrivning av min tanke.

Ursprungligen av Force9:

Spontant så måste jag fråga, så du var emot Apples köp av föregångaren till Final Cut Pro från Macromedia?
Eller Apples köp av SoundJam som blev iTunes?
Faktum är att få av Apples storsäljande proffsprodukter (inklusive OS X) är Apples produkter från början. Apple är duktiga på ta andras program och göra dem bättre.

Det är inte bara hur användarna upplever en plattform som spelar roll. Kolla på Norrköpings Tidningar när de stod in för valet att migrera från OS 9 till OS X så valde de Windows istället då alla program de behövde fanns där och de upplevde plattformen som billigare. Om nu det var ett allmänt faktum att Adobes program helt enkelt fungerade bättre på OS X så kanske det skulle ha sett annorlunda ut?

Microsofts viktigaste produkt är egentligen inte Windows, utan Office paketet, det är det som håller kvar folk vid plattformen. Skulle inte CS kunna vara Apples Office paket?

Det är rätt stor skillnad på att köpa loss ett program till att köpa upp hela företag. Apple köpte visserligen upp eMagic som gör Logic men eMagic var inte det största musikprogramvaruföretaget.

Nej vad Apple behöver starka konkurrenter och samarbetspartners mer än fler program i produktportföljen.

Windows är givetvis MS största produkt de har väl sålt sisådär 500.000 miljoner licenser vid det här laget. Office siffror är betydligt blygsammare även om Office också är en grym kassako.

Norrköpings Tidningar och de flesta tidningar är nog för mycket i händerna på konsulter för att göra egna sunda beslut. Kostnader ska skäras kortsiktigt trots att det oftast blir dyrare långsiktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 18:13
Ursprungligen av Simon Templar:

De flesta upplever nog dessutom inte att Adobes produkter rullar bättre på WinPCs.

Frågan om, känns inte som om Adobe anstränger sig så mycket för att optimera sina program för Mac OS X. Nu får jag väl Richard på mig...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 16:20

Jag tror att det kan komma något gott ur detta! Adobe får mer trevlig teknik att baka in i sina produkter som redan är bra! Jag hoppas dom slopar Macromedias serier och integrerar deras teknologi i redan befintliga Adobe Program. Adobe Flash kan ju tillkomma dock ^__^...

Helt egoistiskt tänkt alltså. För mig är det här med 80% sannolikhet en positiv nyhet :).

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 16:26

Inte bra med den här sortens mindre konkurrens. Vi lär väl få se rebrandade Macromedia-program – Adobe Flash och Adobe Director så småningom. Samma program, men med lite lull-lull som motiverar ompaketeringen. Och Adobe lär ju inte få det lättare att hålla ihop CS-sviten, som redan nu är inkonsekvent i funktioner och blir allt slöare för varje version.

Men postitivt sett så kan man väl i alla fall räkna med bra integration mellan Flash och Illustrator, vilket skulle kunna bli väldigt trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 11:22

Apple vill nog inte trampa med på Adobes tår än de redan gjort...

Det var ju mängder av rykten en tid sen om att Microsoft skulle köpa Macromedia för att komma åt deras FLASH-teknolgi. Nu blir det ju inte så.

Adobe + Macromedia KAN bli bra, men hur blir det nu med konkuransen? Finns några riktiga konkurenter till GoLive/Dreamweaver och Freehand/Illustrator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 11:32
Ursprungligen av Erik.dv:

Apple vill nog inte trampa med på Adobes tår än de redan gjort...

Mmmm, samtidigt som alternativet inte kanske är så lockande. Hade inte Apple satt igång med att skapa sina pro-apps så är jag inte säker på att Adobe hade köpt upp/skapat Encore och Audition.

Gillar inte idén med att Apple sitter i knät på Adobe.

Bevaka tråden