Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har fått en Powermac G3 - har frågor till er!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla, jag har fått (får den om några dagar) (gjorde ett mindre datorjobb åt en dam) en Powermac G3, den är turkos, G3 400MHz, 128MB ram (har 256 + 128MB här hemma som ska i om den gillar minnerna), 12GB (byter till en Seagate 7200.7 120GB så det blir lite drag). Jag har dock ingen aning om grafikkortet. Här kommer mina frågor;

1. Hur kinkig är Powermac G3 "Turkos" mot minnen? Har ett apacer 256MB PC133 som jag tänkte trycka i också.

2. Hur är det med grafikkort? Har den modellen agp-port, och om är det idé att köpa ett FX5200/R9000/eller liknande så att man får lite mera fart i det grafiska och mer finesser och vad är det för defaultgrafikkort tro? (skiljer sig säkert iofs).

3. Vad jagh har förstått är det lugnt med ide-enheter (disk + cd/dvd) - alltså att jag kan använda samma som till PC.

4. Hur är det med övrigt? Grafikkorten måste vara mac-versioner? Går det att flasha om bioset på ett pc-grafikkort och sedan köra det i sin mac. Jag hörde något om det spelar roll med biosstorlek på kortet.

5. Den glömde jag av :-/ (återkommer)

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Benjamin Larsson

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Hej alla, jag har fått (får den om några dagar) (gjorde ett mindre datorjobb åt en dam) en Powermac G3, den är turkos, G3 400MHz, 128MB ram (har 256 + 128MB här hemma som ska i om den gillar minnerna), 12GB (byter till en Seagate 7200.7 120GB så det blir lite drag). Jag har dock ingen aning om grafikkortet. Här kommer mina frågor;

1. Hur kinkig är Powermac G3 "Turkos" mot minnen? Har ett apacer 256MB PC133 som jag tänkte trycka i också.

Skall fungera, har inte testat själv men det borde inte vara något problem.

Citat:

2. Hur är det med grafikkort? Har den modellen agp-port, och om är det idé att köpa ett FX5200/R9000/eller liknande så att man får lite mera fart i det grafiska och mer finesser och vad är det för defaultgrafikkort tro? (skiljer sig säkert iofs).

Tyvärr sitter det ett PCI-grafikkort i G3 B&W (Blue and White) som datorn heter.

Citat:

3. Vad jagh har förstått är det lugnt med ide-enheter (disk + cd/dvd) - alltså att jag kan använda samma som till PC.

Den interna IDE-kontrollern stöder inte stora diskar 134 GB tror jag att max var. När det gäller andra IDE-enheter kolla på www.xlr8yourmac.com i deras drive compatibillity database http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

Citat:

4. Hur är det med övrigt? Grafikkorten måste vara mac-versioner? Går det att flasha om bioset på ett pc-grafikkort och sedan köra det i sin mac. Jag hörde något om det spelar roll med biosstorlek på kortet.[/qoute]
Jag vet tyvärr inte hur det fungerar med PC-PCI-grafikkort.
[qoute]5. Den glömde jag av :-/ (återkommer)

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Benjamin Larsson

Tack för svaret!

Låter som det inte ska vara några större problem Det är dock ett ATI Rage128 - vilket vad jag vet suger getpung :-/ Går det att installera Panther/Tiger med ett sådant kort tro?

Vad för pci-kort kan vara intressanta? Såg att ett 9200 (eller om det var 9000) pci var tokdyrt - mer än datorn (fått den men om man räknar vad jag hade fått i pengar ungefär).

Tack på förhand.

mvh
Benjamin Larsson

EDIT:
Kollade lite, går visst fint att köra på Ati Rage 128 - en fråga är dock, hur segt blir det med panther + Rage 128? (Verkar vara 16MB minne).

Senast redigerat 2005-04-15 02:27

Hej! Jag har en "Yikes!" G4 350 MHz som i princip är samma maskin som G3an (förutom processorn då).

Minne: Max 4x256 MB och max 16 "bankar" per minnesmodul (ej 32, då "ser" datorn bara hälften...).Med andra ord brukar det funka bra med äldre PC100 eller PC133 då dessa har färre kretsar per modul. Jag har 64+128+256+256 i min och det funkar väl hyfsat till Panther. Kolla på .Crucial (även i Storbritannien)

Grafikkortet ör väl ingen höjdare men med tanke på att processor, minnen, bussar m.m. inte heller ör ultrasnabba så funkar kortet ganska bra i sitt sammanhang. Men inget för spel eller 3D-applikationer baserade på OpenGL - ArchiCad i nyare versioner är ganska segt.. Snabbaste PCI-kortet till Mac brukade vara ATI Radeon mac edition (snabbare än ATI Radeon 7000). Nu finns även något eller bågra ytterligare PCI-kort från ATI (9200?) - men vilket som är snabbast eller om det är prisvärt vet jag ej. BareFeats har tester på PCI-kort - den som söker skall finna. Kolla begagnatmarknaden men räkna inte med några fyndpriser. Sedan beror det ju lite på vad datorn skall användas till - exempelvis Photoshop och iMovie har väl ingen stärre nytta av ett grafikkort. Det är snarare allt lull-lull i gränssnittet som kräver kräm. Tiger skall nog funka bra ändå men kanske inte lika mjukt och utan vissa "bells and whistles".

Hårddiskar: Som nämndes ovan: håll dig till max 120GB får att vara på den säkra sidan då dessa datormodeller inte kan "se" mer av en hårddisk. Det får plats två st i lådan. Komplettera sedan med externa FireWire-diskar (dessa kan vara hur stora som helst - jag kör med en LaCie d2 250 GB FW400/800 - hej vad det går på en G5a!)

CPU: Din G3a kan sedan uppgraderas genom att byta ut cpu:n till en G4 (ZIF) - håll utkik efter uttagna G4-processorer runt 500 MHz på begagnatmarknaden. Det finns mycket att läsa på exempelvis Accelerate your Macintosh

edit: fel ATI-kort

Senast redigerat 2005-04-15 12:04
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-15 08:24

ATA-controllern i PM G3 B/W kan ibland orsaka att det blir korrupta filer på hårddisken, ifall man sätter i en större disk än 8 GB. Det gäller i första hand PM G3 B/W rev 1, men jag har även stött på samma problem med en PM G3 rev 2, som egentligen inte ska ha det här problemet.

Du kan särskilja en rev 1 från en rev 2 genom att undersöka om det finns förberett att montera en slavdisk ovanpå den första masterdisken.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-15 10:40

Du kan köpa ett ATI Radeon7000 PCI för PC och flasha om det till macversion ganska enkelt. Dessa kort får man för en 50-100:- på begmarknaden. Hur du gör för att flasha kan du söka i forumet.

Radeon 7000 är ett bra lyft för en B&W samt du får tv-utgång. Prova också klocka upp datorn i 450MHz, kolla på http://www.xlr8yourmac.com/ för instruktioner. De brukar var lättklockade. Sätt sedan i rejält med RAM (512+) så har du en trevlig dator för OSX.

Tack för alla svar!

Vidarfrågor;
Macus, är det rev.1 eller rev.2 som har förberett för en slavdisk? Det sitter en 12GBs i så större än 8GB klarar den nog fint

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-15 12:44
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Tack för alla svar!

Vidarfrågor;
Macus, är det rev.1 eller rev.2 som har förberett för en slavdisk? Det sitter en 12GBs i så större än 8GB klarar den nog fint

rev 2 skall klara större IDE-diskar än 8 MB. Men ta det inte som 100% säkert. Jag har haft problem även med en sån.

Har du en 12 GB disk, så kan det vara en SCSI-disk. Det ser du om det sitter ett SCSI-kort i datorn som disken är kopplad till. Apple sålde PM G3 B/W även med den konfigurationen. De var nog medvetna om ATA-controllerns svagheter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-15 13:36

Ett tillägg till alla tidigare, utförliga svar:

Det är inte datorn i sig som knorrar om du har fel minne, utan operativsystemet. Ju nyare det är, ju känsligare. Men OS 9 funkade nästan vad som helst, med OSX kan det hända många konstiga saker som man inte direkt härleder till minneskorten, framförallt kernel panic. Så OM det senare strular, t.ex. att inte OSX vill låta sig installeras, så kan det bero på det.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 21:57

Det går att upgradera en blåvit G3 ganska mycket. Tyvärr kostar nya "originaldelar" som grafikkort och processorer så mycket att det är dåligt spenderade pengar. Begagnade delar för en bråkdel av kostnaden är vägen att gå!

Extra varning för att installera ny hårddisk i en blåvit G3 rev 1! På xlr8yourmac's sajt finns flera bilder över skillnaderna mellan rev 1 och 2. Där finns t ex en bild på den där extraplatsen för slave-hårddisk som bara finns i rev 2.

Ursprungligen av zink:

Det går att upgradera en blåvit G3 ganska mycket. Tyvärr kostar nya "originaldelar" som grafikkort och processorer så mycket att det är dåligt spenderade pengar. Begagnade delar för en bråkdel av kostnaden är vägen att gå!

Håller inte med om detta. Jag uppgraderade processorn till Sonnet G4, RAM-minnet från 385 till 896. Original SCSI hårddisken kraschade och byttes ut mot två stk Maxtor 120 GB.
Allt detta var absolut värt pengarna.

/HÖ

  • Medlem
  • 2005-04-16 00:52

I senaste MacWorld rekommenderar Thomas Ytterberg att man inte tar bort den gamla original-HD:n från sin B&W utan låter den vara ifred och istället sätter in ATA-kort, som också påpekats ovan, för att på så sätt kunna använda stora moderna IDE-diskar (upp till 128GB). Tar man bort originaldisken och byter ut den mot en annan kommer datorn förr eller senare att krascha ordentligt och förstöra filerna på HD:n. Alternativ till ATA-kort är tydligen att använda den buss som CD:n sitter på, men det lär ju gå slött därefter...

Ursprungligen av Giggs:

I senaste MacWorld rekommenderar Thomas Ytterberg att man inte tar bort den gamla original-HD:n från sin B&W utan låter den vara ifred och istället sätter in ATA-kort, som också påpekats ovan, för att på så sätt kunna använda stora moderna IDE-diskar (upp till 128GB). Tar man bort originaldisken och byter ut den mot en annan kommer datorn förr eller senare att krascha ordentligt och förstöra filerna på HD:n. Alternativ till ATA-kort är tydligen att använda den buss som CD:n sitter på, men det lär ju gå slött därefter...

Det gäller väl bara rev.1? Jag har rev.2 och kör en Seagate 120GB nu - funkar utmärkt. Får hoppas att den inte krashar :-S

Vet någon mer så hojta till!

  • Medlem
  • 2005-04-18 10:53
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Det gäller väl bara rev.1? Jag har rev.2 och kör en Seagate 120GB nu - funkar utmärkt. Får hoppas att den inte krashar :-S

Vet någon mer så hojta till!

Ytterberg skriver inget om att det skulle vara någon skillnad på olika versioner, han nämner inte ens att det finns olika versioner. Det enda han säger är att den interna ata/33-bussen i B&W:n är felaktig och om man byter ut original-HD:n så kommer den nya disken att "krascha brutalt" förr eller senare - "Fast med fördröjd verkan där du inte märker något förrän dokument och filer är förstörda månader senare." Han säger också väldigt tydligt om den interna HD:n: "...ersätt den aldrig!"

Men visst, han kanske har utelämnat det där om olika versioner för att inte förvirra och komplicera för novisen? Men jag hade inte chansat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 10:58
Ursprungligen av Giggs:

Men visst, han kanske har utelämnat det där om olika versioner för att inte förvirra och komplicera för novisen? Men jag hade inte chansat.

Jo jag gissar på det (eller okunnighet, haha!), jag har aldrig hört något om att rev 2 skulle ha liknande problem.

Ursprungligen av Giggs:

Ytterberg skriver inget om att det skulle vara någon skillnad på olika versioner, han nämner inte ens att det finns olika versioner. Det enda han säger är att den interna ata/33-bussen i B&W:n är felaktig och om man byter ut original-HD:n så kommer den nya disken att "krascha brutalt" förr eller senare - "Fast med fördröjd verkan där du inte märker något förrän dokument och filer är förstörda månader senare." Han säger också väldigt tydligt om den interna HD:n: "...ersätt den aldrig!"

Men visst, han kanske har utelämnat det där om olika versioner för att inte förvirra och komplicera för novisen? Men jag hade inte chansat.

Tror knappast den kan förstöra den hårddisken helt fysiskt - får väl inte lägga in något viktigt än

Någon som har erfarenheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 11:03
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Tror knappast den kan förstöra den hårddisken helt fysiskt - får väl inte lägga in något viktigt än

Någon som har erfarenheter?

Det som har hänt i mitt (dock ej på min egen G3) och mina vänners fall är att allt först funkat perfekt, sedan har det med tiden blivit fler och fler korrupta filer på hd:n och till slut mountar den inte överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-18 11:03
Ursprungligen av Giggs:

Ytterberg skriver inget om att det skulle vara någon skillnad på olika versioner, han nämner inte ens att det finns olika versioner. Det enda han säger är att den interna ata/33-bussen i B&W:n är felaktig och om man byter ut original-HD:n så kommer den nya disken att "krascha brutalt" förr eller senare - "Fast med fördröjd verkan där du inte märker något förrän dokument och filer är förstörda månader senare." Han säger också väldigt tydligt om den interna HD:n: "...ersätt den aldrig!"

Men visst, han kanske har utelämnat det där om olika versioner för att inte förvirra och komplicera för novisen? Men jag hade inte chansat.

Om du läser en tidigare artikel av Thomas Ytterberg i MacWorld 2001 aprilnumret, så skriver han att vissa blåvita Macar har dessa problem, men att rev 2 saknar de här problemen.

Kanske har han på senare tid tagit intryck av vad jag har skrivit, när jag har påtalat att jag även har haft problem med en PM G3 rev. 2.

Eller är det att överskatta sin egen betydelse i de här sammanhangen?

Jag föreslår att man tar det osäkra före det osäkra och köper ett ATA66-kort i vilket fall som helst. De kostar ju bara 395 kr + moms hos Macoteket och ger även en högre överföringshastighet samt möjlighet till fler diskar än med den ursprungliga ATA33-bussen, som på rev 1 inte har stöd för slavdisk.

Eller så byter man upp sig till en PM G4 Sawtooth eller bättre. De kan man ju få riktigt billigt nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 11:05
Ursprungligen av Macus:

Jag föreslår att man tar det osäkra före det osäkra och köper ett ATA66-kort i vilket fall som helst. De kostar ju bara 395 kr + moms hos Macoteket och ger även en högre överföringshastighet samt möjlighet till fler diskar än med den ursprungliga ATA33-bussen, som på rev 1 inte har stöd för slavdisk.

Absolut, det finns bara fördelar med den lösningen.

Så om man kör originaldisken i så primary och sin seagate 120GB med oset på som secondary så ska det fungera perfekt? Eller måste man köpa ATA-kort? (fattig student :-/)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-18 11:16
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Så om man kör originaldisken i så primary och sin seagate 120GB med oset på som secondary så ska det fungera perfekt? Eller måste man köpa ATA-kort? (fattig student :-/)

Har du en PM G3 B/W rev 2 så är sannolikheten stor att det fungerar bra, men jag vågar inte lova något helt säkert.

Var noga med att ta backup, ifall det uppstår problem senare.

Ursprungligen av Macus:

Har du en PM G3 B/W rev 2 så är sannolikheten stor att det fungerar bra, men jag vågar inte lova något helt säkert.

Var noga med att ta backup, ifall det uppstår problem senare.

Okey, men det spelar roll om jag kör med skithårddisken i - fast att den inte gör något?

  • Medlem
  • 2005-04-18 17:44

Det är ATA-chipet det hela hänger på, om det finns risk för korrupta filer eller inte. Har erfarenhet av detta problemet sen burken släpptes på marknaden. Det skall stå 646U2-402 på chipet. I så fall innebär det inte några problem.

Lycka till!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är ATA-chipet det hela hänger på, om det finns risk för korrupta filer eller inte. Har erfarenhet av detta problemet sen burken släpptes på marknaden. Det skall stå 646U2-402 på chipet. I så fall innebär det inte några problem.

Lycka till!

I'm a lucky fuck!

Kör 400@450 nu också, går som en dröm (peppar peppar...).

  • Medlem
  • 2005-04-18 11:14
Ursprungligen av Macus:

Om du läser en tidigare artikel av Thomas Ytterberg i MacWorld 2001 aprilnumret, så skriver han att vissa blåvita Macar har dessa problem, men att rev 2 saknar de här problemen.

Kanske har han på senare tid tagit intryck av vad jag har skrivit, när jag har påtalat att jag även har haft problem med en PM G3 rev. 2.

Eller är det att överskatta sin egen betydelse i de här sammanhangen?

Nej, det tror jag inte. Han har säkert tagit starkt intyck. I nästa nummer kommer han att dissa Nogger Black också.

Ursprungligen av Macus:

Jag föreslår att man tar det osäkra före det osäkra och köper ett ATA66-kort i vilket fall som helst. De kostar ju bara 395 kr + moms hos Macoteket och ger även en högre överföringshastighet samt möjlighet till fler diskar än med den ursprungliga ATA33-bussen, som på rev 1 inte har stöd för slavdisk.

Eller så byter man upp sig till en PM G4 Sawtooth eller bättre. De kan man ju få riktigt billigt nu.

Instämmer helt.

Ursprungligen av Giggs:

I senaste MacWorld rekommenderar Thomas Ytterberg att man inte tar bort den gamla original-HD:n från sin B&W utan låter den vara ifred och istället sätter in ATA-kort, som också påpekats ovan, för att på så sätt kunna använda stora moderna IDE-diskar (upp till 128GB). Tar man bort originaldisken och byter ut den mot en annan kommer datorn förr eller senare att krascha ordentligt och förstöra filerna på HD:n. Alternativ till ATA-kort är tydligen att använda den buss som CD:n sitter på, men det lär ju gå slött därefter...

JAg har svårt att förstå argumenten för detta. För mig funkade det utmärkt på en B/W att byta ut den kraschade SCSI hårddisken mot två stk 120 GB Maxtor IDE diskar.

/HÖ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 10:22
Ursprungligen av sacred-eagle:

JAg har svårt att förstå argumenten för detta. För mig funkade det utmärkt på en B/W att byta ut den kraschade SCSI hårddisken mot två stk 120 GB Maxtor IDE diskar.

/HÖ

Du kanske hade revision 2 av B/W G3? Den dras inte med samma datakorruptionsproblem som rev 1 gör.

Bortsett från hårddiskproblemet måste jag säga att jag är mycket nöjd med den G3 som jag köpte för ganska precis sex år sedan - vilken pålitlig arbetshäst den har varit! Senaste halvåret har den bara agerat filserver, men den har hängt med bra genom åren. Den levererades med 8.5 och 128 MB ram, nu kör den snällt 10.3 och har 1 GB ram. Hårddiskproblemet har dock gjort att den lilla originaldisken endast innehåller själva osx, allt annat ligger på externa FW-diskar. Enda problemen jag har haft med datorn är att den i början var löjligt instabil (med dagens mått mätt), något som snabbt åtgärdades mha uppgraderade grafikkortsdrivisar. Sedan dess har den bara rullat på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-18 10:23
Ursprungligen av sacred-eagle:

JAg har svårt att förstå argumenten för detta. För mig funkade det utmärkt på en B/W att byta ut den kraschade SCSI hårddisken mot två stk 120 GB Maxtor IDE diskar.

/HÖ

Du har antagligen en PM G3 rev 2. med en felfri ATA-controller. Grattis!

Här är ett grafikkort som jag har flashat:

Sapphire Radeon 7000 64MB DDR - 329:-

Duger väl till lite Quake 3 - finns på komplett.se

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-18 10:21

Vill man så kan man ju köpa en PM G4 Sawtooth eller Gigabitethernet lite längre fram och plocka med sig t ex brännare, hårddiskar och minnen. Då är ju inte investeringen i den "gamla" PM G3:an helt bortkastad. Även grafikkortet går att flytta över, men helst vill man väl ha ett AGP-kort i G4:an.

Processorkortet däremot går inte att flytta över, eftersom det är ett zif-kort som inte används i senare modeller (undantaget är PM G4 Yikes-modellen).

1
Bevaka tråden