Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sända å ä ö med ftp-program

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac och sänder ofta filer från hemmet till jobbdatorn men har märkt att om filen innehåller någon av bokstäverna å ä eller ö så går det inte att sända den. jag har testat några olika ftp-klienter med samma klena resultat. Har jag råkat göra någon inställning någonstans som får datorn att reagera på detta sätt?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-18 08:12

FTP har inte stöd för åäö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 08:33

Är det viktigt att den behåller namnet - så får du Zippa den och döpa arkivet till något annat - annars får du döpa om filen - det finnns Ftp klienter som skickar åäö men den har sönder filen så att den blir korrupt - vet inte varför, men ibalnd r det enklare att acceptera faktum

/Tangen

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-18 09:22

I flera ftp-program, t ex Transmit, kan man välja encoding för både lokala och remota (ursäkta!) sidan. Vad påverkar detta isf? Går det ändå inte att skicka filer med åäö?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 10:16

Problemet är väl att det inte finns nån egentlig standard för vilken teckenkodning som används mellan servern och i klienten. Det är lätt att det blir fel, till exempel om man kör Fetch mot en Linux-server. Transmit verkar däremot funka bra mot Linux-servrar med standardinställningen.

Om ni kollar Liknande diskussioner längst ned på sidan så ser ni att jag ställt frågan tidigare. Det finns en del svar i den tråden på vad som gäller har jag för mig.

1
Bevaka tråden