Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort från G5 till G4 - är det möjligt?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-18 08:43

Har tagit ut ett standard (medföljande) grafikkort/skärmkort ur min 2*2,5 G5 PM - kan man sätta in det i en äldre G4 tower Quicksilver ??????

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 08:54

Beror på vad det är...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-18 14:06
Ursprungligen av Pär:

Beror på vad det är...

ett standard för den modllen: ATI Radeon 9600 XT - som ev skall till en Quckisilver---

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 14:10

Borde väl gå...
(kapa banan på pinne 3 och 11 eller vad det är...)

Om det är en Quicksilver late 2002... går det.
Testa att trycka ner det i AGP slotten bara.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 14:17
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Om det är en Quicksilver late 2002... går det.
Testa att trycka ner det i AGP slotten bara.

Fixar den 8x?

Ursprungligen av Pär:

Fixar den 8x?

Du kan köra ett agp 8x-kort i 1x om du vill. Funkar det på macen är det bara IG all over.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 06:53
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Du kan köra ett agp 8x-kort i 1x om du vill.

Det där är du inte så säker på egentligen…

Ursprungligen av Pär:

Det där är du inte så säker på egentligen…

När det gäller pc är svaret ja - mac, njea. Men går det inte är det wicked. Det är liksom minnesspec. - ett hastighetstak, inte olika typer. Sen har ju agp ändrats sig lite genom åren - men G5 -> G4 ska nog fungera tycker jag allt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-19 07:32
Ursprungligen av Pär:

Det där är du inte så säker på egentligen…

agp x8 är bakåtkompatibelt med x4 och x2, x1 vet jag däremot inte

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 07:48
Ursprungligen av Buckner:

agp x8 är bakåtkompatibelt med x4 och x2, x1 vet jag däremot inte

Ptja, det är ju inte alla bussar och kort som har dom olika spänningsnivåer som används på olika Nx, så ex.v. det 8X-kortet som sitter i G5 klarar bara 4x och 8x (för Nx går ju hand i hand med en förändring av spänningsnivån på bussen så 4x har dubbla mot 8x, och 2x dubbla mot 2x och således 2x fyra gånger så hög spänning som 2x, 3.2V vs. 0.8V tror jag). Sen tror jag bara G5-kortet klarar AGP 3.0 och, nödtorftigt, AGP 2.0 sockel (samt AGPpro eftersom APGpro är AGP3.0 plus lite till, dvs. AGPpro passar bara i AGPpro-socklar, så som Fx5200U och 9800 ur G5).
Jävla smet om jag får tycka... Typisk Intelstandard

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-19 10:33

??? - !!!! - Ett eller flera tecken kan väl inte rasera en bra sida??? Möjligt att det kan det.. ur andra synvinklar ja.. suck...

Vi trycker i det o återkommer med rapport - Grabbarna på Macoteket sa att det skall funka i alla fall men inte till vilken hastighet... men bara i den senare modellen med blank framsida..

TACK alla som kom med råd....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-19 18:37

Precis som Pär va inne på så måste du isolera 2 "pinnar" funkar bra med tejp. Jag har gjort det till en G4 Quicksilver 2002 (men alla G4 från digital audio och uppåt borde funka då de har 4X AGP).

kolla här: http://www.techseekers.net/modules.php?name=Reviews&rop=showcontent&id=71

Ursprungligen av fjellis:

??????

Hey.. ett utropstecken åt gången och det blir mindre jobb för oss stackare som gör rubrikerna läsbara för er andra.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-19 05:40
Ursprungligen av Mats Björnström:

Hey.. ett utropstecken åt gången och det blir mindre jobb för oss stackare som gör rubrikerna läsbara för er andra.

Ummm... Utropstecken är väl de där raka rackarna va? Dessa är ju krulliga, måste vara frågetecken va?

8x och 4x är bakåtkompatibla, 1x och 2x har dock en annan spänning vad jag vet, så risken är att du bränner kortet ifall du sätter ned den i ett slot 1x eller 2x. Vad jag förstått så har en G4a en 4x rigth?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 19:36
Ursprungligen av Tjacke:

Vad jag förstått så har en G4a en 4x rigth?

DA och frammåt - äldre har 2x (för dom är så jävla gamla så 4x fanns knappt…)

(8x har halva spänningen mot 4x, men de flesta AGP2.0/3.0/kort för dessa fixar detta)

1
Bevaka tråden