Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några tips på bra program till minin

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 15:20

Hej!

Har haft minin sedan fredags och är mycket nöjd! Har bytt från XP/Linux SFF till en Mini.

Gränssnittsmässigt är OS X krångligt tycker jag, men det beror nog på att jag inte lärt mig alla tangentkombinationer ännu.

Ett stort problem för mig just nu är att jag tycker musen är alldeles för långsam. Har ställt in hastigheten till högsta, min pekare tar alldeles för små steg. Har någon annan upplevt samma sak och finns det någon inställning man kan göra?

Nu har jag en blåtandsmus från Microsoft, men samma fenomen finns med en vanlig usb mus (även den från ms).

Vad använder ni för smarta program till macen?
Själv har jag hittat följande:
Quicksilver - Oumbärlig och genialisk!
VLC - Bäst även på PC
SSHTunnelManager - Ungefär som Entunnel från Vandyke
Cyberduck - Enkelt och lättanvänt FTP/SFTP/SCP
AdiumX - Messenger klient för de flesta protokollen. Ungefär som Trillian.

Vet inte riktigt vilken som är den bästa browsern, men användarmässigt slår allt IE.

Sedan har jag även installerat BBEdit och iTerm men har inte använt dem så mycket ännu.

/matt

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-17 16:24

Jag har en vanlig usb-mus med sladd. Jag märkte oxå en stor skillnad i början när jag precis fått min mini. Det handar om hur man rör musen (iaf för mig). Man styr hastigheten med hur man rör musen. Win och gnome/kde har ju en relativt jämn musfart. Så det gäller att "snärta" till lite med handleden i mac os.

Vad det gäller browser så står det mellan safari och firefox för min del. Tyvärr känns inte firefox helt optimerad än; den har en tendens att äta upp rätt mycket processorkraft ibland. Safari däremot känns väldigt mycket stabilare och mycket kvickare nu efter 10.3.9-uppdateringen.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-17 16:31

Det finns specialla drivrutiner för Micosoft-möss att tanka hem från Microsoft (Intellipoint). Testa att installera dem.

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-04-17 19:10

Kan tyvärr inte tillföra så mycket råd ang program, däremot hade jag likadant problem med musen när jag fick min Mini för nån vecka sen.
Provat 3 möss med drivrutiner och alla med samma problem, iaf, testa att tanka ner USB Overdrive, det fixade problemen rätt så mkt för mig iaf

vad browser anbelangar så måste nog Safari 1.3 vara den snabbaste browser som jag har använt, inräknat både browsers för Win-maskiner och Macar.

När det gäller USB-musen från MS lär du få den att gå bättre med deras egen drivis:
http://www.microsoft.com/hardware/mouseandkeyboard/Download.mspx

För blåtandsmusen finns det dock ingen MS-mjukvara för mac utan det är Mac OS egen drivrutin som gäller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-18 17:46

Jag blev tokig på musen i OS X innan jag installerade USB Overdrive. Den gör något som gör att det känns mer som Windows. Kan inte säga exakt vad det är, men musen känns mer exakt med det i alla fall.
Vidare använder jag ofta följande:
Proteus - IM-klient
UnRarX - RAR-uppackare
Azureus - BitTorrentklient (Bäst även på PC)

Om du vill att musen skall bli snabbare kan du testa med programmet mousezoom: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12205

Snabbar upp hastigheten rejält.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 17:53
Ursprungligen av joel_sundkvist:

Om du vill att musen skall bli snabbare kan du testa med programmet mousezoom: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12205

Snabbar upp hastigheten rejält.

ah kanon!

Flippade upp den till 5ggr hastigheten. Man tappar i precision men Blåtandsmusen var ju ingen noggran mus från början heller.

Stor tack! Började få ont i handleden :/

/matt

1
Bevaka tråden