Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extra försäkrning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar påa tt köpa mig en ny powerbook 15" och i butiken erbjuder dom extra försäkrningar m.m...och min fråga är behöver jag dessa försäkrningar?

Om min nya dator skulle bli stulen i skolan eller påväg hem från skolan borde inte hemförsäkrningen täcka det då? Fåpr jag en ny dator av försäkrningsbolaget om datorn skulle bli stulen ?

Jag är bara student och har inte riktigt råd med att ta extra försäkrningar men jag är fortfarande rädd för att bli av med min nya dator på något sätt därför vore det bra o veta vad hemförsäkrningen täcker och inte täcker.

Blev av med min mobil en gång i skolan och där gick försäkringsbolaget in på hemförsäkrningen och gav mig en ny mobil..

Vore tacksam för svar.

Lämpligast frågar du ditt försäkringsbolag om vad din hemförsäkring täcker.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 19:03
Ursprungligen av Kristofer:

Lämpligast frågar du ditt försäkringsbolag om vad din hemförsäkring täcker.

Attans du hann före

Akta slöa mig

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 19:03

Det mesta som du har hemma gäller i hemförsäkringen. Alla försöker sälja "egna" försäkringar vad du än köper, ringar, mobiler, tv osv. Enligt mig är de i de flesta fall helt onödiga.

Om datorn blir stulen i skolan och blir täckt av din hemförsäkring tror jag inte nån här kan svara på. Ring ditt försäkringsbolag och kolla.

okejk får ringa o kolla upp det...men grejen är den att nör man är ung som jag är man rädd att hamna i skiten med lagen. Om jag nu skulle ringa till Folksam och fråga vad som händer och min dator blir stulen samma dag eller närmaste tiden tror då inte folksam att jag föärsöker begå försäkringsbedrägeri...

för jag skulle tolka de så om någon en dag ringer och frågar sig för om vad som händer om hans dator blir stulen och dagen där på ringer och datorn blivit stulen...jag vill ju inte få skit av försäkringabolaget för nått jag inte gjort.

Jag tror du överdriver risken för stöld. Naturligtivs ska du se till att du har försäkringsskydd utifall att någon skulle stjäla den eller du tappar den, men generellt kan jag säga att sk produktförsäkringar är onödiga, endast ett sätt för butiken att håva in lite extra pengar. Det kan vara på sin plats om det gäller riktigt dyra föremål, som typ musikinstrument, men annars täcker hem och bilförsäkring det mesta.

Jag har aldrig köpt eller saknat någon produktförsäkring. De incidenter som varit har täckts av mina vanliga försäkringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 12:07

Nåt som är betydligt mer sannolikt är ju att du själv lyckas skada datorn på något sätt och dra på dig en kostsam reparation. Kolla därför upp om du har allrisk-tillägg på din hemförsäkring och vad det täcker.

Stöldskyddet i hemförsäkringen gäller endast under normal aktsamhet. Det innebär att du inte får lämna datorn utan uppsikt, att du måste ha den med dig hela tiden, alternativt inlåst på ett ställe med godkänt lås. Och risken att den ska bli stulen är oerhört liten med tanke på att man inte lämnar en bärbar laptop obevakad på allmäna platser.

1
Bevaka tråden