Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera X på Power book

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en PB med 9.2 på, jag har en G5 stationär med X, jag försökte att installera X på PB, men svaret blev att systemet inte var avsett för denna typ av dator.
Måste jag köpe ett nytt X, eller finns det någon genväg?
Har en ren uppgradering på phanter, men man måste X istallerat först?
F

Om du bara har en uppgradering så går det inte att göra en ren installation med den. Det kanske går att lura installationsprogrammet om du lägger in lite systemjox och bibliotek från den andra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-16 11:35

Din OSX för G5:an är anpassat för den hårdvaran. Den OSX som du köper i en kartong är en generell OSX som fungerar på all hårdvara. I termen uppgradering ligger betydelsen att man har något som redan existerar och sedan tillför man något (=uppgraderingen).

Ursprungligen av frazze:

Din OSX för G5:an är anpassat för den hårdvaran. Den OSX som du köper i en kartong är en generell OSX som fungerar på all hårdvara. I termen uppgradering ligger betydelsen att man har något som redan existerar och sedan tillför man något (=uppgraderingen).

Eftersom jag har en generell uppgraderig i orginal för phanter så borde det fungera, men det krävs att det finns något X installerat, och min orginalskiva för X är tydligen bara avsedd för en stationär dator. så frågan är om man kan få in något system från den skivan för att kunna uppgradera?

F

Det BÖR gå smärtfritt att helt enkelt kopiera över G5ans system till Powerbooken, men du måste använda carbon copy cloner eller likvärdigt för att få med alla dolda filer. Givetvis kan du låta bli att skicka över din hemmapp.

Även om installationsskivan är låst till den dator den skeppas med, så ska installationen i sig vara likadan.

Är det verkligen så att medföljande systemskivor är dedicerade för den datorn? Jag tvivlar. Jag har installerat nytt system på en QS 867 med DVDn som följde med grabbens iBook 1,2.
Däremot vet jag att inte går att installera nytt system med uppgraderingsskivorna. Det måste finnas nåt OS X på datorn från början. Lösningen med CCC som nämns ovan bör funka.

Ursprungligen av Nurell:

Är det verkligen så att medföljande systemskivor är dedicerade för den datorn?

Vissa är, vissa är inte. Står det "restore" på är de det, men annars ska de vara universella.

  • Medlem
  • 2005-04-16 16:31

Om det inte är en Lombard förstås...

Ursprungligen av Baron:

Om det inte är en Lombard förstås...

Precis, jag antog att det gäller en relativt modern bok.

Fast man skulle ju fortfarnade kunna använda sig av en ethernetkabel.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-16 17:34
Ursprungligen av Fröjdan:

Har köpt en PB med 9.2 på, jag har en G5 stationär med X, jag försökte att installera X på PB, men svaret blev att systemet inte var avsett för denna typ av dator.

OK, låt mig få besvara din fråga så här: det OSX som följde med din G5:a är bara avsett för G5:or. Och kanske rent av bara just din specifika (grund)modell av G5. Ingen annan. Alls. Och några uppgraderingar kommer inte att göra det möjligt att köra din G5-OSX på någon annan maskin. Heller.

Ursprungligen av Fröjdan:

Måste jag köpe ett nytt X, eller finns det någon genväg?

Ja, du måste köpa en kartong-OSX för att kunna installera (till skillnad från uppgradera) på din PowerBook. Ingen annan genväg finns.

Ursprungligen av Fröjdan:

Har en ren uppgradering på phanter, men man måste X istallerat först?

Ingen uppgradering av Panther kommer att göra det möjligt att göra det du vill (just nu). En uppgradering kräver alltid att du redan har något installerat (en grundinstallation eller en uppgraderad grundinstallation med tidigare uppgradering än den du tänker använda nu)

1
Bevaka tråden