Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med SMB OS X - Windows

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den här frågan handla mer om Windows än OS X, men 99mac är säkert bästa stället att söka svar på ändå.

Någonting har krånglat till det på vårt lilla nätverk med två datorer - en Mac och en PC. Förr kunde vi komma åt våra delade mappar åt båda hållen, men nu går det inte längre att komma in på PC:n från Macen. Det ser även lite konstigt ut, då min Mac nu dyker upp under rubriken "The Internet" istället för under "Local Network". (Jag ser PC:n under "Nätverk" på min Mac, men om jag dubbelklickar på den, så blir det bara badboll.)

Problemet uppstod när någonting blev fel med nätverket på PC:n. Det gick inte ens att komma ut på nätet från den. Nu är åtminstone det åtgärdat, men hur vi än kämpar oss genom wizzards och felsökning i Windows, så fattar vi ingenting. Vilket naturligtvis har mer med Windows att göra, än med vårt förstånd.

Någon som har en aning?

har du instalerat Sp2 eller confat någon ny brandvägg?

Gjort något annat suspekt med windows som kan ha påverkat nätverket?
Instalerat något speciellt program?

Allt för att kunna felsöka den.
Nämn allt som du tror skulle kunna påverka systemet.

Jocke

Ursprungligen av Tjacke:

Gjort något annat suspekt med windows som kan ha påverkat nätverket?

Ja, definitivt.
Det var som sagt som sagt problem med att komma ut på nätet från PC:n. Det verkade som om nätverkskortet plötsligt inte ville fungera, och jag tror att det skedde under ett misslyckat försök att uppgradera till SP2. Den drastiska lösningen var att han plockade över nätverkskortet från sin gamla PC i den nya. Då gick det att komma ut på nätet igen. Han hade tidigare nätverkskortet integrerat på moderkortet, men det kortet är, så vitt vi kan se, nu satt till "disabled", även om det syns i utforskaren.

Brandväggen har vi testat att stänga av, men det hjälpte inte.

Efter ytterligare krånglande så kan jag nu dubbelklicka på ikonen för hans dator under "Nätverk", och jag kan lägga SharedDocs på mitt skrivbord, men jag har tydligen inte rätt att läsa och skriva, för jag kan varken se några filer eller flytta något dit. Vi hittade någon inställning i Windows för att ge skrivrättigheter till hans SharedDocs, men det hjälpte inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 23:25

Ni har inte råkat fippla till på pezen så den vill köra ett ipv6-nät?
Dom där XP har en jäkla förmåga till att vilja göra det på lokala nät…
(globala går ju inte, annars skulle de nog vilja där oxå)

Ska se om vi hittar något med IPv6 imorgon. Nu har den stackars pezeägaren gått och lagt sig.

Ligger PC:n och macen i samma workgroup?

tillåt?

Om du har en brandvägg på PCn så måste den tillåta att "Generic Host process for windows 32 service" eller nått sånt får internetåtkomst, annars så funkar inte nätverk i Windows.

1
Bevaka tråden