Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP - WAN och LAN - hur fungerar det?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På något sätt ska ju en router översätta mitt lokala IP ut mot nätet, men exakt hur?

Jag gjorde nyss ett test på öppna portar på grc:

(http://www.grc.com/ klicka på ShieldsUP!, scrolla ner, och klicka igen på rubriken ShieldsUP!)

Så vitt jag kan förstå så ska den sidan testa vilka portar som är öppna på min dator. Men om jag går in på den andra datorn som vi har på nätverket - en PC - så placerar ju grc oss på samma IP. Jag hade trott att den här sidan testade den specifika dator man sitter på, oavsett hur den är uppkopplad. Men så är det inte. Går jag in på den andra datorn (PC:n) på vårt lokala nätverk, och testar "all service ports", så säger testet att portarna 20 och 21 är öppna, om min Mac är på. Om jag stänger av min Mac, så markeras portarna som "stealth". Jag kör min Mac som ftp-server, men varför säger grc att portarna är öppna när jag går via PC:n?

Uppenbarligen så kollar grc vårt IP utifrån, och ser så att säga öppna portar som nås via vår router, och inte via den individuella dator man sitter på. Kan någon förklara för en stackars reptilhjärna hur det hänger ihop?

Kan göra ett litet försök att svara på dina spörsmål.
Routern skall fördela trafiken från (vanligtvis) internet till ditt lokala nätverk och routerns IP är det enda som syns utifrån. Det är således routerns uppgift att vidare befodra paket från WAN (internet) till den rätta datorn i ditt LAN.
Anledningen till att du får olika resultat om macen är på eller inte beroro på att portarna i din brandvägg på routern är öppna men ingen server svarar på anropen då macen är avstängd.
Vill du scanna en dator som ligger innanför routern måste du placera den i DMZ vilket gör att den blir nåbar utifrån. Dock måste du då ha tillgång till flera ip-adresser.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-16 11:54

DMZ innebär väl bara att alla portar forwardas till en lokal dator? Behövs väl ingen extra ip?

1
Bevaka tråden