Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usel täckning med WLAN på min G5:a

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 12:40

Jag har min PM G5 ståendes 3-3,5 m från en AirportExpress basstation. Trots det har jag bara en "plupp" i täckning när jag tittar i "meny bar". Finns det någon prismässigt överkomlig extern antenn som man kan ersätta den lilla fjuttiga som följer med G5orna?
En powerbook på samma avstånd från basstationen får mellan 3 och 4 "pluppar".

Hej Stefan,

Prova att vrida och vinkla lite på basstationen och se om det gör ngn skillnad.
Jag hade min bas i ett litet rum ca 10 meter från köket och fick precis som du en plupp på min powerbook.
Då vinklade jag upp basen så att den stod vertikalt som om den var väggmonterad och fick direkt full stapel på powerbooken.

Det kan vara värt att testa lite ist för att direkt köpa en antenn.
(Dessutom så har jag hört att kvaliteten på ext. antenner skiljer väldigt)

lycka till

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 13:59

Jag ska försöka med det. Men jag tror ändå att det är på powermacen som jag måste göra nåt eftersom jag på samma ställe med en powerbook får mycket bättre täckning.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-15 14:22

Jag har min PMG5 cirka 5 meter från en Airport Express. Jag har full mottagning. Det kanske är något fel med antennen på din G5? Om jag tar bort min antenn får jag 1 plupp i mottagning.

Stefan,

Jag flyttade inte min bas alls, jag bara vred på den och fick sån skillnad i mottagning.
My point:
Testa dig fram och ta inget för givet utan prova med ett öppet sinne för när det gäller trådlösa nät kan miljarder saker påverka.

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 14:27

Har hört att Bluetooth kan störa WLAN-täckningen. Ska prova avaktivera BT, och se om det blir bättre.

Rhesus, kan du testa att aktivera bluetooth och se om det blir nån skillnad för dig?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-15 14:30
Ursprungligen av Stephan H:

Har hört att Bluetooth kan störa WLAN-täckningen. Ska prova avaktivera BT, och se om det blir bättre.

Rhesus, kan du testa att aktivera bluetooth och se om det blir nån skillnad för dig?

Ska göra det när jag kommer hem, sitter på jobbet vid en PC nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-15 17:07

Stephan: Har testat med BT av och på nu, ingen skillnad, full mottagning i båda fallen.

G5 antennen sitter i som den ska antar jag? Den är både koplad inne i datorn till kortet och den lilla propellern sitter i bak på datorn?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-23 12:20

Apple verkar har meckat med spänningen och grejer i drivarna för AirPort i 10.4 så det ger mycket bättre täckning.

Det kan vara värt att kontrollera att antennsladden i Airportkortet sitter ordentligt i. Det skall klicka till när man trycker in den. Jag hade precis det problemet på min PB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 02:38

Stephan H,

I denna tråd tas just ämnet "Kolla hastighet på AirPort nätverk", upp...

Programvaran AirPort Klientkontroll från Apple ger dig möjlighet att testa placering av basstation/Mac och hur mottagningsförhållanden ändras...

Lycka till,

-Torkel

1
Bevaka tråden