Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verktyg för att öppna Apples tangentbord

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar vad det är för verktyg man behöver, och var man köper dem, för att öppna tangentborden från Apple.

Ser ut som om en liten insexnyckel skulle göra susen, men vilken storlek?

Från Apple finns inga verktyg att öppna tangetbordet, jag som f.d. servicetekniker har aldrig öppnat ett tangetbord. Jag har försök och det är väldigt svårt så jag har gett upp.
Köp ett nytt det sparar du tid på.

Ursprungligen av jakoby:

Undrar vad det är för verktyg man behöver, och var man köper dem, för att öppna tangentborden från Apple.

Ser ut som om en liten insexnyckel skulle göra susen, men vilken storlek?

Jo det är mycket riktigt insex, troligtvis 1mm. Jag tog en 1,5mm nyckel och filade till den en aning så passade den perfekt. Väldigt praktiskt att ha eftersom det samlas en hel del damm och annat skräp i tangentbordet.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 14:56

Jag har också undrat hur man öppnar tangentbordet. Jag har det gamla tangentbordet med USB portarna på sidan. Gillar det skarpt och skulle gärna vilja ha bort alla hundhår och sånt som hamnat under plasten. Pillade bort alla tangenterna och fick bort en hel del men det finns ju fortfarande kvar en del under plasten.
Tack för tipset om att fila till en 1,5 m.m. insex nyckel ska försöka mig på det i helgen.

Jag har i min enfald öppnat ett t-bord, det är egentligen torx-skruvar, minns inte vilken storlek. Jag fick aldrig ihop det igen sen.
Nya kostar inte så mycket, det är bättre att satsa på ett sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 17:15

Den mesta smutsen sitter ju direkt under tangenterna - då är det ju bara att rycka upp tangenterna med våld, tvätta av dem och bottnen och sedan trycka tillbaka dem.

Ni har inte provat med verktyg som är uppmätta i tum?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 20:09

Det är inte insex!!! Det är torx!!! En jäkla skillnad med andra ord. Jag minns inte exakt vilken storlek jag använde, men det går att hitta information om man googlar. Att demontera och montera näst senaste tangentborden, de med vita knappar och usbportar på höger- och vänstersidan är inte så väldigt trixigt. Risken är att fästena spricker, då de är i plast. Beroende på vilket fäste man har sönder blir skadan olika stor.. jag hade inga problem med att öppna, rengöra och stänga ett sådant tangentbord.

Ursprungligen av svinto_deluxe:

Det är inte insex!!! Det är torx!!! En jäkla skillnad med andra ord. Jag minns inte exakt vilken storlek jag använde, men det går att hitta information om man googlar. Att demontera och montera näst senaste tangentborden, de med vita knappar och usbportar på höger- och vänstersidan är inte så väldigt trixigt. Risken är att fästena spricker, då de är i plast. Beroende på vilket fäste man har sönder blir skadan olika stor.. jag hade inga problem med att öppna, rengöra och stänga ett sådant tangentbord.

Kollade mitt tangetbord just nu... och visst är det torx...skit samman torx eller insex...fila ner en 1,5mm insex så funkar det...

1
Bevaka tråden