Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rent på skrivbordet och tomt i papperkorgen...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 00:46

Stöter gång på gång på konstiga påstående i jobbet.
-Datorn går lite långsamt, men jag har fullt med saker på skrivbordet och en hel del i papperskorgen. Kanske ska se över detta innan vi går vidare?

Vad kommer detta ifrån? Varför är detta så utspritt? Var det så i riktigt tidiga Mac OS? Började själv någonstans vid system 6.

Har ni fler?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 00:48

Har en sak till som i mångas ögon verkar vara det samma. Ledigt minne och hårddiskutrymme.

-Du har lite minne i din dator vilket gör datorn långsammare.
-Men jag har ju tagit bort massor med musik och filmer från den.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-12 01:28

Dessa saker förbryllar mig med

Jag stöter ofta på missuppfattningen att själva datorlådan är "hårddisken". Jag har förklarat för exempelvis min mamma säkert 100 gånger att hårddisken bara är en komponent inne lådan, men det verka inte gå in.

"- Peder, ska jag trycka på knappen på hårddisken eller?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 10:16
Ursprungligen av akesson:

Dessa saker förbryllar mig med

Jag stöter ofta på missuppfattningen att själva datorlådan är "hårddisken". Jag har förklarat för exempelvis min mamma säkert 100 gånger att hårddisken bara är en komponent inne lådan, men det verka inte gå in.

"- Peder, ska jag trycka på knappen på hårddisken eller?"

Har själv samma problem med min far.

Jag tror att förklaringen ligger någonstans i hemdatorns ungdom. På den tiden fanns det ju inga hårddiskar och datorn var själva prylen som man skrev på. Jag tror att det gör att det "känns som att" tangentbordet är själva datorn och då måste ju den där nya prylen (hårddisken alltså) vara lådan på golvet.

Problemen kanske beror på smuts i modermodemet?

Detta med en massa saker på skrivbordet var ett problem under OS 9.
Inte längre dock.

- Du menar TVn och hårddisken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 19:49
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Detta med en massa saker på skrivbordet var ett problem under OS 9.
Inte längre dock.

På vilket sätt, har jag aldrig märkt av. Vilka är symptomen?

Ursprungligen av acke:

På vilket sätt, har jag aldrig märkt av. Vilka är symptomen?

Själva hjärtat i modermodemet slår lite hårdare, och man får kallsvettningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 10:25

Jag har ingenting på skrivbordet. Använder det bara som tillfällig lagringsplats för bilder, textsnuttar osv. Använder dockan istället för symboler osv.

Ursprungligen av acke:

Stöter gång på gång på konstiga påstående i jobbet.
-Datorn går lite långsamt, men jag har fullt med saker på skrivbordet och en hel del i papperskorgen. Kanske ska se över detta innan vi går vidare?

Vad kommer detta ifrån? Varför är detta så utspritt? Var det så i riktigt tidiga Mac OS? Började själv någonstans vid system 6.

Har ni fler?

Jag har faktiskt stött på problemet en gång. Vår desktoppares dator var fruktansvärt slö, det visade sig att hårdisken var full av det som låg i papperskorgen. Vi tömde ett antal GB, och det var mycket då, sen gick det som smort igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 22:35
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag har faktiskt stött på problemet en gång. Vår desktoppares dator var fruktansvärt slö, det visade sig att hårdisken var full av det som låg i papperskorgen. Vi tömde ett antal GB, och det var mycket då, sen gick det som smort igen.

Kan inte det ha att göra med att hårddisken var full mer än att det låg mycket i Papperskorgen?
Kan ju bara utgå från mina egna erfarenheter och jag har som sagt aldrig stött på det.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-04-15 08:45
Ursprungligen av acke:

Kan inte det ha att göra med att hårddisken var full mer än att det låg mycket i Papperskorgen?
Kan ju bara utgå från mina egna erfarenheter och jag har som sagt aldrig stött på det.

En överfull hårddisk slöar ju ner datorn.
Om man är duktig och slänger allt som tar mycket plats i papperskorgen MEN glömmer att tömma papperskorgen... Då skulle det i teorin faktiskt kunna vara så att en full papperskorg påverkar datorns prestanda negativt

Ursprungligen av Rasmus:

En överfull hårddisk slöar ju ner datorn.
Om man är duktig och slänger allt som tar mycket plats i papperskorgen MEN glömmer att tömma papperskorgen... Då skulle det i teorin faktiskt kunna vara så att en full papperskorg påverkar datorns prestanda negativt

Precis så var det i detta fallet. Hon tyckte att hon varit jätteduktig och städat undan alla uppbackade projekt men ändå gick allting så långsamt och när hon försökte spara en större fil sa datorn att hårddisken var full trots att hon slängt så mycket.

Men lösningen var alltså att allting låg kvar i papperskorgen, ett för normalanvändare inte helt ovanligt problem. Men det vill väl till desktoppjobb med massa stora filer för att lyckas fylla disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 15:33

Ok, så då var problemet en full hårddisk och inte en full Papperskorg. Även om det på ett sätt är samma sak. Men då förstår jag varifrån detta kommer ifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 18:39

Ingenting går nödvändigtvis långsammare för att det är många filer på hårddisken, men har hårddisken för lite utrymme att använda till swap, så går det långsammare.

På riktigt gamla datorer kanske det tog upp så pass mycket minne av att rent grafiskt visa alla objekt på skrivbordet, om man hade många, att datorn gick långsammare. Men i dag är det naturligtvis inte så - om det var så att datorn skulle gå långsamt för att många objekt låg på samma plats så skulle man aldrig kunna ha mappar som tex ~/Bibliotek/Preferences ...

Det är med minne/hårddiskutrymme har en väldigt enkel förklaring. Folk blandar ihop begreppen helt enkelt. Ordet 'minne' låter ju som att det är ett ställe där datorn minns - lagrar - saker.
Dessutom heter ju lagringsutrymmet "minne" om det nu är ett minne man lagrar saker på och inte en hårddisk. Det man egentligen borde säga istf minne, är RAM (eller RAM-minne) - då finns det ingen tvekan om vad man menar, samt att det är den korrekta benämningen - säger man bara "minne", kan man ju mena ROM, VRAM, PRAM eller något annat minne lika gärna.

Varför datorn skulle vara hårddisken förblir dock ett mysterium. Folk som jag känner som är i 15-årsåldern och håller på en del med datorer kallar den ibland också för hårddisk, så det har inget att göra med hur det var förr i tiden.
Denna konstiga felsägning är verkligen extremt spridd dessutom. Det har ibland hänt att folk undrat över externa hårddiskar, när de i själva verket menade datorer utan inbyggd skärm. "Aha, men PB G4 har ingen extern hårddisk ju".

Sen får man inte glömma det mystiska fenomenet att använda en synonym till ordet "information" - data - för att beskriva en dator ...
Det görs inte bara i tal, utan står nästan överallt, åtminstone när man bildar sammansatta ord, tex dataspel, datamus, datakunnig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 11:19

En annan sak som inte är jättesvår att förstå men ändå irriterande är varför folk säger fel på vad de har för dator.

-Vad har du för dator?
-Jag har en G4.

-Vad har du för bil?
-Jag har en V8.

1
Bevaka tråden