Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar Core Image på iBook G4?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har jag tolkat det rätt att grafikkortet i iBook G4 inte stöder Core Image?

Ja, tyvärr. Våra iBook har ATI Mobility Radeon 9200 (med 32MB). Mac mini har samma.

Det känns ju lite surt. Frågan är då om det är uppdateringsdags för grafikkorten i iBooksen?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 16:11

Enda skillnaden blir att CoreImage sumpar vissa effekter och lastar processorn (altivec) lite mer...
Inget att bekymra sig om direkt

Ursprungligen av Pär:

Enda skillnaden blir att CoreImage sumpar vissa effekter och lastar processorn (altivec) lite mer...
Inget att bekymra sig om direkt

Vad menar du med sumpar vissa effekter?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 16:24
Ursprungligen av sbjihp:

Vad menar du med sumpar vissa effekter?

Lite vågmönster i dashboard, lite mellansteg i visuella effekter...
Lite lull lull mest

(FWIK!!!)

Ungefär som för något år sedan då vi med gammal iBook inte fick en skugga under muspekaren

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-13 23:42
Ursprungligen av Adrian B:

Ungefär som för något år sedan då vi med gammal iBook inte fick en skugga under muspekaren

Har ni skugga under muspekaren PBG4/400. Jasså, nåja har ingen kub effekt heller vid "fast user switching"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 17:45

Riktigt saftiga krav. Iallafall om man ser till den grafikkortsverklighet som vi som har macägare lever i...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-12 23:13

Äh!

-- Patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 01:38

Riktigt saftiga krav
Kraven finns av en anledning, inget att jämra sig över.

Core Image kommer som jag fattat det funka på ALLA maskiner som har stöd för Tiger, MEN din CPU kommer få göra jobbet istället för din GPU. Skillnaden? Du får alla "häftiga" effekter, men de lär behöva renderas som effekter görs idag i ex. Photoshop eller Final Cut.

Som någon nämnde här lär vissa interface effekter försvinna också - ingen direkt förlust dock...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 23:31
Ursprungligen av Erik.dv:

Riktigt saftiga krav
Kraven finns av en anledning, inget att jämra sig över.

Core Image kommer som jag fattat det funka på ALLA maskiner som har stöd för Tiger, MEN din CPU kommer få göra jobbet istället för din GPU. Skillnaden? Du får alla "häftiga" effekter, men de lär behöva renderas som effekter görs idag i ex. Photoshop eller Final Cut.

Som någon nämnde här lär vissa interface effekter försvinna också - ingen direkt förlust dock...

Jämrar mig inte. Vad jag menar är att vi inte har så vassa grafikkort på mac-sidan. Inte att jag tycker Apple skulle sänka kraven. Som du säger, kraven finns ju där av en anledning.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-13 15:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 23:22

My video card doesn't support Pixel Shaders 2.0+. What now?

Firstly as mentioned above, you won't fully support all of CoreImage and CoreVideo without falling back to the CPU. This is transparent, so shouldn't worry you in the slightest.

Secondly, you will not support Quartz 2D Extreme. Quartz 2D Extreme is an extension to the current Quartz 2D (like Quartz Extreme to Quartz) that accelerates...2D drawing (gasp!). Supported machines can expect to get massive (2-100x) gains in 2D performance (user interface responsiveness, window resizing, text rendering etc) because the work is off-loaded to the graphics card. If you don't support Quartz 2D Extreme don't worry, the whole Core Graphics subsystem has undergone major work so you will still get a noticeable boost.

KLART INTRESSANT med Quartz 2D Extreme om det stämmer. Varför skriver inte Apple något om detta på sin hemsida!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 09:02

Jämrar mig inte. Vad jag menar är att vi inte har så vassa grafikkort på mac-sidan. Inte att jag tycker Apple skulle sänka kraven. Som du säger, kraven finns ju där av en anledning.

Nej, det håller jag verkligen med om. Apple borde få ur tummen och leverera maskiner som hanterar alla deras, faktiskt, banbrytande teknologier. Alla maskiner ska upp i grafikkortsstegen! Apple har en ganska unik roll att styra mjuk och hårdvara, varför utnyttjas den så dåligt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-14 18:51
Ursprungligen av Erik.dv:

Nej, det håller jag verkligen med om. Apple borde få ur tummen och leverera maskiner som hanterar alla deras, faktiskt, banbrytande teknologier. Alla maskiner ska upp i grafikkortsstegen! Apple har en ganska unik roll att styra mjuk och hårdvara, varför utnyttjas den så dåligt?

Kan det vara för att folk redan nu klagar friskt över hur "dyr" en mac är. Bättre grafikkort kostar. Kom igen, vi talar om en effekt som ger vattenringar på skärmen i någon sekund o dyl. (Okej, det är coolt att manipulera bilder och filmer i realtid, men var är nyttan för mig som ordbehandlare och surfare?)
Om jag nu trots allt behöver det, får jag väl köpa en ny och bättre anpassad dator då eller, ännu rimligare, vänta till nästa produktgeneration. Det är ju inte så att det inte finns alternativ - PowerMac och PB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 19:55

Mja, inte behöver väl vettigare grafikkort kosta så mycket. Bara att lite snabbt titta på PC-sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 20:29

Kan det vara för att folk redan nu klagar friskt över hur "dyr" en mac är. Bättre grafikkort kostar.
Nej, lite bättre grafikkort kostar i ny-dator-sammanhang ganska lite. Du får ett nytt, retail, Radeon 9600 AGP kort med 128 MB VRAM till PC för typ 600 kr. För Apple att byta ut ett Radeon 9200 till 9600 kostar INTE mycket för dem alls. Lägg på 100 kr per maskin så täcker du kostnaden typ.

Kom igen, vi talar om en effekt som ger vattenringar på skärmen i någon sekund o dyl. (Okej, det är coolt att manipulera bilder och filmer i realtid, men var är nyttan för mig som ordbehandlare och surfare?)
Nja, halvrätt Ja, Core Image, Core Video och Core Graphics (Quartz 2D Exteme) ger dig dels flashiga effekter i realtid. Du kan manipulera bilder och video enormt snabbt med rätt GPU och CPU:n blir ledig till annat. Datorn blir snabbare, kan göra mer, för en ganska liten peng.

Och JA, ett Core Image-kompatibelt kort ger tillgång till Quartz 2D Extreme (som jag uppfattat det, Apple har inte sagt något öppet till allmänheten om detta ännu) vilket kommer i längden generera enormt mycket snabbare grafikuppritning (i ordbehandlare, webläsare, mail-klienter). Vi pratar om en ökning på, ibland, ett antal 100X. Att fönsterskalning och skrollning i fönster idag "hackar" på OSX jämför med OS9/Windows är just att din CPU jobbar arslet av sig för detta. Quartz 2D Extreme lägger så mycket, om inte allt, arbete på GPU:n. Inte bara går det snabbare att rita upp allt, din CPU blir ledig till annat och din dator blir därmed snabbare (kan man säga) för den kan göra annat under tiden.

Om jag nu trots allt behöver det, får jag väl köpa en ny och bättre anpassad dator då eller, ännu rimligare, vänta till nästa produktgeneration. Det är ju inte så att det inte finns alternativ - PowerMac och PB.
Förvisso sant, men ändå ett bakvänt argument. Apple tillhandahåller en mängd teknologier i sitt system, men låser ute en stor del kunder (NYA kunder!) En viss del av datorupplevelsen försvinner och som sagt flera gånger tidigare: kostnaden för Apple att fixa Core Image kompatibla datorer är MINIMAL.

Mitt förslag till Apple idag är att sälja Tiger + ett Core Image AGP kort i en bundle precis som man gjorde med Motion när det kom. Radeon 9600 kostar som sagt c:a 600 kr, OSX Tiger c:a 1100 - säger 1495 eller 1795 kr för en "bundle". Gamla G4:a (speciellt Dual) ägare får i stort sätt en ny dator. Men det kommer nog aldrig hända. ATI, nVidia kanske?

Ursprungligen av Erik.dv:

Kan det vara för att folk redan nu klagar friskt över hur "dyr" en mac är. Bättre grafikkort kostar.
Nej, lite bättre grafikkort kostar i ny-dator-sammanhang ganska lite. Du får ett nytt, retail, Radeon 9600 AGP kort med 128 MB VRAM till PC för typ 600 kr. För Apple att byta ut ett Radeon 9200 till 9600 kostar INTE mycket för dem alls. Lägg på 100 kr per maskin så täcker du kostnaden typ.

Hur är det med tillgänglighet då? Apple säljer ju några stycken ex av varje dator (t.ex. 608.000 stycken PowerMacar senaste kvartalet) och har väl mer än en gång lidigt av försenade leveranser från ATI.

Och när det gäller priserna: De priser vi ser kanske inte alls är de som Apple får. Man kan ju gissa att massköp av lite äldre grafikkretsar kan pressa priserna rätt bra (bara spekulation från min sida).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-15 09:00

Finns det överhuvudtaget något Core Image-kompatibelt grafikkort att köpa löst till PM G4?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 10:55

Hur är det med tillgänglighet då? Apple säljer ju några stycken ex av varje dator (t.ex. 608.000 stycken PowerMacar senaste kvartalet) och har väl mer än en gång lidigt av försenade leveranser från ATI.
Jag tror inte tillgängligheten av nVidia GeForce FX5200 / Radeon 9600 är sämre än Radeon 9200... Alla tre CPU:er är lowerend så.

Och när det gäller priserna: De priser vi ser kanske inte alls är de som Apple får. Man kan ju gissa att massköp av lite äldre grafikkretsar kan pressa priserna rätt bra (bara spekulation från min sida).
Precis vad jag menar! Köper du som slutkund ett NYTT Radeon 9600 128MB kostar det c:a 650 kr. Apple som OEM tillverkare lär inte betalat i närheten av detta.

Finns det överhuvudtaget något Core Image-kompatibelt grafikkort att köpa löst till PM G4?
Ja, om man är fullständigt galen så finns det ett. Radeon 9800 256MB Special Edition. Kostar 2995 kr exkl. moms på Macoteket.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 11:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Finns det överhuvudtaget något Core Image-kompatibelt grafikkort att köpa löst till PM G4?
Ja, om man är fullständigt galen så finns det ett. Radeon 9800 256MB Special Edition. Kostar 2995 kr exkl. moms på Macoteket.

Annars kan man ringa powerpc.se och säga APL630ATI96G4

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-15 11:20
Ursprungligen av Pär:

Annars kan man ringa powerpc.se och säga APL630ATI96G4

Jag har tänkt samma tanke.
Men är ATI 9600 Pro samma i det här avseendet som ATI 9600 XT?

Eller m a o ATI 9600 XT stödjer ju Core Image, men gör ATI 9600 Pro det?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-15 19:35
Ursprungligen av Macus:

Jag har tänkt samma tanke.
Men är ATI 9600 Pro samma i det här avseendet som ATI 9600 XT?

Eller m a o ATI 9600 XT stödjer ju Core Image, men gör ATI 9600 Pro det?

Skillnaden mellan 9600 Pro och 9600 XT är minimal. Visserligen är det olika GPU:er, men de är väldigt nära släkt (som syns på namnet). Den viktigaste skillnaden är skillnaden i klockfrekvens...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-15 19:37
Ursprungligen av TERdON:

Skillnaden mellan 9600 Pro och 9600 XT är minimal. Visserligen är det olika GPU:er, men de är väldigt nära släkt (som syns på namnet). Den viktigaste skillnaden är skillnaden i klockfrekvens...

Men har båda stöd för Core Image?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-15 13:09

Fast vänta lite nu. Nu är jag visserligen inte insatt i hårdvarufrågorna, men detta handlar om iBooken i synnerhet. För bärbara datorer misstänker jag att grafikkorten har en annan prisbild sett till den prestanda man får (och den elförbrukning man vill ha).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-15 13:17

Ursäkta om jag ställde mina frågor i fel tråd.

När det gäller bärbara datorer så är det ju inte lika lätt att byta grafikkort. Oftast så tvingas man ju att byta hela datorn om man vill ha något bättre än det som sitter i från början.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-22 22:14

Jag köper en iBook när den levereras med ett kort som utnyttjar Core Image fullt ut. Jag skiter i vad alla andra tycker, jag gillar snygga effekter och lull-lull!

-- Patrik

1
Bevaka tråden