Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server på iBook 1,2 Ghz?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu länge velat ha en Mac av något slag. Och nu tror jag att jag har en bra anledning att skaffa en :]
Vi ska ha projekt arbeten till nästa år. Så jag hade tänkt att göra någon random server under Linux/BSD, men sen kom jag på att jag lika väl kan göra det under OSX. Och eftersom man får handla utan moms i sammband med projektet så hade jag tänkt att köpa mig en iBook 1,2 Ghz, 768 ram och smälla i en 7200 varvs HDD i den. Jag ska bara ha webbserver, databas etc på den. Tror ni det kommar lira på fint?

  • Medlem
  • 2005-04-14 14:01

Det borde fungera bra. Men om den ska vara server så är ju en Mac mini billigare (förutsatt att du inte behöver använda en skärm frekvent). Även en äldre G4:a för ett par tusenlappar skulle klara biffen om det inte är fråga om några väldigt prestandakrävande saker.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 14:03

Tänk på att iBook bör köras med skärmen uppvikt (värme) så det blir inte världens minsta server...

Mjo, grejen är den att den ska stå högst en vecka, det borde väl inte vara några större problem?
Passar ju på att köpa en Mac då man får köpa utan moms :]

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 15:57

Den håller (så länge du inte haXXar och fäller ner locket så den blir överhettad), så det blir säkert bra.

En uppgift om prestandan på Mac Mini < http://www.tenon.com/mac_mini_bench.shtml >, och iBook torde ju vara ungefär snarlik (det är ju samma grunxet ungefär).

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 16:00

Mer Man Mini info:
< http://www.macminicolo.net/ >

sen pratade ju Björnström om att sätta upp Mac Mini hosting här, men jag vet inte hve det vart...
(Men det står kanske i den tråden?)

Nu är det ju så att jag inte är speciellt intereserad av en Mini. Väljer ju självklart en iBook eftersom jag själv ska använda den när projektet är klart ^^.
En fråga bara. Hur pass mycket bättre är en iBook med 768 ram och en 7200 rpm hdd jämfört med en standard utrustad?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 16:25

Att jag postar Mini är för att specmässigt är ju iBook och Mini i stort sett identiska...

Aha. Man kanske skulle ta och köpa sig en Mini och en ordentlig skärm då istället :]

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 16:31

Äh...
Tänkte mest om du var intresserad av hur väl det du köper funkar som server, sen vilket du köper skiter jag rätt friskt i

(Köp båda, en "back-up server" måste väl oxå gå dra av? )

Ursprungligen av Pär:

Äh...
(Köp båda, en "back-up server" måste väl oxå gå dra av? )

Hmm, där sa du något.

Köpe en pb, dom pallar väl att köras stängda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 17:31
Ursprungligen av maltzor:

Köpe en pb, dom pallar väl att köras stängda?

Det är nog inte att rekommendera att köra en stängd powerbook som server...

1
Bevaka tråden