Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ftp:a upp en katalog till 10-20 servrar samtidigt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-13 19:53

Halloj, jag har ett behov av att kunna lägga upp en katalog på 10-20 olika servrar automatiskt.
Finns det något program som klarar av detta?
Helst ett osx program, men finns det bara ett för win som klarar detta så duger det med.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-13 22:20

Du kan köra curl(1).

rsync är väl till för just sånt?

  • Medlem
  • 2005-04-14 12:25

vill ni ge länk till produktsida & beskriva ytterligare vad det är för något ni tipade om?

  • Medlem
  • 2005-04-14 15:16

hmm, man måste in i terminalen och gräva? *ogillar*

finns det inte något liknande med grafiskt gränssnitt?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 11:36
  • Medlem
  • 2005-04-15 20:53

jag kikade lite i RsyncX men hittade inget som verkar passa mig, vill som sagt kunna slänga upp samma mapp på 50 olika servrar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-16 17:51

Ja, kan du komma med vad som i dokumentationen i RsyncX som gör att det inte fungerar att kopiera samma mapp till 50 olika destinationer? Rsync (utan X, alltså grundprogrammet) är ju en intelligentare version av rcp. Som i sin tur är en utökad version av cp (med remote- (fjärr)funktionallitet).

Finessen med rsync är att den också innehåller funktioner för att slippa kopiera filera som redan finns hos destinationen. Du kan alltså göra det enkelt för dig och endast peka ut en mapp (vilket verkar vara just vad du vill) och sedan låta rsync sköta resten vad gäller att se vad som skiljer källa och destination åt. (r)sync syftar ju på synkronisering.

Om du tycker att engelska och/eller manualsidor & dokumentation är svårt att tränga ned i så är det helt OK att berätta det. Då vet vi hur vi ska förklara saken för dig på ett annat sätt. Annars kan vi inte hjälpa dig med svar på de frågor som du ställer.

PS. Jag ska kanske tillägga att rsync inte kör med FTP som protokoll (om det är det som gör att du inte tror att rsync är något för dig). På samma sätt är det med scp (secure copy) som inte heller kör med FTP, men likväl klarar av att kopiera filer - i det fallet säkert genom kryptering.

  • Medlem
  • 2005-04-16 18:00

ah, sorry, jag pillade runt lite i programmet och tycktes inte hitta något som hadde med saken att göra, men jag kan nog säga att jag är rätt okunnig när det gäller detta området samt att jag diggar grafiska saker , så script osv är rätt nytt för mig samt att jag är rätt stressad, skulle behöva ha en fungerande lösning rätt så snart

vill ni hjälpa till att förklara? kanske tom hjälpa till att ordna ett script som jag kan utbygga med mina serveradressser, anv & lösen?

  • Medlem
  • 2005-04-17 23:52

ahhh kom på en sak
kan man inte göra något iochmed Automator som finns i 10.4? eller yrar jag?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-18 01:12

Jag kan för lite om Automator än så länge, men den handlar mer om du du kör dina kommandon (väl?). I det här fallet handlar det också om att ha något som kan skicka data från punkt A till punkt B. Vad är det dom hindrar dig att försöka själv? Det lär ju inte vara någon annan än du själv som kommer att sätta upp det, eller?

  • Medlem
  • 2005-04-18 01:15

tänkte bara om nån visste säkert att det gick att utföra detta genom automator eftersom jag inte har 10.4 själv naturligt nog ÄN!

1
Bevaka tråden