Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Coldfusion server på Mac? Ja

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 18:42

Har tidigare frågat efter medlemmar på 99mac som har erfarenhet av Coldfusion.
Jag har jobbat med coldfusion under en kort tid och utan mer erfarenheter av programering än html, lingo och givetvis hypertext

Coldfusion är inte särskilt stort i Sverige men används flitigt i USA.. en förklaring kan vara priset..
Varför använda cf när php är gratis, och dessutom fungerar på mac?

Min uppfattning är att coldfusion har ett par stora fördelar men den viktigaste är utvecklingshastigheten.. Det går grymt fort att ta fram webbapplikationer med hjälp av cf.. Dessutom går det snabbt att komma igång och lära sig..

men php är fortfarande gratis, och kan köras på mac os x..
coldfusion mx kostar skjortan och skall köras på winservrar..?

Nej!
Det finns en serverprogramvara som heter Blue Dragon.. finns för alla möjliga platformar och framförallt Mac OS X! (jag hittade den förra veckan av ren slump whoho!)

Gratis, ladda hem, kör..
Fungerar från början med mysql samt postgresq
(Betalvarianten B D JX som kostar 1/5 av Coldfusion Mx har stöd för fler databaser..)

Jag kör nu Blue Dragon och postgresql på min powerbook och har därmed alltid med mig en komplett utvecklingsplatform.. Kommer inom en snar framtid börja prova på en av jobbets macservrar..

Mitt tips till er som ännu inte börjat fördjupa er något serveside-språk..
prova coldfusion.. ni kommer bli förvånade över hur snabbt ni kommer lära er och se resultat.

Erbjuder mina kunskaper till de som vill veta mer eller har frågor.

Tack för mig!
Martin

läs mer:
http://www.newatlanta.com/products/bluedragon/index.cfm
http://www.forta.com/cf
http://www.macromedia.com/software/coldfusion/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-14 00:41

Hmm intressant. Kommer nog ta ettt snack med dig
Är på gång att trycka ut ett gäng web applikationer och har tittat på flash/rails/php etc.
Kanske cf skulle kunna vara något!

/h

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 09:26

Om du skall jobba med flash och serverside så är cf helt klart intressant.. macromedia pushar mycket för att man skall bygga webbapplikationer med flash och cf kombinerat..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-14 12:20

Själv har jag aldrig hållit på med CF, dock utvecklar jag numer i Ruby on Rails, och jag har hört det sägas att Ruby on Rails liknar CF lite grann (inte jättemycket, men tillräckligt för att CF-utvecklare bör gilla Ruby on Rails). Nån som kodat både Rails och CF som kan kommentera det? Ruby on Rails fungerar överallt där Apache fungerar, alltså även på Mac, kanske värt en titt för er CF-utvecklare?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 13:46
Ursprungligen av tjogin:

Nån som kodat både Rails och CF som kan kommentera det? Ruby on Rails fungerar överallt där Apache fungerar, alltså även på Mac, kanske värt en titt för er CF-utvecklare?

Jag installerar på en burk med postgresql nu i helgen.. återkommer med reflektioner
Har du några sidor med rails som man kan titta på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-14 13:58

http://www.rubyonrails.com/

Varför MM vill ha cf som backend är ju bara för att de vill sälja servrar för 10 000 kr st.
Är det någon som testat nya Rich Forms med CF MX 7?
Undrar hur mycket kontroll man ha över layouten om man inte vill att det ska se ut precis som de gör det.
Hur implementerar men t.ex. ett annat framwork för grafer?
Gillar cf nya chart functions men de saknar en del grafer jag är intresserad av och måste således implementera antingen jpgraph till php eller liknande. Är det smidigt?

Har som sagt ingen erfarenhet av cf och undrar alltså hur det funkar med att mixa annan serverside kod med cf kod så att man kan göra fler saker än vad cf taggarna ger möjlighet till.

Funderar på att använda flash i en del applikationer men har då tittat på classisca mysql/php/flash.
Mitt önskemål är att kunna använda flash/postgre på ett bra sätt utan att betala multum för servrarna.

Tack för mig!

/Henke

1
Bevaka tråden