Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hyfsad vinst för Apple senaste kvartalet.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple satte omsättnings och vinstrekord senaste kvartalet. Omsättningen steg 70%! till 3.24 miljarder dollar med 290 miljoner dollar i vinst. (lite över 2 miljarder kronor) 500% jämfört med förra året vid samma tidpunkt. Inte illa pinkat av Apple.
http://www.macrumors.com/pages/2005/04/20050413163445.shtml

Jesus christ! Helt sjuka siffror.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Jesus christ! Helt sjuka siffror.

Det lustiga är att vinstlyftet kommer när Apple går in och satsar på lågprisprodukter, något vissa tyckt Apple ska hålla sig ifrån. Själv har jag aldrig sett någon motsättning kolla Sony de säljer radioapparater från någon hundring upp till TV/Filmkameror m.m. för någon mille.

Något bättre än min kvartalsrapport.

Varför länka till macrumors när den finns på Apple?
http://www.apple.com/pr/library/2005/apr/13results.html

Highest March quarter revenue and net quarter income in Apple's history. Strong sales of Macs and iPods.
- Strong revenue growth, higher than expected gross margins (29%)
- Mac 62% of total revenue. Up 27%.
- 1,070,000 Macintoshes shipped
- 608,000 Desktops (up 55%)
- iMac G5, eMac, MacMini's 467,000
- PowerMacs 141,000
- 462,000 Portables
- iBooks 251,000
- PowerBooks 211,000
- Music Business - 38% of total Apple revenue.
- Shipped 5.3 million iPods during the Quarter
- New iPod Shuffle and new iPod Mini's
- Feb Data. #1 in the Flash MP3 margin. 43% market share in Flash.
- Now over 350 million songs sold on iTunes
- Retail growth
- Education Channel.
- Growth in Cash

"Apple shipped 1,070,000 Macintosh® units and 5,311,000 iPods during the quarter, representing a 43 percent increase in CPU units and a 558 percent increase in iPods over the year-ago quarter."

Inte bara iPod som går bra med andra ord, även om den största ökningen låg där.

Jag kan inte låta bli att inflika vad Apple fortfarande anser om G5 i PowerBook: Still think it's the "mother of all" thermal challenges. (Se MacRumors artikel.)

Andra intressanta notiser från frågestunden:

- Hard Drive base MP3 marketshare 90%
- Flash based MP3 marketshare 43% (0% to 43% in the month of availability)
- 70% overall MP3 market share for Feb. Up from December Quarter

Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan inte låta bli att inflika vad Apple fortfarande anser om G5 i PowerBook: Still think it's the "mother of all" thermal challenges. (Se MacRumors artikel.)

Andra intressanta notiser från frågestunden:

- Hard Drive base MP3 marketshare 90%
- Flash based MP3 marketshare 43% (0% to 43% in the month of availability)
- 70% overall MP3 market share for Feb. Up from December Quarter

Bra siffror men knappast 100% korrekta 90% av marknaden för hårddiskbaserade mp3 spelare låter lite väl mycket när Creative och andra konkurrenter också rapporterar mycket stark försäljning. 43% för flashspelare låter också mycket sett till att det finns nästan 1000 leverantörer av billiga mp3 spelare. Tror deras statistik bygger på försäljning i de kanaler som säljer Apple inte alla säljkanaler.

Att de säger att Powerbook G5 är en extrem utmaning är inte så konstigt, vad ska de annars säga? Kom ihåg att en chef på Apple för inte alltför länge sedan sa att de aldrig skulle satsa på att släppa en billig dator sen kom Mac mini..... Lanseras inte PB G5 till WWDC i sommar så lär den senast lanseras till Macworldexpot i början av 2006.

Ursprungligen av Errol Garner:

Bra siffror men knappast 100% korrekta 90% av marknaden för hårddiskbaserade mp3 spelare låter lite väl mycket när Creative och andra konkurrenter också rapporterar mycket stark försäljning. 43% för flashspelare låter också mycket sett till att det finns nästan 1000 leverantörer av billiga mp3 spelare. Tror deras statistik bygger på försäljning i de kanaler som säljer Apple inte alla säljkanaler.

Siffrorna avser USA-marknaden och kommer från ett analysföretag (minns inte vilket).

Ursprungligen av Niklas Danielsson:

Siffrorna avser USA-marknaden och kommer från ett analysföretag (minns inte vilket).

Men de avser inte hela USA marknaden. Förra gången Apple gick ut med statistik så stämde den ju inte heller direkt eftersom de då bara räknade försäljningen i vissa elektronikkedjor och sina egna affärer.

Creative sålde tydligen två miljoner mp3 spelare runt jul.

"We're thrilled with the results from our holiday quarter. We sold two million MP3 players, we grew our revenues 50% year-over-year"

Otroliga siffror hursomhelst - här har vi suttit och hoppats på att Apple ska komma tillbaka och när dom gör det så är vi alla förvånade

Saxat från SvD

Publicerat 14 april 2005 07:56

Ipod lyfter Apples datorförsäljning

Amerikanska Apples framgångsrika försäljning av musikspelaren Ipod verkar nu till sist ha fått upp efterfrågan även på företagets Macdatorer. Det visar företagets rapport för det brutna räkenskapsårets andra kvartal.

Bland investerarna har det länge diskuterats om att den stora efterfrågan på Ipod i förlängningen också borde öka intresset för Apples huvudprodukt, bärbara och stationära datorer.

Tanken är helt enkelt att många av de som skaffat sig en Ipod och tilltalats av hur lättanvänd den är också borde vara villiga att pröva en dator från Apple. Det vore i så fall en högst välkommen förändring för Apple som inte står för mer än omkring 2 procent av de persondatorer som säljs i världen. De flesta persondatorer kommer i stället från andra tillverkare och använder operativsystemet Windows från den amerikanska mjukvarujätten Microsoft.

Just den spridningseffekten från musikspelare till datorer börjar nu märkas av och under kalenderårets första tre månader steg Apples försäljning av datorer med 43 procent, jämfört med samma period ett år tidigare. Totalt sålde Apple 1,1 miljoner datorer under kvartalet.
Samtidigt fortsatte även försäljningen av Ipod att öka. Under det senaste kvartalet sålde Apple 5,3 miljoner musikspelare.

Apples samlade försäljning under kvartalet hamnade på 3,2 miljarder dollar (22,6 miljarder kronor), en uppgång med 70 procent jämfört med för ett år sedan. Nettovinsten ökade samtidigt till 290 miljoner dollar(2 miljarder kronor), från 46 miljoner dollar ett år tidigare.
Applechefen Steve Jobs var förstås nöjd.
- Apple har tänt på alla cylindrar och vi har några otroliga nya produkter i pipeline för det kommande året. Det börjar med (den nya versionen av operativsystemet) Mac OS X senare den här månaden, säger Steve Jobs i en skriftlig kommentar.

Ursprungligen av Björnström:

Otroliga siffror hursomhelst - här har vi suttit och hoppats på att Apple ska komma tillbaka och när dom gör det så är vi alla förvånade

Inte jag! Men den som sa "Jag tycker det känns som en miss, faktiskt. Eller - det blir ju ingen storsäljare, men det kanske de inte heller har räknat med." om iPod när den lanserades kanske är lite mera förvånad nu...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 16:14
Ursprungligen av Adrian B:

Inte jag! Men den som sa "Jag tycker det känns som en miss, faktiskt. Eller - det blir ju ingen storsäljare, men det kanske de inte heller har räknat med." om iPod när den lanserades kanske är lite mera förvånad nu...

Nästan läga att gräva upp en tråd från keynoten när iPod kom och skriva ett spydigt inlägg som svar till den störste belackaren
Go ahead Adrian, gör långnäsa mot någon som verkligen förtjänar det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 17:06
Ursprungligen av Adrian B:

Inte jag! Men den som sa "Jag tycker det känns som en miss, faktiskt. Eller - det blir ju ingen storsäljare, men det kanske de inte heller har räknat med." om iPod när den lanserades kanske är lite mera förvånad nu...

Hehe...du är inte så lite stolt över din första Pod-analys du...

Rekordvinst för Apple senaste kvartalet

Apple satte omsättnings och vinstrekord senaste kvartalet. Omsättningen steg 70 procent till 3,24 miljarder dollar med 290 miljoner dollar i vinst (lite över 2 miljarder kronor). Det är en ökning med 500 procent jämfört med förra året vid samma tidpunkt.

1 070 000 Macburkar levererades (43 % ökning)
5 311 000 iPod levererades (558 % ökning)

Gästskribent: Errol Garner

Skrivet av: Christian Å

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=921

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 09:54

Shit inte illa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 11:13

Ingen är gladare än jag. Men är det bara jag som tycker att det känns jobbigt att Apples stora kassako är iPodden medans de bara säljer 141000 Powermacs?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 11:24
Ursprungligen av acke:

Ingen är gladare än jag. Men är det bara jag som tycker att det känns jobbigt att Apples stora kassako är iPodden medans de bara säljer 141000 Powermacs?

Så länge resten oxå växer så gör det ju inget om iPod växer.
Att PM minskar en smula är väl inte konstigt när iMac tagit ett steg upp i "kompetens" och en lågprisersättning till iMac introducerats (plus att Xserve knaprat på PM från andra hållet).
Apple har ju själva snävat till marknadssegmentet för PM, och följdriktigt borde den ha en mindre försäljning (jfr. runt -90 då det nästan bara fanns PM bland stationära).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 16:09
Ursprungligen av Pär:

Så länge resten oxå växer så gör det ju inget om iPod växer.
Att PM minskar en smula är väl inte konstigt när iMac tagit ett steg upp i "kompetens" och en lågprisersättning till iMac introducerats (plus att Xserve knaprat på PM från andra hållet).
Apple har ju själva snävat till marknadssegmentet för PM, och följdriktigt borde den ha en mindre försäljning (jfr. runt -90 då det nästan bara fanns PM bland stationära).

Se där. Det var ju en smart analys.

Stod det någonstans hur mycket Mac Mini sålde? Intressant att veta hur poppis den har blivit.

Kul för Apple (och för oss )!

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Stod det någonstans hur mycket Mac Mini sålde? Intressant att veta hur poppis den har blivit.

Kul för Apple (och för oss )!

Ciryon

Nej Apple ville inte lämna ut exakta siffror för Mac mini men de sa att de var väldigt nöjda med försäljningen och hur minin mottagits av kunderna. Kan tänka mig att minin och andra macar får en försäljningsboost nu när Tiger släpps eftersom många som är köpsugna sagt att de velat vänta att köpa tills macarna skeppas med Tiger.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 13:12

...imponerande att de klarar av en sån ökning av produktionen... visst finns det problem med vissa produkter, men en ökad försäljning av ipods på 558%...det är inget man bara drar fram ur rockärmen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 14:07

Satan vilka siffror!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 14:27

Och aktien går ned på rapporten....

Ursprungligen av stry:

Och aktien går ned på rapporten....

Ganska väntat kallas vinsthemtagning. Aktier är nästan alltid lättast att sälja runt kvartalsrapportperioden.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 14:49

#6528 Väntat och väntat... förvisso slog rapporten förväntningarna som analytikerna talat om, men nedgången på drygt 5% under dagen som dessutom nu fortsätter idag är väl ett tecken på lite för uppskruvade förväntningar i marknaden. Investerare har köpt i hopp om att kliva av högre på en kanonrapport.

Med lite perspektiv har aktien haft en grym performance dock Avkastningen kan löpande betala av nya mac-inköp Apple köper macar åt en...

Bra, då kan dom sänka priserna på sina datorer tycker jag.

"Jan 2005, Apple introduces a low-cost computer, after users repeatedly ask and ask, Q2 profits rises to a record-high.

Jan 2006, Apple introduces a 2-button mouse for all their computers, after users repeatedly ask and ask, Q2 profits skyrocket 1,000%.

Jan 2007, Apple finally wises up, and releases OSX for PCs, thereby gaining the lead from Microsoft, Q2 profits reach $10 billion."

Ovanstående skrev Lacero på ett macforum vi får se om han får rätt.

1
Bevaka tråden