Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook vs. Ibook när det gäller wlan mottagning

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 20:58

Tjenare

Håller på att bestämma mig hurvida jag skall köpa en Powerbook 12" eller en Ibook 12" så efter lite läsande på nätet så hittade jag detta.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1017&thread=12109598&page=1

"One vote for the 12" ibook...
It's more durable. The battery lasts longer. it runs a lot cooler (reliability, comfort, no cooling gadgets needed). It has a far better wireless antenna (Several times at airports nearby PB users were trying in vain to get online while my plastic case iBook was solidly connected.)

It does everything a laptop should do better, for far less money, except look cool...
(If you want speed and a better display, buy an iMac G5)

Dave
"

Vad säger ni angående wlan mottagningen och om värmeutvecklingen hos Powerbooken jämfört med iBooken?

/Joakim

Ursprungligen av Margell:

Tjenare

Håller på att bestämma mig hurvida jag skall köpa en Powerbook 12" eller en Ibook 12" så efter lite läsande på nätet så hittade jag detta.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1017&thread=12109598&page=1

Vad säger ni angående wlan mottagningen och om värmeutvecklingen hos Powerbooken jämfört med iBooken?

/Joakim

Har själv Powerbook och iBook. Powerbook blir kännbart mycket varmare och har definitivt sämre mottagning än iBook. Dessutom så är aluminum inte bästa materialet att bygga bärbara datorer i. Ganska många får problem med händerna om man sitter och jobbar hela dagen med Alu-Powerbook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 21:16
Ursprungligen av Errol Garner:

Ganska många får problem med händerna om man sitter och jobbar hela dagen med Alu-Powerbook.

Varför får de problem med händerna? För att det är varmt eller för att det är metall? Nyfiken

Ursprungligen av C-mon:

Varför får de problem med händerna? För att det är varmt eller för att det är metall? Nyfiken

Antagligen en kombination plus att aluminiumet reagerar mot de ämnen som huden utsöndrar.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 22:30
Ursprungligen av Errol Garner:

Antagligen en kombination plus att aluminiumet reagerar mot de ämnen som huden utsöndrar.

Hur yttrar sig problemmen?

/Joakim

Ursprungligen av Margell:

Hur yttrar sig problemmen?

/Joakim

Nariga fingrar torr hud och utslag men vissa drabbas inte alls, trodde jag hörde till dem som inte skulle drabas men fick för någon månad sedan rätt kraftiga utslag efter att ha jobbat med min PB lite för mycket. Hur man reagerar beror tydligen på hudens pH värde och vad man äter! Plus hur länge man sitter vid datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 16:01

...powerbooken är ju sååå mkt snyggare! Mkt stolt över min...

Har både en gammal iBook (första vita) och en PB (senaste 15") hemma. På den plats i lgh där jag oftast sitter med datorerna får jag oftast nästan full signalstyrka på iBooken och ca hälften av denna signalstyrka på BP:n.

Ursprungligen av Anders L:

Har både en gammal iBook (första vita) och en PB (senaste 15") hemma. På den plats i lgh där jag oftast sitter med datorerna får jag oftast nästan full signalstyrka på iBooken och ca hälften av denna signalstyrka på BP:n.

Tryck i antennsladden ordentligt i din PB!

Ursprungligen av Kellogs:

Tryck i antennsladden ordentligt i din PB!

Skall prova.
Tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 18:03
Ursprungligen av Anders L:

Har både en gammal iBook (första vita) och en PB (senaste 15") hemma. På den plats i lgh där jag oftast sitter med datorerna får jag oftast nästan full signalstyrka på iBooken och ca hälften av denna signalstyrka på BP:n.

Påverkar signalstyrkan bandbredden?

Vad tror ni om att ibooken överskattar signalstyrkan?
http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=37111&highlight=wireless+reception

/Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 21:06

Angående värmeutvecklingen är det ingen större skillnad på dessa modeller. Anledningen till att Powerbooken känns varmare är att dess chassi av aluminium leder värme mycket effektivare än iBookens chassi av plast.
Därav är det bättre med aluminium-chassi, då detta leder bort värmen från datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 21:10

Jag tror att Dave jämför med den gamla Titan-Powerbooken, som var, eller åtminstone kändes, väldigt bräcklig och hade usel airportmottagning. Det där med batteriet stämmer dock, det tar inte slut lika fort i iBooken. Anledningen till att Powerbooken känns varmare, förutom att de har kraftigare CPU och grafikkort är att metallhöljet leder bort värmen väldigt bra. Tyvärr kan det bli lite varmt om knäna.

Dessutom är det nog så att både PB och iB har lika bra mottagning det är bara det att antennsladden väldigt ofta är dåligt isatt.

det är lätt att fixa själv. Jag har jämfört min flickväns iB och min PB min har oftast bättre mottagning men det är inte ofta det skiljer något öht

  • Medlem
  • Mark
  • 2005-04-13 18:33
Ursprungligen av Margell:

Vad säger ni angående wlan mottagningen och om värmeutvecklingen hos Powerbooken jämfört med iBooken?

/Joakim

Jag har bara erfarenhet av iBook G4/933 men vad gäller mottagningen för wlan kan jag bara säga att den är magisk;) Vi har byggt ett trådlöst bredbandsnät med meshteknik här i byn och jag har som längst haft täckning 1,7km från närmsta nod. Var jag än är i hela vår dalgång är det bara att fälla upp locket och på två sekunder är jag ute på internet. I mitt hus har jag en Linksys wrt54 och mot den har jag god kontakt i hela huset och hela trädgården (rätt stor trädgård). Rätt skönt att sitta i växthuset kalla vårdagar när solen skiner;) Har du stora krav vad gäller wlan så kan jag bara rekommendera iBooken.

/c

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 18:45
Ursprungligen av PapaC:

Jag har bara erfarenhet av iBook G4/933 men vad gäller mottagningen för wlan kan jag bara säga att den är magisk;) Vi har byggt ett trådlöst bredbandsnät med meshteknik här i byn och jag har som längst haft täckning 1,7km från närmsta nod. Var jag än är i hela vår dalgång är det bara att fälla upp locket och på två sekunder är jag ute på internet. I mitt hus har jag en Linksys wrt54 och mot den har jag god kontakt i hela huset och hela trädgården (rätt stor trädgård). Rätt skönt att sitta i växthuset kalla vårdagar när solen skiner;) Har du stora krav vad gäller wlan så kan jag bara rekommendera iBooken.

/c

Känns som att den mottagningen är lite "overkill", vill i grund o botten bara veta om mottagningen på powerbooken suger eller inte i vid "normala" avstånd? Tex. fungerar en powerbook tillsammans med en Linksys wrt54 eller en AirPort Extreme-basstation i ett hus på 150 m^2 med betongväggar?

/Joakim

  • Medlem
  • Mark
  • 2005-04-13 18:55
Ursprungligen av Margell:

Känns som att den mottagningen är lite "overkill", vill i grund o botten bara veta om mottagningen på powerbooken suger eller inte i vid "normala" avstånd? Tex. fungerar en powerbook tillsammans med en Linksys wrt54 eller en AirPort Extreme-basstation i ett hus på 150 m^2 med betongväggar?

/Joakim

Hehe, nej det är väl inte alla som alla dagar har behov av det. Som nätbyggare var det dock ovärderligt. Skrev det mest för att illustrera att wlan på iBook är rätt ok. Jag bor i ett ungefär lika stort hus som du men det är ett timmerhus så det hjälper dig kanske inte.

/c

1
Bevaka tråden