Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är din Mac säker?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Post- och telestyrelsen har lagt ut en webbplats där du kan testa din dators säkerhet. Genom tjänsten kan konsumenter som är anslutna till Internet från hemmet få ett betyg på om deras datorer är öppna för intrång när de surfar.

- Att öka tilliten till och göra Internet säkrare är en prioriterad fråga för PTS. Det glädjer mig att vi kan erbjuda konsumenter ett konkret verktyg som kan hjälpa alla att surfa säkrare, säger PTS generaldirektör Marianne Treschow i ett pressmeddelande.

Efter några minuter ger datortestet konsumenten rött, orange eller grönt ljus beroende på om testet upptäckt brister i säkerheten på datorn. Om testet upptäckt så kallade svagheter, kan konsumenten även få mer tekniskt detaljerad information om dessa.

Hur säker är din Mac? Du testar på www.pts.se/internetsakerhet

Skrivet av: Christian Å

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=920

funkar inte

Funkar ju inte med Safari (bara Firefox), dessutom inte heller om man sitter bakom en router.
Fast det är väl bara ecken på att man är för säker......=)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 14:58

Det funkade inte heller i Mozilla på Solaris 9 (men det kanse är off-topic?).

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 15:10

Känns ganska så värdelöst om det inte fungerar om man har datorn bakom en router, det har väl de flesta idag.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 15:26

Funkar inte på Windows XP och Internet Explorer 6 heller

Ursprungligen av KoTTeN:

Känns ganska så värdelöst om det inte fungerar om man har datorn bakom en router, det har väl de flesta idag.

Alla har sin dator mer eller mindre bakom en router om man ska kunna prata med Internet. Det är liksom det som är grejen med Internet, att routrar flyttar runt dina paket var du vill ha dem. Med router menar du kanske router med NAT-funktionalitet? Säg då det...

För er som vill testa åtminstone brandväggens säkerhet, så finns det en bra sida här:
https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Ursprungligen av Nicklas Högås:

För er som vill testa åtminstone brandväggens säkerhet, så finns det en bra sida här:
https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Just det.

"Greetings!

Without your knowledge or explicit permission, the Windows networking technology which connects your computer to the Internet may be offering some or all of your computer's data to the entire world at this very moment!"

MacOS X. Firefox 1.01 Ingen annan UA påslagen.
Yeah right.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Just det.

Förstår inte riktigt vad du menar, men om du menar att sidan skulle vara anpassad enbart för Windows, så innebär det inga problem Inte så länge man vill testa hur väl ens dator syns ut mot nätet, och om man eventuellt har några öppna portar. Det är sak samma, oavsett vad du använder för utrustning.

Det är fortfarande en utmärkt testsida, för det den är avsedd att testa. Testa att klicka på knappen "All service ports", och vänta ett tag på resultatet. Du kan även klicka på "Browser Headers", och sedan scrolla ner till resultatet i den gråa rutan.

Sitter bakom en router och kör Safari. Har ingen aning om det funkar för väntetiden ligger fn på 154minuter...isch...det får bli en annan dag.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Sitter bakom en router och kör Safari. Har ingen aning om det funkar för väntetiden ligger fn på 154minuter...isch...det får bli en annan dag.

Han som testar har nog gått hem för dagen
Tiden ligger fortfarande på 154 minuter.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 20:33

Säkerhetstest

Har kört teste med safari bakom router, o det fungerade,
det som kom fram utav testet för mig var följande, någon som
vet vad det kan bero på ?
Förövrigt fick jag "grön" skylt..........

Plugins
Traceroute
This script is Copyright (C) 1999 Renaud Deraison
View the source code of this plugin here
Family
Misc.
Nessus Plugin ID
10287
Bugtraq ID
CVE ID
Description:
Makes a traceroute to the remote host.
Risk factor : Low

Funkar inte här heller. Ganska uselt test måste jag säga, så många som det inte fungerar för.

  • Medlem
  • 2005-04-13 15:51

Man undrar lite om de alls betatestat?

Som sagt, GRC är en klassiker, och det finns andra, som Symantec som har/haft tester.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-13 16:18

Verkar vara nån Javaapplet som ska göra testet? Jag får omväxlande en tom sida, "Ett fel har inträffat" samt innehållet i deras CSS-fil. Verkar vara lite taskigt implementerat imho.

I FAQen står

Citat:

Av säkerhetsskäl är detta säkerhetstest spärrat så att det bara kan undersöka den IP-adress från vilken beställningen kommer. Det innebär att om du inte själv har en publik IP-adress - t.ex. om du sitter på ett företags nätverk - kommer testet inte att utföras på din dator, utan på den dator som kopplar upp företagets nätverk mot Internet.

Vilka säkerhetsskäl då? Och innebär detta att det inte funkar även om man har en router med forwarding av alla portar till sin dator?

Ursprungligen av memark:

Verkar vara nån Javaapplet som ska göra testet? Jag får omväxlande en tom sida, "Ett fel har inträffat" samt innehållet i deras CSS-fil. Verkar vara lite taskigt implementerat imho.

I FAQen står

Vilka säkerhetsskäl då? Och innebär detta att det inte funkar även om man har en router med forwarding av alla portar till sin dator?

Det är ingen javaapplet som gör testet utan ditt publika IP kommer att scannas från dem. Det är förövrigt nessus (www.nessus.org) som används och det kan du ladda hem själv och köra om du vill.

Det kommer fungera om du har portfordwarding. Vad de menar med säkerhetsskäl är nog att du inte ska kunna kolla din kompis eller granne eller nåt och sedan utnyttja det hålet som ev. hittas.

Hos mig verkar det fungera... Safari, 10.3.8 och Router...

Men...
"Den genomsnittliga tiden för att genomföra testet var den senaste timmen 28 minuter"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-13 17:13
Ursprungligen av David Molarin:

Hos mig verkar det fungera... Safari, 10.3.8 och Router...

Men...
"Den genomsnittliga tiden för att genomföra testet var den senaste timmen 28 minuter"

Nu är den 47 minuter. Jobb-PC:n står i kö...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-13 17:40

Aha, det förklarar en del. Har väntat två timmar och tjugo minuter nu, men står fortfarande i kö.

Ursprungligen av memark:

Aha, det förklarar en del. Har väntat två timmar och tjugo minuter nu, men står fortfarande i kö.

Är väl normal väntetid för de flesta myndigheter...

Nu verkar servern ha kraschat, jag kommer rätt in i apache serverns startmeny.

99 minuter... de hade nog inte räknat med den anstormningen som de fick

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-13 21:56

Som jag citerar i mitt inlägg ovan står det ingenting om routrar eller dylikt. Det är bara någons (felaktiga?) tolkning.

Ursprungligen av memark:

Som jag citerar i mitt inlägg ovan står det ingenting om routrar eller dylikt. Det är bara någons (felaktiga?) tolkning.

Det står:
Här kan du genomföra ett test av säkerheten på din dator. För att detta test ska fungera måste du sitta vid en dator som är direkt uppkopplad till Internet och har en publik IP-adress tilldelad.

Det är inte så tvetydigt tycker jag som tekniker i branschen.

Ett relativt kasst test skulle jag säga. Routrar och hårdvarubrandväggar är ju ändå ganska vanliga. Visserligen är det de utan brandväggar och routrar som är i störst behov av att upplysas om eventuella risker.

99 min.....

är det 99 mac som varit i farten... men i all hast skrivit fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 23:56

Dom kanske har fått virus..

1
Bevaka tråden