Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac.se dubblerar lagringsutrymmet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från och med idag har alla mac.se användare fått dubbelt så mycket lagringsutrymme på sina konton.

Sedan premiären av mac.se för ett år sedan har lagringsutrymmet för epost ökat ifrån 50MB till 2GB idag - en fyrtiodubbling till i stort sett oförändrat pris. Idag ökas även utrymmet för personliga hemsidor från 100MB till 250MB. Uppdateringen har genomförts under morgonen.

Mac.se erbjuder dig en attraktiv @mac.se epostadress, anti-virus skydd, anti-spam skydd samt en personlig hemsida som är lätt att uppdatera via ett webbgränssnitt eller FTP. Precis som tidigare är priset 37,50kr per månad eller 450kr per år och då ingår 99mac Plustjänster (värde 300kr). Läs mer om 99mac Plus

Kolla om ditt mac.se konto är ledigt!

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=916

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 07:11

Toppen!

Efterlängtat!
Kan även tänka mig 500 MB lite längre fram...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 07:39

Tack!

Kolla in tävlingen i Plusforumet också - vi lottar ut en iPod shuffle 512MB i helgen!

Ursprungligen av Björnström:

Kolla in tävlingen i Plusforumet också - vi lottar ut en iPod shuffle 512MB i helgen!

Tackar.. tackar.

Ded verkar som om det händer betydligt betydligt mer denna vecka än det gjort senaste 3 månaderna på 99mac.:)

Ursprungligen av EricBradley:

Det verkar som om det händer betydligt betydligt mer denna vecka än det gjort senaste 3 månaderna på 99mac

Haha, är det så? Det är konstigt att en så stor sajt med så många medlemmar påverkas så mycket när jag inte har möjlighet att jobba med sajten.

Tänk om vi hade haft ekonomi att ha ett team som jobbade heltid med 99mac, tänk vilka möjligheter!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 09:35

Va bra!

Men, med risk för att låta som en gammal tant... Vad ska man göra med alla gigabyte?? Ska man maila sin backup till sig själv? Eller ska man inte slänga spammen, som man inte ens får på mac.se? Kan man inte trejda mail-gigsen mot webbutrymme, ftp?

Vad har ni i era mailboxar, ni som utnyttjar allt?

Kanske bara jag som är så sparsam... har lyckats komma upp, med möda till 47 mb på ett halvår!

Ursprungligen av torbjorn2000:

Va bra!

Men, med risk för att låta som en gammal tant... Vad ska man göra med alla gigabyte?? Ska man maila sin backup till sig själv? Eller ska man inte slänga spammen, som man inte ens får på mac.se? Kan man inte trejda mail-gigsen mot webbutrymme, ftp?

Vad har ni i era mailboxar, ni som utnyttjar allt?

Kanske bara jag som är så sparsam... har lyckats komma upp, med möda till 47 mb på ett halvår!

Undrar samma sak. I och för sig betyder ett stort utrymme att man inte behöver logga in o rensa med jämna mellanrum men ändå. Jag har två mailkonton på Yahoo som för närvarande erbjuder 250Mb lagringsutrymme vardera. Senare i april kommer detta att utökas till 1Gb stycket. Jag har börjat söka efter tjänster som erbjuder gratis lagring online (ej för olagligheter) men inte lyckats finna någon med speciellt stora utrymmen som också stöder Mac. Hittade en som erbjöd 1Gb gratis lagring men då måste man använd sig av ett windoze-baserat program för att komma åt kontot.

Ursprungligen av torbjorn2000:

Va bra!

Men, med risk för att låta som en gammal tant... Vad ska man göra med alla gigabyte?? Ska man maila sin backup till sig själv? Eller ska man inte slänga spammen, som man inte ens får på mac.se? Kan man inte trejda mail-gigsen mot webbutrymme, ftp?

Vad har ni i era mailboxar, ni som utnyttjar allt?

Kanske bara jag som är så sparsam... har lyckats komma upp, med möda till 47 mb på ett halvår!

Sälv håller jag inte ens din takt och har kommit upp i runt 80MB på ett år, tanken är att jag vill spara alla (nåja) mina brev jag fått och skickat. Det är helt enkelt trevligt och nyttigt att ha dem kvar.

Och så en kommentar till Björnström om er reklam, finn två fel:

Tackar! Det här känns bättre och bättre. Bara blog-tjänsten kvar nu (nästan...)

Det här har diskuterats tidigare och i korthet ser det ut så här:

- Google startade trenden med stora brevlådor och har fortsatt öka, nu senast till 2GB+ och alltfler hakar på samma trend, mac.se är ett exempel. Jag sparar all mail och är uppe i 347MB just nu så 2-3 år till innan jag når taket.

- För oss som driver en sådan här tjänst finns det tre variabler att tänka på:

1. Serverkostnader och licenskostnader. Har man en fet server och en vettig licensstruktur är detta i princip en engångskostnad.

2. Support och hantering. Ju fler konton desto mer att hantera, därför vill man helst ha färre men bättre kunder än tvärtom. (mardrömmen är 100.000 kunder som betalar 10kr per konto)

3. Trafikkostnader. Här ligger förklaringen till att få erbjuder stora lagringsutrymmen kopplade mot internet. Vi har en internkostnad på strax under 10 kronor per överförd GB. Om vi skulle erbjuda 1GB som en del av mac.se och någon verkligen utnyttjar möjligheterna genom att exempelvis distribuera stora filer i stor skala - då skulle detta konto bli olönsamt väldigt snabbt. Man skulle teoretiskt sett kunna debitera trafiken eller sätta ett trafiktak per konto såklart.

För den som vill ha mycket lagringsutrymme erbjuder vi även en helt egen Mac mini server:
http://www.mantaray.se/hosting/

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-04-20 22:46

står fortfarande "Mappar för xxx@powerbook.se (6080Kb av 1000Mb utnyttjat)" borde det inte stå "av 2000Mb" ??

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-04-25 17:51

Ovanstående inlägg av mig för 5 dagar sedan gäller fortfarande...

1
Bevaka tråden