Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släppa ip-nummret med Mac OsX

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar om någon vet något bra kommando man kan skriva när man skall släppa ip-nummret från min Mac till en PC. Tänkte nämligen dela samma internetuppkoppling mellan två datorer (flytta kabeln mellan en MAc och en PC)

Har bland annat fått rådet att använda en router istället men undrar om det finns någon som vet hur man gör för att få Macen att släppa ip-nummret ifrån sig.

om du kopplar ner din dator från internet, dvs. stänger av airport (om du kör trådlöst) eller drar ur sladden om du kör ethernet så släpper den ip:t direkt. det handlar nog om att din isp inte vill tillåta mer än en MAC:adress på en liten stund

Ursprungligen av Kellogs:

om du kopplar ner din dator från internet, dvs. stänger av airport (om du kör trådlöst) eller drar ur sladden om du kör ethernet så släpper den ip:t direkt. det handlar nog om att din isp inte vill tillåta mer än en MAC:adress på en liten stund

hmm, jag har provat att byta emellan men det verkar som om ip:numret som sagt "hålls kvar" av den dator som använde internet senast. Tror du att det skulle hjälpa om jag väntade "en liten stund" innan jag kopplar in pc? I såfall hur länge?

Fick lite tips om hur jag skulle släppa från PC till Mac, men de visste inget om hur jag skuille kunna släppa ip-numret från Mac till PC, men vad skulle isp ha emot att jag delade uppkoppling mellan två datorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 21:31
Ursprungligen av Kellogs:

om du kopplar ner din dator från internet, dvs. stänger av airport (om du kör trådlöst) eller drar ur sladden om du kör ethernet så släpper den ip:t direkt. det handlar nog om att din isp inte vill tillåta mer än en MAC:adress på en liten stund

Nja, det som seoulenite är ute efter är att frigöra ip-adressen, dvs ge upp den lånade adressen (motsv ipconfig/release i windows).

Ett klassiskt mac-knep som jag tror fungerar fortfarande är att gå in i nätverk->ethernet och ändra från "dhcp" till något annat (tex "bootp") och trycka på utför. Då frisläpps ip-adressen, och din andra dator kan tilldelas en ip från din isp. Det är vad man behöver göra om man har tex Telia ADSL.

I en del andra system kan dte vara så att modemet låser sig mot nätverkskortets MAC-adress, isåfall får man starta o mmodemet efter att man bytt dator. Så är det hos tex Com Hem.

Tillägg: ...men precis som Pär säger: köp en router istället!

tei har en lösning på ditt problem, men det finns betydligt enklare lösningar.

Jag har aldrig behövt frigöra ip-nummret de gånger jag kört system som baserats på BSD, men det säger ju inte att jag inte kan ta reda på det åt dig.

Om du öppnar en terminal och skriver "ifconfig <interface> down" så antar jag att Mac OS X släpper ip-nummret och låter dig förnya det genom att skriva "ifconfig <interface> up". Något annat tänkbart kommando kunde jag inte hitta i manpages. Men lite mer detaljerad information finns på:
http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=ifconfig&apropos=0&sektion=0&manpath=FreeBSD+5.3-RELEASE+and+Ports&format=html

För att ta reda på vad <interface" ska vara så skriver du bara "ifconfig". Alla kommandon måste utföras som root och bör väl även fungera via sudo om jag förstår det rätt.

Manpages på FreeBSD website fungerar oftast jättebra till Mac OS X då det bygger på Darwin, vilket i sin tur bygger på FreeBSD. Ganska läckert.

En router är det bästa man kan ha antar jag. Så vida man inte kan hantera mjukvarurouter med brandvägg fullt ut.

EDIT: Om du inte tar dig ut på internet direkt efter att du bytt datorn så kan du behöva slå av ditt modem och vänta i ca 30 minuter beroende på vilken ISP du har. Detta beror på att vissa ISPer låser mot din MAC-adress när du kopplar upp. Det kan vara lite irriterande. Jag måste alltid vänta 60 minuter innan jag kommer ut på nätet när jag bytt dator som är kopplad mot modemet.

Tack för de fina råden, Jo jag visste att man kunde "släppa" ip-nummret genom att klicka på manuellt i nätverksconfigureringen. Fungerade för ett tag sedan, när jag skulle prova det idag igen fungerade det ej. Men det kanske som sagt beror på att man måste vänta lite grann innan man kopplar in den andra datorn, alternativt slår av modemet.

Kan man förresten slå av modemet utan att någonting annat nollställs? eller måste man ånyo börja ställa in massa andra nätverksinställningar osv? Eller skall allt fungera automatiskt via DHCP?

OM jag förstått dig rätt Tobias Schelin så behöver jag först skriva ipconfig i terminalen, därefter skriva fconfig <interface> down. OCh sedan eventuellt vänta ett tag, för att därefter använda Pc:n?

När jag sedan återigen skall använda internet på Macen är det bara att releasa ip-nummret från pc:n och köra DHCP automatik på Macen igen, eller?

Det där med sudo förstod jag inte, vad är det?

Ps, det går väl inte att sabba något allvarligt i datorn om jag skriver ovanstående kommandon i terminalen? Läste en gång om någon snubbe här som fått ett terminaltips, det var någon som hade skämtat och givit honom ett kommando som typ skulle sudda hans HD, hmm ,inte så roligt.

Tack allihop för de fina råden!

Senast redigerat 2005-04-13 01:44
Ursprungligen av seoulenite:

Tack för de fina råden, Jo jag visste att man kunde "släppa" ip-nummret genom att klicka på manuellt i nätverksconfigureringen. Fungerade för ett tag sedan, när jag skulle prova det idag igen fungerade det ej. Men det kanske som sagt beror på att man måste vänta lite grann innan man kopplar in den andra datorn, alternativt slår av modemet.

Kan man förresten slå av modemet utan att någonting annat nollställs? eller måste man ånyo börja ställa in massa andra nätverksinställningar osv? Eller skall allt fungera automatiskt via DHCP?

OM jag förstått dig rätt Tobias Schelin så behöver jag först skriva ipconfig i terminalen, därefter skriva fconfig <interface> down. OCh sedan eventuellt vänta ett tag, för att därefter använda Pc:n?

När jag sedan återigen skall använda internet på Macen är det bara att releasa ip-nummret från pc:n och köra DHCP automatik på Macen igen, eller?

Det där med sudo förstod jag inte, vad är det?

Ps, det går väl inte att sabba något allvarligt i datorn om jag skriver ovanstående kommandon i terminalen? Läste en gång om någon snubbe här som fått ett terminaltips, det var någon som hade skämtat och givit honom ett kommando som typ skulle sudda hans HD, hmm ,inte så roligt.

Tack allihop för de fina råden!

Du kan slå av modemet utan att något nollställs in din Macintosh eller PC.

Ja, om det inte fungerar på det sätt som tei nämner så skall samma sak ske om du skriver ifconfig <interface> down och sedan byter dator mot modemet. Exakt hur länge du eventuellt måste vänta efter detta kan jag dock inte svara på. Om du har Comhem så är det 60 minuter.

När du sedan skall starta din Macintosh så bör det interface du tog ner gå igång av sig självt. OM det inte gör det så gör du bara om samma sak men ändrar down till up. Jag känner inte till exakt hur Mac OS fungerar, trots att det är byggt på FreeBSD.

Sudo är ett kommando som låter dig utföra vissa åtgärder med administratörrättigheter från ditt root-konto. Root är, som kanske bekant, det konto som alltid har högsta åtkomst i systemet. Du kan läsa mer om vad sudo är och hur det fungerar på http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=sudo&apropos=0&sektion=0&manpath=FreeBSD+5.3-RELEASE+and+Ports&format=html. Dokumentation är dock på engelska, men jag hoppas det går bra.

http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi är för övrigt ett bra tips när det kommer till att läsa om olika kommandon som skrivs direkt i terminalfönster. De flesta av dessa kommandon har nämligen en manual. Givetvis går det även att skriva man <kommando> i terminalfönstret också.

Jo. När du ska gå över till Macintosh så gör du samma sak. Men du skriver då givetvis ipconfig /release på PCn i Windows.

Ursprungligen av tei:

Ett klassiskt mac-knep som jag tror fungerar fortfarande är att gå in i nätverk->ethernet och ändra från "dhcp" till något annat (tex "bootp") och trycka på utför. Då frisläpps ip-adressen, och din andra dator kan tilldelas en ip från din isp. Det är vad man behöver göra om man har tex Telia ADSL.

Det lär bero på att du då säger åt systemet att tillfälligt ta ner ditt interface och sätta upp det på nytt med andra inställningar för var IP skall hämtas. Du får med andra ord samma effekt som om du skriver "ifconfig <interface> down && ifconfig <interface> up" i en terminal med rootbehörighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 22:30
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det lär bero på att du då säger åt systemet att tillfälligt ta ner ditt interface och sätta upp det på nytt med andra inställningar för var IP skall hämtas. Du får med andra ord samma effekt som om du skriver "ifconfig <interface> down && ifconfig <interface> up" i en terminal med rootbehörighet.

Jomenvisst - det du gör med mitt lilla knep är att du utför en dhcp release, dvs talar om att du inte längre behöver den lånade ip-adressen, och jag antar att samma sak sker när man kör en ifconfog down. Jag brukar dock inte ge det tipset till folk eftersom jag - till skillnad från dig - tror att många "vanliga" användare tycker att det är enklare att bara klicka på några grejer i nätverksinställningarna istället för att grotta i terminalen. Jag är väl supportskadad, antar jag

Om jag inte minns fel är just detta en skillnad mellan Windows och Mac OS - jag har för mig att Win kör en release när man stänger av datorn, medan Mac OS (iallafall os9) låter lånet ligga kvar.

Ursprungligen av tei:

Jomenvisst - det du gör med mitt lilla knep är att du utför en dhcp release, dvs talar om att du inte längre behöver den lånade ip-adressen, och jag antar att samma sak sker när man kör en ifconfog down. Jag brukar dock inte ge det tipset till folk eftersom jag - till skillnad från dig - tror att många "vanliga" användare tycker att det är enklare att bara klicka på några grejer i nätverksinställningarna istället för att grotta i terminalen. Jag är väl supportskadad, antar jag

Om jag inte minns fel är just detta en skillnad mellan Windows och Mac OS - jag har för mig att Win kör en release när man stänger av datorn, medan Mac OS (iallafall os9) låter lånet ligga kvar.

Det är väl en vana antar jag. Själv upplever jag det inte som svårare att gå in i en terminal och skriva enklare kommandon för att utföra vissa åtgärder. Jag tycker snarare att det är svårare att trixa i det grafiska interfacet ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 07:35
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är väl en vana antar jag. Själv upplever jag det inte som svårare att gå in i en terminal och skriva enklare kommandon för att utföra vissa åtgärder. Jag tycker snarare att det är svårare att trixa i det grafiska interfacet ibland.

Hehe, alltså JAG håller med dig. Däremot tror jag inte att medelsvensson gör det

En detalj bara: i fallet med Com Hem är det bara att boota om modemet (om det är ett docsismodem), man behöver inte vänta längre än så*. Det är jag tämligen säker på

*Om man använder ett gammalt Nemo/Coresma-modem behöver man logga ut innan man byter dator - å andra sidan slipper man då starta om modemet.

Ursprungligen av tei:

Hehe, alltså JAG håller med dig. Däremot tror jag inte att medelsvensson gör det

En detalj bara: i fallet med Com Hem är det bara att boota om modemet (om det är ett docsismodem), man behöver inte vänta längre än så*. Det är jag tämligen säker på

*Om man använder ett gammalt Nemo/Coresma-modem behöver man logga ut innan man byter dator - å andra sidan slipper man då starta om modemet.

Jag har det nyaste Motorola-modemet som Comhem levererar, det är antagligen ett Docsis. Trots det så måste jag ändå vänta 60 minuter, även om jag helt slår av modemet och drar ur Coaxialkabeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 08:00
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag har det nyaste Motorola-modemet som Comhem levererar, det är antagligen ett Docsis. Trots det så måste jag ändå vänta 60 minuter, även om jag helt slår av modemet och drar ur Coaxialkabeln.

Ok, nu är vi lite offtopic, men ändå: Du ska inte behöva dra ur koaxen etc - enda låsningen är att själva modemet låser sig mot datorn, och detta löser du genom att dra ur strömmen till modemet i några sekunder (obs! det räcker inte med att trycka på "standby"!) efter att du flyttat tp-kabeln till den andra datorn. Modemet låser sig mot den första enhet som gör anspråk på modemet (tex en dator som gör en dhcp-begäran), denna låsning släpper när du bootar om modemet. Brukar du verkligen dra ur strömsladden? Om ja så är du något av ett unikt fall- det normala är att det räcker med att boota om modemet. Skumt!!! Det var dock lite annorlunda förr när det förhatliga inloggningssystemet fanns kvar.

Ursprungligen av tei:

Ok, nu är vi lite offtopic, men ändå: Du ska inte behöva dra ur koaxen etc - enda låsningen är att själva modemet låser sig mot datorn, och detta löser du genom att dra ur strömmen till modemet i några sekunder (obs! det räcker inte med att trycka på "standby"!) efter att du flyttat tp-kabeln till den andra datorn. Modemet låser sig mot den första enhet som gör anspråk på modemet (tex en dator som gör en dhcp-begäran), denna låsning släpper när du bootar om modemet. Brukar du verkligen dra ur strömsladden? Om ja så är du något av ett unikt fall- det normala är att det räcker med att boota om modemet. Skumt!!! Det var dock lite annorlunda förr när det förhatliga inloggningssystemet fanns kvar.

Då är jag unik. Men jag har ju visserligen aldrig behövt byta dator mot modemet efter att inloggningssystemet togs bort på Comhem.

Lämnar offtopic nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 09:33
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då är jag unik. Men jag har ju visserligen aldrig behövt byta dator mot modemet efter att inloggningssystemet togs bort på Comhem.

Ok, där har du svaret Så är det nämligen inte nuförtiden.

...och än en gång hålelr jag med Pär: köp en routern eller utnyttja datorns routermöjligheter!

Ursprungligen av tei:

Ok, där har du svaret Så är det nämligen inte nuförtiden.

...och än en gång hålelr jag med Pär: köp en routern eller utnyttja datorns routermöjligheter!

hmm, kan man utnyttja en intern router i mac-datorn? låter intressant, kan jag koppla pc:n till macen och låta dem "dela" på samma uppkoppling???

och återigen, tack för alla fina svar!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 21:27

Det är som sagt operatörens koppling mellan utdelat nummer och nätverkskortets MAC-adress som spökar.
Men det enklaste är väl om du skaffa ett nätverkskort till till dim Mac och sedan delar ut "internet" via [wiki]NAT[/wiki] så kan du vara uppkopplad på båda burkarna samtidigt…

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 08:10

Vad ni krånglar och håller på
Alla moderna op klarar NAT och det finns väl ingen dator numera med bara en möjlig nätverkssocket...
Om det tar lite tid att släppa MAC-adressen eller inte spelar väl ingen roll om man aldrig behöver göra det?

1
Bevaka tråden