Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail 2 - diskutera nyheterna här

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Personligen tycker jag det verkar kraftfullt, men ganska fult... Tråkigt med ett till tema på programmen, räckte med två.

Genomgång av nyheterna: http://www.apple.com/macosx/features/mail/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 15:24

Håller med om att det börjar bli lite anarki i Aqua-gränssnittet, vet inte riktigt varför Apple inte strävar mer efter lite enhetlighet.

I övrigt ser jag sjukt mycket fram emot många av nyheterna i Tiger, och Mail 2 så klart då också. T ex smart mailboxes och quota för IMAP-konton kommer jag ha stor nytta av. Integrationen med iCal och övriga program är helt klart bra också!

Mail Views i Entourage har varit det enda jag saknat i Mail. Med smart mailboxes är det snart slut på den saknaden. Hoppas den blir lite mindre kraschbenägen också...

One more thing...
Hoppas den är bättre på att hantera certifikat också.

Ursprungligen av Michael Nord:

One more thing...
Hoppas den är bättre på att hantera certifikat också.

Panther-versionen av Mail (och Safari) accepterar rotcertifikat som lagts till i X509-nyckelringen. Det har fungerat bra för mig.

En grej som jag tycker är synd är att Mail fortfarande buggar när det gäller Threads, alltså "trådade" meddelanden. Se bif bild.
Förutom det så tycker jag - efter att ha använt det i en vecka - att de nya knapparna i menyraden inte alls är särskilt bra. De ser likadana ut allihop, så man måste verkligen anstränga sig för att hitta rätt, trots att jag har dem på samma ställe som jag hade i 10.3.8. Tumme ner på den biten

Annars är det bara fint

Ursprungligen av Kalliban:

En grej som jag tycker är synd är att Mail fortfarande buggar när det gäller Threads, alltså "trådade" meddelanden. Se bif bild.

Det kan också ha att göra med folk som absolut vägrar att skapa ett nytt meddelande när de skickar till en mailinglista, utan istället tar de "reply" på ett existerande (redan mottagit) mail, och bytar ut subject etc.

Något som det har tjatas om på diverse mailinglistor i snart årtionden
Och folk är fortfarende lika dåliga på det!

Ursprungligen av johan dansk:

Det kan också ha att göra med folk som absolut vägrar att skapa ett nytt meddelande när de skickar till en mailinglista, utan istället tar de "reply" på ett existerande (redan mottagit) mail, och bytar ut subject etc.

Något som det har tjatas om på diverse mailinglistor i snart årtionden
Och folk är fortfarende lika dåliga på det!

AHA!
Jag har tänkt tanken att det kunde vara det, men det vore väl för idiotiskt tänkte jag...
Kollar Mail i headern av mailet då, eller? Och "threadar" efter hur den ser ut? :eek:

Ursprungligen av johan dansk:

Det kan också ha att göra med folk som absolut vägrar att skapa ett nytt meddelande när de skickar till en mailinglista, utan istället tar de "reply" på ett existerande (redan mottagit) mail, och bytar ut subject etc.

Något som det har tjatas om på diverse mailinglistor i snart årtionden
Och folk är fortfarende lika dåliga på det!

Instämmer.

Dock borde det finnas någon funktion (Erik.dv är på det spåret) liknande hur man markerar spam: "Brevet tillhör inte den här tråden" eller att man t.ex. kan dra brev mellan trådar om dom hamnat fel.

Bara jag som upplever Mail2 otroligt buggigt? Den tar inte emot nya mail trots att man trycker på "get mail"-knappen och låser sig. Thunderbird fungerar däremot perfekt. Kör Tiger GM.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-25 06:05
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Kör Tiger GM.

Kul att se att även vi i Sverige fick vårt beskärda del av de tidiga Tiger-utskicken! Grattis, grabbar!

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Bara jag som upplever Mail2 otroligt buggigt? Den tar inte emot nya mail trots att man trycker på "get mail"-knappen och låser sig. Thunderbird fungerar däremot perfekt. Kör Tiger GM.

Jaha och du har redan fått GM? Konstigt, vi ADC-medlemmar har inte fått den än... Jag tycker du ska kontakta Apple support och sen berätta för oss andra om buggarna och hur de fixas.

*

Det fanns gott om buggar i de tidigare versionerna vi fått testa, en del rätt allvarliga, så man får verkligen hoppas att GM-versionen är bättre.

Hemsk tanke, helt hypotetisk så klart: tänk om det råkat slinka ut en Tigerversion på nätet, som alla tror är GM och så är den inte det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 16:09

Är jag den enda som tycker att Mail 2 är snyggt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-12 16:53
Ursprungligen av iigloo:

Är jag den enda som tycker att Mail 2 är snyggt?

Nej! Det är snyggt!

Ursprungligen av iigloo:

Är jag den enda som tycker att Mail 2 är snyggt?

Nej, jag tycker också att det är snyggt. Det kommer nog alltid att finnas delade meningar om det. Men det viktiga att veta är att många olika utseenden/teman inom ett OS har aldrig hindrat funktionalitet när det är gjort rätt och jag gillar skarpt hur Mail 2 är upplagt men ställer mig lite frågande till om kontrasten och tydligheten i knappraden högst uppe är så bra som den skulle kunna vara.

Och de nya funktionerna dreglar jag lite smått över.

Ser sött ut, även om jag föredrar Thunderbird - fast Mail2 får man ge en chans först

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-13 08:44

Jag tror att Mail2 kommer knäcka Thunderbird med hästlängder. Detta i alla fall i början, innan Thunderbird fått bra integration i iLife (som det troligtvis inte kommer få eftersom det utvecklas till flera plattformar) och fått integration i Spotlight (som det trolitvis kommer att få eftersom Apple är vänliga nog att tillgodoförse utvecklare med indexeringstjänster att bygga in i programmen). Sen kan man ju tänka sig att prestandan och stabiliteten kan vara bättre i ett program utvecklat av samma som utvecklade operativsystemet. Mail2 blir det för mig.

Ser ut som Office 2003... Brrr.

Ursprungligen av Leftrustle:

Ser ut som Office 2003... Brrr.

Nej inte alls.
Jag tycker Mail 2 är snyggt, en bra grej är att den kan skicka bilagor direkt till en särskild mapp.

Ursprungligen av Nurell:

Nej inte alls.
Jag tycker Mail 2 är snyggt, en bra grej är att den kan skicka bilagor direkt till en särskild mapp.

Ahh man kan göra det alltså? Hade varit perfekt att kunna lägga en mapp specifikt för bilagor på skrivbordet eller liknande så man lätt kan rensa och på det sättet slipper en gigantisk databasfil.
Vart hittade du information om detta?

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Ahh man kan göra det alltså? Hade varit perfekt att kunna lägga en mapp specifikt för bilagor på skrivbordet eller liknande så man lätt kan rensa och på det sättet slipper en gigantisk databasfil.
Vart hittade du information om detta?

Du kan skapa en smart mapp som visar filer med bilagor och rensa i den mappen.

Ursprungligen av Roland:

Du kan skapa en smart mapp som visar filer med bilagor och rensa i den mappen.

Inget bra om man redan har en massa olika filtrerade bilagor.
Det måste gå att göra ett sånt flöde med Automator.

Ursprungligen av Roland:

Du kan skapa en smart mapp som visar filer med bilagor och rensa i den mappen.

Jo visst. Men det jag är skeptisk till när det kommer till Mail.app är att varje gång man vill spara en bilaga på härddisken så skapar Mail en kopia av filen. Alltså en version ligger i mappen där man vill ha den och en version ligger i Mails databasfil (jobbigt och utrymmeskrävande i längden). Och vill man ta bort bilagan så måste man ta bort hela mailet, vilket man till 99% av gångerna inte vill.

Det jag trodde Nurell menade var en funktion såsom i Eudora. Att man säger till programmet att lägga alla bilagor i en speciell mapp. Tar man bort bilagan därifrån så försvinner bilagan (utrymme blir ledigt) fast själva mailet är kvar. Det visar bara en bruten länk till filnamnet som bilagan en gång hade...

Och även om det går att göra ett flöde av det så finns troligtvis fortfarande bilagan kvar i databasen som en kopia

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Jo visst. Men det jag är skeptisk till när det kommer till Mail.app är att varje gång man vill spara en bilaga på härddisken så skapar Mail en kopia av filen. Alltså en version ligger i mappen där man vill ha den och en version ligger i Mails databasfil (jobbigt och utrymmeskrävande i längden). Och vill man ta bort bilagan så måste man ta bort hela mailet, vilket man till 99% av gångerna inte vill.

Det jag trodde Nurell menade var en funktion såsom i Eudora. Att man säger till programmet att lägga alla bilagor i en speciell mapp. Tar man bort bilagan därifrån så försvinner bilagan (utrymme blir ledigt) fast själva mailet är kvar. Det visar bara en bruten länk till filnamnet som bilagan en gång hade...

Och även om det går att göra ett flöde av det så finns troligtvis fortfarande bilagan kvar i databasen som en kopia

Jag trodde också först att det var som i Eudora. Men med ett flöde i Automator borde man kunna ställa in så att den lfyttar bilagan till en särskild mapp och sedan raderar bilagan ur databasen.

Ursprungligen av Nurell:

Jag trodde också först att det var som i Eudora. Men med ett flöde i Automator borde man kunna ställa in så att den lfyttar bilagan till en särskild mapp och sedan raderar bilagan ur databasen.

Vi hoppas på det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 11:37
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Jo visst. Men det jag är skeptisk till när det kommer till Mail.app är att varje gång man vill spara en bilaga på härddisken så skapar Mail en kopia av filen. Alltså en version ligger i mappen där man vill ha den och en version ligger i Mails databasfil (jobbigt och utrymmeskrävande i längden). Och vill man ta bort bilagan så måste man ta bort hela mailet, vilket man till 99% av gångerna inte vill.

Det jag trodde Nurell menade var en funktion såsom i Eudora. Att man säger till programmet att lägga alla bilagor i en speciell mapp. Tar man bort bilagan därifrån så försvinner bilagan (utrymme blir ledigt) fast själva mailet är kvar. Det visar bara en bruten länk till filnamnet som bilagan en gång hade...

Och även om det går att göra ett flöde av det så finns troligtvis fortfarande bilagan kvar i databasen som en kopia

Nej, du kan välja Brev > Ta bort bilagor. Även på hela mappar.

Ursprungligen av Mondo:

Nej, du kan välja Brev > Ta bort bilagor. Även på hela mappar.

Bien sur! Att jag inte sett detta tidigare.
Mondo, du har rädda min dag (mailbox)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 11:31
Ursprungligen av Nurell:

Nej inte alls.
Jag tycker Mail 2 är snyggt, en bra grej är att den kan skicka bilagor direkt till en särskild mapp.

AHHH! Så bra! Precis så ska det fungera. Mail 2 är så vackert förresten.

Jag hade nog fel där, det finns ett val som heter "Hämtningsmapp", men det verkar var något annat.
Men man kan nog fixa det med Automator.

Ursprungligen av Leftrustle:

Personligen tycker jag det verkar kraftfullt, men ganska fult... Tråkigt med ett till tema på programmen, räckte med två.

Genomgång av nyheterna: http://www.apple.com/macosx/features/mail/

Tycker det e ok men jag håller med om att de borde strama till med högst två teman.

Kanske en make over till 10.5

Bevaka tråden