Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7200RPM hårddisk i PowerBook?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-08 14:23

Blir datorn mycket snabbare med en 7200rpm hårddisk istället för en 4200rpm? Kan man kanske byta ut de utan att garantin går ut? Ibland känns det slöt med min powerbook läste en artikeln att data känns dubbel så snabb om man sätter in en 7200rpm hårddisk, så jag kollade direkt och hittade 2,5 tums hårddiskan med 7200rpm... men är lite rädd om garantin och hade oxå fundering på apple care men är de verkligen värt de? för om jag köper de kan jag ju inte byta hårddisk i den alls. Va tycker ni?

Ja, jag märkte en stor skillnad. Låt en Apple-verkstad byta, annars ryker garantin.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 23:46
Ursprungligen av Stefan Swales:

Ja, jag märkte en stor skillnad. Låt en Apple-verkstad byta, annars ryker garantin.

Hur mycket kostar det att låta en sådan verkstad utföra bytet?

Det tar ca 45 minuter för en tekniker att byta hårddisken. Räkna med drygt 1000-1200kr timmen inklusive moms för service hos en Apple Service provider. Då behåller du garantin.

Glöm dock inte att temperaturen stiger med en 7200 varvare, och allt vad det medför...

Ursprungligen av Jani Uutela:

Glöm dock inte att temperaturen stiger med en 7200 varvare, och allt vad det medför...

Nej, det gjorde den inte på min. Kanske för att en 7200 varvare inte behöver jobba lika länge för att få fram samma information.

  • Medlem
  • 2005-04-09 08:34
Ursprungligen av Jani Uutela:

Glöm dock inte att temperaturen stiger med en 7200 varvare, och allt vad det medför...

Vad medför det? Tar datorn skada eller är det bara att fläkten drar igång oftare?

Hur stor är prestandavinsten om man petar i en 5400 rpm-disk?
(TiBook DVI)

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-04-09 09:39

Stoppade in en 100GB 5400 Seagate i min PB17 efter det jag sagt till mig själv "Hur svårt kan det vara?". Det var faktiskt rätt marigt men fullt görbart för en vanlig pulare. Det svåraste var första steget när man skall lossa musplattekabeln som satt under minnet. Helt överjävligt konstigt anslutningsdon som jag inte fattade hur det fungerade.

Jag har inte märkt burken blivigt någon varmare men snabbare är den. Inte överdrivet snabbare men det är märkbart. Eller så inbillar jag mig bara

Snabbare diskar drar väl mer ström åxå, antar jag.

Jag säger inte att det inte gör skillnad att sätta i en snabbare disk men har ni tittat på de här testerna?

Ursprungligen av Svampisen:

Jag säger inte att det inte gör skillnad att sätta i en snabbare disk men har ni tittat på de här testerna?

Intressant att 5400 rpm gör sån skillnad. Jag kanske borde göra ett försök att byta ut min alldeles för trångbodda 30 GB 4200 rpm-disk till den 100 GB 5400 rpm Seagate. Om det nu bara inte var så himla krångligt att göra det i en iBook.

Jag slängde in en 7200-varvare igår och det gjorde stor skillnad. Min PB 17" (1 GHz) är avsevärt piggare nu. Rekommenderas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 09:43

Satte in en 5400 varvare i min PB G4 400 MHz. Märkte att program startar klart snabbare. Dock vet jag inte hur mycket som beror på den större skivcachen.

Vänligen, Ylan

Hej

Jag och min flickvän bytte hårddisk i min iBook g4. Det finns guider på nätet men ingen av dessa stämde till 100% med hur min dator ser ut. Men jag tycker att jag fick nog med vägledning för att kunna genomföra bytet själv. Det är inte alls svårt men man måste vara noga, det är väldigt mycket skruvar att hålla reda på. Har man pengarna så är det nog värt att låta en fackman göra det.

Jag bytte den gamla hårddisken (orginal 60Gb) mot en 80.0Gb Hitachi Travelstar 5K80 5400rpm som funkar utmärkt. Dock så tycker jag att datorn blir varmare nu och att fläkten sätter igång oftare men det kan vara inbilning. Kanske iBook och PB kyls på olika sätt?

Jag bytte även minne så jag fick 640 Mb totalt. Detta avbelastar hårddisken enormt mycket, men ändå upplever jag den nya som varmare.

Men jag kan bara konstatera att ny hårddisk och mer minne gjorde så att datorn blev som ny.

Det var mina erfarenheter.

/Martin

Någon som ligger inne med länk till hur man själv byter hårdisken i en PB 12" - har ingen garanti kvar så jag räknar med att våga mig på detta på egen hand - hoppas det inte är svårare än på en PB 17" för det har jag gjort en gång tidigare ( PB 17" - 550 MHz ).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-22 14:03
Ursprungligen av Olle@mac:

Någon som ligger inne med länk till hur man själv byter hårdisken i en PB 12" - har ingen garanti kvar så jag räknar med att våga mig på detta på egen hand - hoppas det inte är svårare än på en PB 17" för det har jag gjort en gång tidigare ( PB 17" - 550 MHz ).

http://www.pbfixit.com/Guide/ har allt du behöver.

1
Bevaka tråden