Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini recencerad i SvD

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9501425.asp

Nu ska jag låta som en mactaliban - (Ett ord som jag hatar):

Först måste jag säga att det är guld att Apple får sitt utrymme i diverse tidningar.

Men varför kommer det sig att det alltid dyker upp saker som är rätt fåniga att ta upp,
tex (står inte i denna text) när de satte ett minus för att mac mini inte hade gigabit - att reagera negativt på detta när det är rätt många pc burkar som inte har det känns rätt fånigt.

"Den är till för dagligt bruk, lite musik, lite surfande, lite e-post och sedan kanske en film. Det kan man göra på en vanlig stationär pc som kostar lika mycket eller mindre. "

Han reagerar på att den är för dyr, och för klen, det där kan man nog alltid tycka men för att vara en mac så är den väl ändå inte dyr. Sen så kan jag lova att man klarar sig ypperligt med denna dator för de flesta behov och inte bara "lite". Sen så att den inte är till för spel, vem är målgruppen, frågar jag mig.

Sen så är det visserligen en överlag bra artikel och jag tänker inte sända något argt brev till journalisten.

Men ibland kan jag nog tycka att det känns som om det är någon icke mac person som oftast skriver i tidningar, man märker det med en gång, fakta fel, konstiga myter osv. Om man tex vore mer insatt och mer vänligt inställd skulle nog det även skrivits angående virusbiten osv.

Men som sagt vi får vara tacksamma till all publicitet (vilka är vi egentligen, jag är inte Apple så varför bry sig)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 17:48

David Boda är väl en freelance?
Tycker mig minnas namnet från diverse "undermåliga" idg-nyheter (gängse standard med andra ord )

Det finns en hel del frilansare som skriver artiklar om IT, och dessa är sällan helt "unbiased" (vem är det ). Det är ju därför man blir lite trött på texterna de totar ihop, men vill man ha det som man vil lfår man väl börja skriva artiklar och sälja själv då…
Kommer det någon artikel om att Apple är Guds gåva till mänskligheten i G-P så kolla vem som skrivit artikeln

tycker trots allt att den var helt okey - artikeln. men ofta missar dom det faktum att en "rättvis" jämförelse är väldigt svår. det räcker ju att kolla på macmini för att "fatta" skillnaderna och att jämföra med ett miditower från ngn wintel-leverantör är ju egentligen en skymf mot macmini

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-11 20:06

Jag tycker det var en bra artikel även om det precis som vanligt kommer en massa trams i slutet. Men all publicitet är bra publicitet va?

Ursprungligen av memark:

Jag tycker det var en bra artikel även om det precis som vanligt kommer en massa trams i slutet. Men all publicitet är bra publicitet va?

Nej skribentens inte så väl underbyggda uppgifter om Mac minins dålig prestanda avskräcker nog ganska många potentiella switchers. En bekant till mig tänkte köpa en Mac mini nästa vecka nu beställde han idag istället en tyst cube pc bl.a. på grund av artikeln. Folk sätter lite för stor tilltro till tidningsskribenter..

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 21:45

Undrar om han körde med 256 i minne?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 22:03
Ursprungligen av palb:

Undrar om han körde med 256 i minne?

Äh… han hade bestämt sig innan ändå

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 22:08

Säkert. Och inte ett ord om Mac OS, med allt vad det innebär.

Ursprungligen av palb:

Säkert. Och inte ett ord om Mac OS, med allt vad det innebär.

jo han skrev väl att OSX hade stora ikoner för att Apple ville konkurrera med Windows

Ursprungligen av Errol Garner:

jo han skrev väl att OSX hade stora ikoner för att Apple ville konkurrera med Windows

Skrattade gott åt denna djupa analys

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-12 08:37
Ursprungligen av Errol Garner:

jo han skrev väl att OSX hade stora ikoner för att Apple ville konkurrera med Windows

Men var finns de stora ikonerna i Windows? Eller var det det som var den konkurerande faktorn: det finns inga stora ikoner i windows... Om man nu inte ställer in skärmupplösningen på 800x600.

"...dock har själva datorn ingen ljudingång, vilket är högst märkligt och rent ut sagt korkat."

Jag slogs av en hädisk tanke... : Hur många ANVÄNDER egentligen ljudingången... i den konsumentgrupp som Minin riktar sig till?
Och om de nu absolut vill skicka sin version av Pavarottis arior som attachment i mailet till faster Elsa, kan de då inte köpa en liten iMic eller vad den nu heter, för 450 spänn, och ta in ljudet via USB?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 22:16
Ursprungligen av palb:

Undrar om han körde med 256 i minne?

Det är ju faktiskt ett problem att Apple antyder att 256 MB RAM är tillfyllest för att köra OS X, för det gör de ju när de levererar burkar med den mängden RAM. Apple säljer strypta maskiner, och köparen måste ta reda på att det framför allt är minnesmängden och inte processorn eller något annat som gör maskinen slö.

Apple vill inte bara sälja maskiner till dem som tittar in på 99mac, Anandtech eller Ars Technica med jämna mellanrum. Jag har för mig att Apple använde argumentet att de flesta köpare inte uppgraderade sina datorer, i marknadsföringen av iMac.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av palb:

Undrar om han körde med 256 i minne?

Recensionsexet jag lånade av Apple hade 1GB minne.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 11:27
Ursprungligen av Joacim Melin:

Recensionsexet jag lånade av Apple hade 1GB minne.

Den som testades i SvD?

Ursprungligen av Errol Garner:

Nej skribentens inte så väl underbyggda uppgifter om Mac minins dålig prestanda avskräcker nog ganska många potentiella switchers. En bekant till mig tänkte köpa en Mac mini nästa vecka nu beställde han idag istället en tyst cube pc bl.a. på grund av artikeln. Folk sätter lite för stor tilltro till tidningsskribenter..

Och samma sak gäller ju det omvända. Alla überpositiva artiklar om iPoden är ju faktiskt en orsak till dess framgång och långt ifrån alla de artiklarna grundar sig ju på ren fakta. Men då är det ju tydligen bra att folk sätter lite för stor tilltro till tidningsskribenter...

Ursprungligen av Rickard A:

Och samma sak gäller ju det omvända. Alla überpositiva artiklar om iPoden är ju faktiskt en orsak till dess framgång och långt ifrån alla de artiklarna grundar sig ju på ren fakta. Men då är det ju tydligen bra att folk sätter lite för stor tilltro till tidningsskribenter...

Viss skillnad på musikspelare och datorer men jag har faktiskt inte sett så många ûberpositiva artiklar om iPod i svensk press undantaget MW och M3, Jens OS däremot har ju hyllats en hel del..

Avgörande för iPods framgång beror nog mer på att de gjort bra ifrån sig i jämförande facktidningstester marknadsförts bra och setts användas av ungdomars förebilder/kändisar/artister o.s.v sen att de ofta är billigare än motsvarande produkter från andra tillverkare har säkert inte skadat heller.

Ursprungligen av Rickard A:

Och samma sak gäller ju det omvända. Alla überpositiva artiklar om iPoden är ju faktiskt en orsak till dess framgång och långt ifrån alla de artiklarna grundar sig ju på ren fakta. Men då är det ju tydligen bra att folk sätter lite för stor tilltro till tidningsskribenter...

Ursäkta...
Vilka artiklar finns det som inte grundar sig på fakta ang ipoden.
Nån länk?

Sen så finns det en klar skillnad mellan att recensera en mac mini och en ipod som fungerar både på pc och mac.

"Det märks på operativsystemet att Mac vill konkurrera med Windows. Ikonerna är stora, tydliga och animerade. "

Snacka om att göra bort sig och avslöja sin okunskap... Ungefär som en bilrecension där någon skulle skriva att Golf försöker konkurrera med Ford. Dessutom var Apple först på scen med stora ikoner. OS X kom ut före Win XP. Inte tvärtom. Tragiskt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 23:31

Hade för mig att Amiga var först med stora ikoner redan 1985...

Ursprungligen av p0tatis:

Hade för mig att Amiga var först med stora ikoner redan 1985...

Mac OS lanserades väl 84.

Ursprungligen av p0tatis:

Hade för mig att Amiga var först med stora ikoner redan 1985...

Stora var dom, men jag menade nog underförstått stora fotografiska ikoner.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 23:39

Se på mig : En stor ikon och lanserad på 60-talet…

Ursprungligen av Pär:

Se på mig : En stor ikon och lanserad på 60-talet…

Nja det är väl skillnad på Ikon och Fikon

Vem som var först kanske inte är det viktiga - det intressanta är att det finns någon negativ ton om macen trots att det finns plus - att den är tyst och att den är snygg.

Men det är ju sådant som inte är direkt nytt, jag tror nog de flesta tycker så. Vore mer intressant om nån skrev att den var ful och högljudd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 10:37

Jag tycker att det är en rättvis recension, om än alldeles för kort. Varför skriver alltid svenska tidningar så kort?

Varför köper man en Mac mini? Det är fyra år gammal teknik, även om OSet är bäst i världen. I det perspektivet är Mac mini dyr. Mac mini duger för enklare uppgifter, men jag tycker att iMac G5 är ett bättre val.

1
Bevaka tråden