Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk död, vad göra nu?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 22:16

Den interna hårddisken i min iBook G3 800MHz har dött efter några dagars smärtsamma dödskramper. Jag sitter här och nu och försöker installera OSX på min externa firewire-disk så jag kan fortsätta arbeta med iBooken i väntan på ny disk, men det går minsann inte så bra, för OSX-installationen (startade från Panther-CDn) går hur segt som helst eftersom den försöker läsa från den pajade disken hela tiden, vilket förstås är helt onödigt egentligen eftersom jag inte vill ha med den disken att göra.

Finns det nåt trick att få datorn att ignorera disken? Hade det varit en stationär dator hade jag förstås bara kopplat ur den, men nu är det ju en laptop...

Nån som har tips på bra diskar att slänga in i iBooken sen? Den jag har nu är 4200 rpm antar jag (den som följde med datorn), man kanske skulle satsa på snabbare? Tips mottages tacksamt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 22:21

Kika på "plockaisärbilder" på iBook och dra ur disken (kan väl inte sabba något?)
Annars är det ju en vanlig 2.5" så det finns väl i sortering hos närmsta pezemånglare i det lokala gathörnet…

Ska du byta den själv så beredd dig på en helvetes massa små skruvar.
Lägg dem i ordning allt eftersom du demonterar dem.
Ta bilder ..

Finns visst nån som gjort det, (bytt hårddisk alltså) men jag hittar inte länken.

Här var den visst

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 22:28

Själva diskbytandet är inga problem, det har jag gjort förr. Tänkte mer om någon hade lite matnyttiga tips om bra och hållbara diskar som inte låter alltför mycket Var kanske lite väl kortfattad ovan.

Ursprungligen av xevve:

Den interna hårddisken i min iBook G3 800MHz har dött efter några dagars smärtsamma dödskramper. Jag sitter här och nu och försöker installera OSX på min externa firewire-disk så jag kan fortsätta arbeta med iBooken i väntan på ny disk, men det går minsann inte så bra, för OSX-installationen (startade från Panther-CDn) går hur segt som helst eftersom den försöker läsa från den pajade disken hela tiden, vilket förstås är helt onödigt egentligen eftersom jag inte vill ha med den disken att göra.

Finns det nåt trick att få datorn att ignorera disken? Hade det varit en stationär dator hade jag förstås bara kopplat ur den, men nu är det ju en laptop...

Nån som har tips på bra diskar att slänga in i iBooken sen? Den jag har nu är 4200 rpm antar jag (den som följde med datorn), man kanske skulle satsa på snabbare? Tips mottages tacksamt.

Att det går segt att installera beror väl på den långsamma CD-driven inte på din gamla ibook hd. När du väl har installerat OSX på din exterana FW disk så är det bara att ställa in den som startskiva för ibooken så kommer det gå undan.
Sen kan du ju installera en 5400 varvare i iBooken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 22:36
Ursprungligen av Errol Garner:

Att det går segt att installera beror väl på den långsamma CD-driven inte på din gamla ibook hd. När du väl har installerat OSX på din exterana FW disk så är det bara att ställa in den som startskiva för ibooken så kommer det gå undan.
Sen kan du ju installera en 5400 varvare i iBooken.

Nejnej, jag har suttit nu i över en timme och väntat, och jag har fortfarande inte kommet längre än till andra rutan i installationen där den "Läser in paket". Hårddisken skriker som en plågad katt

Ursprungligen av xevve:

Nejnej, jag har suttit nu i över en timme och väntat, och jag har fortfarande inte kommet längre än till andra rutan i installationen där den "Läser in paket". Hårddisken skriker som en plågad katt

Låter som om du inte installer på den externa utan på den interna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 23:05
Ursprungligen av Errol Garner:

Låter som om du inte installer på den externa utan på den interna?

Nej nej, den andra rutan i installationsprogrammet är långt innan man ens får välja vilken disk man vill installera på. Tro mig, jag har koll på detta Systemet försöker initiera disken, och det går inte så bra uppenbarligen.

Ursprungligen av xevve:

Nej nej, den andra rutan i installationsprogrammet är långt innan man ens får välja vilken disk man vill installera på. Tro mig, jag har koll på detta Systemet försöker initiera disken, och det går inte så bra uppenbarligen.

Har du provat starta upp med gamla Mac OS om du har det?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 22:31

Finns det så mycket mer än Hitachi (IBM) Travelstar adtt köpa som 2.5"?
5.400 skadar ju aldrig (det skiljer ju så lite mot 4.200, men 7.200 brukar ju vara rejält dyrare)
Kolla lite på effektförbrukningen i "viloläge" eftersom det är mycket av värmen…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 23:49

Har inte det tyvärr. Tror inte det skulle göra så stor nytta ändå eftersom läshuvudet uppenbarligen har kraschat in i skivorna i disken. Den får nog inte läst speciellt mycket alls är jag rädd.

Nåväl, tackar för alla svar! Får bli en Samsung-disk på 40 gig.

1
Bevaka tråden