Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objective-C och menyraden

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrar hur man gör så att ens applescript program påverkar menyraden (uppe till höger), t.ex. lägger en ikon där eller en meny. Eller måste det till objective-c för att göra det?

Senast redigerat 2005-04-12 13:10

Det kan du inte göra med enbart AppleScript.

Vad exakt är du vill åtstadkomma?

Jo har kommit till insikt

har nu gjort en icon där uppe, men den syns bara när jag har själva programmet aktiverat, skulle hemskt gärna vilja att den syns hela tiden, ej beroende på vilket program jag använder

Pratar du om AppleScript Studio, eller AppleScript ?

Just nu pratar vi väl bara objective-c

Om du vill ha hjälp så är det nog ingen dum idé att förklara vad du vill ha hjälp med...

Trodde jag hade förklarat det.

Jag har gjort ett cocoa program som lägger en meny i menyraden (menu bar, uppe till höger) (mha NSStatusItem). Det funkar kanon, men saken är den att så fort jag går utanför mitt program så försvinner menyn. Jag vill att den menyn alltid ska finnas i menyraden även fast jag grejar i andra program.

Dvs. AppleScript Studio...

ok, jag förstår inte...
Vadå applescript studio ?

Just nu är det inget med Applescript.. eller menar du att man kan det med applescript studio?

Ursprungligen av Smeagol:

ok, jag förstår inte...
Vadå applescript studio ?

Just nu är det inget med Applescript.. eller menar du att man kan det med applescript studio?

Om din fråga inte har med AppleScript att göra varför sätter du då rubriken "AppleScript och menyraden" och skriver att det du undrar över är om ditt "applescript-program"?

Det är nämligen rätt viktig info. Xcode / Developer tools kan användas både för applescript-baserade progam och program skrivna i andra språk, t.ex. Objective C, men vad du kan göra skiljer sig åt, eftersom AppleScript-baserade program endast har tillgång till en begränsad uppsättning möjligheter.

Jo jag vet allt detta. Men frågan löd från början om man kunde göra detta med applescript, men det sa du att det inte gick. Då övergick min fråga till att fråga hur man gör detta med objective-c. Tyckte att det var onödigt att skapa en helt ny diskussion bara pga det.

Frågan är rätt så enkel. Hur gör man en bakgrundsapplikation av det hela?

Nevah mind, jag sökte på google och löste det snabbare

1
Bevaka tråden