Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Få igång Airport

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-06 20:08

Jag är ingen höjdare på det här.
Jag sitter med en Powerbook G4 i OS10 och skall försöka få igång airport med en nyinförskaffad router (3Com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Gateway 3CRWE554G72).

Frågan är: Hur tusiken skall jag gå till väga? Jag är ganska ny i macvärlden - iaf i hemmet och framförallt i OS10.

Instruktionen som följer med routern utgår givetvis från att man kör windows.. så där får man inte mkt hjälp..

Jag har ställt in TCP/IP på att kirra en automatisk IP-adress. Vad ska jag mer göra. http://192.168.1.1 fungerar ej. Vad ska jag ställa in mer?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-06 22:07

Hmm.. Jag vet inte hur 3Com funkar, men min Netgear var bara att plugga in. Sedan valde jag den via Nätverksinställningar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-06 22:09

Har du testat att stoppa i en sladd och kolla om trådlösa nätet är i gång? har för mig att min linksys var avstängd

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-07 10:06
Ursprungligen av Shinzon:

Har du testat att stoppa i en sladd och kolla om trådlösa nätet är i gång? har för mig att min linksys var avstängd

Hur menar du? Vart skall jag stoppa in en sladd för att se om det trådlösa nätet är igång? Hur ser jag det?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-07 10:57

Du ska koppla en nätverkskabel mellan macen och routern. Sedan går du in på 192.168.1.1 och kollar att "wireless access point" eller liknande är på. Macen ska sedan ställas in för automatisk konfigurering under airport i systeminställningar. Sen kan du rycka kabeln och surfa trådlöst.

Hur du konfar din router för internetaccess kan du kolla i manualen, där spelar det ingen roll om du kör mac eller PC.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-07 13:51
Ursprungligen av rhesus:

Du ska koppla en nätverkskabel mellan macen och routern. Sedan går du in på 192.168.1.1 och kollar att "wireless access point" eller liknande är på. Macen ska sedan ställas in för automatisk konfigurering under airport i systeminställningar. Sen kan du rycka kabeln och surfa trådlöst.

Hur du konfar din router för internetaccess kan du kolla i manualen, där spelar det ingen roll om du kör mac eller PC.

Ok, ska testa detta. Dock blinkar det en lampa på routern. Under lampan står det "flashing light = Wlan active", så det borde ju vara igång.

Kan inte testa nu för jag är på jobbet. Får se om jag lyckas när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-09 13:29
Ursprungligen av rhesus:

Du ska koppla en nätverkskabel mellan macen och routern. Sedan går du in på 192.168.1.1 och kollar att "wireless access point" eller liknande är på. Macen ska sedan ställas in för automatisk konfigurering under airport i systeminställningar. Sen kan du rycka kabeln och surfa trådlöst.

Hur du konfar din router för internetaccess kan du kolla i manualen, där spelar det ingen roll om du kör mac eller PC.

Nu har jag testat det du sagt ovan. Jag har satt i sladden och "Enable Wireless Networking" är ikryssd. I systeminställningarna så är airport inställd på automatisk konfigurering.
När jag sen rycker sladden så kommer jag inte längre åt routern..

Vad är det jag kan ha missat?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-11 05:03

Tryck i sladden igen och kolla ifall "SSID Broadcast" är enablat.
Om den är enabla så vet jag inte vad som är felet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-11 20:21
Ursprungligen av Shinzon:

Tryck i sladden igen och kolla ifall "SSID Broadcast" är enablat.
Om den är enabla så vet jag inte vad som är felet.

Det var den faktiskt inte. Dock fungerar det inte trots att jag kryssar i den... Kan jag ha kryssat i någon som inte ska va ikryssat?

Ingen annan som har någon ide om vad det kan vara som felar?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-04-11 20:54

Tillåter du alla MAC adresser under Connection Control, om det är så, så lägg till MAC adressen för ditt AP kort, MAC adressen hittar du under Systeminställningar/Nätverk. 3Com funkar annars utmärkt sitter på en själv. Men kolla om ovanstående funkar om inte annat så skall vi försöka hitta en lösning därefter

1
Bevaka tråden