Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krasch vid anslutning till NT-nätverk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-04-22 15:56

Hej!
Här sitter jag med min nya fina Mac och mitt nya fina Mac OS X 10.1.4 och är jättelycklig.
Tills jag försöker koppla upp burken mot ett NT-nätverk. Det som händer efter att jag loggat in är följande:
Så fort jag försöker öppna en fil eller en mapp avslutas förbindelsen, skrivbordsbilden försvinner och skärmen blir blå. Efter några sekunder kommer skrivbordsbilden och alla ikoner tillbaka. Av någon mystisk anledning är då även några mappar på min systempartition öppna trots att de inte var det innan.
Detta händer 19 av 20 gånger, ibland hinner jag faktiskt öppna en mapp eller två innan ovanstående händer...
På burken bredvid som kör 9.2 funkar det dock fint.

En otroligt otrevlig kvinna på Apple support fräser bara att de minsann inte ger support på ovanstående problem utan säger åt mig att ringa "till någon annan" för att få hjälp men kan inte ge mig besked om vart... Senare ringer hon upp och säger att problemet inte har något med Mac OS X att göra utan att det är ett NT-problem så det så.

Kan någon bistå med råd, vad kan felet vara och vad kan jag göra?
Jag sliter mitt hår i förtvivlan!

Tack!

/Alenca : )

Prova att ansluta genom använda OS X´s inbyggda SMB-klient.

Välj "Anslut till server..." under Gå menyn (eller äpple-K) i finder.

Skriv
smb://workgroup;username@servername/volume

Så borde det fungera. Problemet har tydligen attt göra med NT´s "Services for Macintosh".

Läs mer på http://www.macwindows.com/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-23 09:48

Kan man inte bara ansluta till ett ipnr direkt, varför måsta man hålla på o mikla med workgroups ?

// kimmo

Apple har ett uppdaterat ett knowledgebasedokument dokument om detta.

1
Bevaka tråden