Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows poweruser -> mac n00b

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt första inlägg :eek:

historia: har sneglat mer och mer girigt på apple-datorerna i över ett år, och mitt hat för windows har vuxit gradvis under den tiden. Problemet är ju att byta en plattform man använt sedan .. ja, barnsben faktiskt. Innan windows 95 kom, då jag inte ens var 15 (född 1980). Att sedan os x kom med dyr hårdvara gjorde ju inte saken lättare. Själv hårdvaran fann jag mindre intressant, det var os:et jag ville åt. Nu till slut har jag så en "ny" powerbook, dvs. en sådan med tvåfingrig trackpad, 15" skärm och 1 gig minne.

vad jag gör: sysslar främst med webben, där jag försöker inrikta mig främst på "semantisk" markup och tillgänglighet. Sysslar även väldigt mycket med javascript vilket kanske kan tyckas som en lustig kombination.

vad jag tycker om att ha switchat: mycket bra, en del dåligt. Lustigt nog så tycker jag sämst om många av de saker som är viktigast för mig. Tangentbordsnavigering till exempel tycker jag fungerar bättre i windows, nu har jag ju anvät keyboard maestro för att mappa om ctrl+insert till copy till exempel, men en sak som att trycka ctrl+home och förvänta mig att hoppa högst upp i dokumentet jag sysslar med funkar inte alltid!! Däremot funkar det i BBedit och det räcker ju ganska långt, nästan hela vägen faktiskt. Jag fullkomligt avgudar cachningen, som jag ser som det bästa med os x; att alla program är inlästa, nästan allt jag använder har jag på autostart, sedan behöver jag aldrig vänta på några laddningstider. Efter det kommer konsekvensen och stabiliteten.
BBedit behöver bättre syntax coloring för javascript, helt klart. Jag har testat quanta genom fink, men det kändes inte så bra ... om någon däremot portade quanta så att den blev helt native, HELT native, inte bara gick att kompilera, så hade det varit fint. Gillar nämligen att ha massa spridda fönster istället för tabbar.
iTunes interface är ett sämt i jämförelse med winamp. Innan ni bashar tillbaka skall jag förklara. iTunes har bara ett mediabibliotek, winamp har ett mediabibliotek OCH en playlist. Det gör att jag kan köra igång ett album, när jag kommit halvvägs genom det kommit på att efter det här vill jg lyssna på det här albumet, jag drar då helt enkelt in albumet till min playlist och ändrar om kön, något som är omöjligt (?) i iTunes. Jag har löst det genom att ha en konstant playlist i iTunes som jag kallar "now playing", och hoppas att med tiger och automator kunna sätta upp något grejj som automatiskt slänger in allt jag klickar på i media library (är nog fel term för iTunes men ni vet vad jag menar) i den playlisten så jag kan emulera winamp någurlunda.
i början hade jag svårt för att command+tab bara switchade mellan applikationer, men efter att ha lagt in DragThing och keyboard maestros window switcher så trivs jag bättre såhär faktiskt! Önskar bara att DragThing hade lite av keyboard maestros funktioner (window switching är det enda jag gör med DragThing).
Väntar också på att adium skall låta mig skicka filer till folk ... och ta emot i vissa lägen.

I slutändan: På det hela taget väljer jag lätt os x över windows, frågan är om jag väljar os x över linux (som var mitt andra alternativ), i slutändan tror jag att jag gör det. Jag orkar inte sitta och pilla med massa unix saker mer än jag känner att jag vill, os x är otroligt snyggt och det känns som om alla som gör program till det vill ha det så; (nästan) allt är mycket lättanvänt och fint. Jag stör mig bara lite på att man känner sig lite styvmoderligt behandlad ibland (vill ha mer valmöjligheter i finder, och nej, jag gillar inte pathfinder så mycket).

min Wintel: är nu min powerbooks bitch jag loggar in med remote desktop och använder den som filserver, vilket fungerar över förväntan!

Det var det, har ni lösningar på några av mina problem får ni gärna höra av er

Välkommen till 99mac - jag hoppas att du kommer trivas här!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 10:52

Jag vet inte om det var det här du var ute efter, men kommando + < byter mellan fönster i en och samma applikation på samma sätt som kommando + tab byter mellan applikationer (men man får ingen visuell hjälp, man får hålla på tills rätt fönster kommer upp).

Jag är i samma situation som du, har precis bytt till en fullpetad 15" Powerbook efter Windows hur länge som helst (3.0 faktiskt). Hade en Mac Classic före det.

Första inlägget för mig med

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 10:54

Det finns en Party-mix-playlista i iTunes som fungerar ungefär som du vill ha det. Möjligen får man stå ut med att den startar upp med en slumpmässig uppställd lista...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-11 18:46

Intressant att någon faktiskt saknar ctrl-insert! Själv blev jag (och de flesta andra) windowsanvändare enormt glada när MS snodde ctrl-z -x -c och -v rakt av!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-11 19:14

Det går alldeles utmärkt att lägga album efter varandra i iTunes utan att behöva skapa en spellista.

1 Börja med att visa bläddringsfönstren (tryck på ögat uppe i högra hörnet). Det är i dessa fönster du väljer artist och skiva.
2 Markera den första artisten du vill höra något av.
3 Markera ett eller fler album av den artisten.
4 Med äpplet nertryckt så markerar du nästa artist du vill lyssna på.
5 Markera en skiva med den nya artisten fortfarande med äpplet nere.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 19:27

Jag vet inte om det är en smidigare lösning på perihelions problem med iTunes, men det går ju att använda Partyblandning som spellista. Det man lägger in manuellt där lyder inte under de slumpförutsättningar vilka man annars måste specificera för Partyblandningen. Låtordning bibehålles oavsett om tillagda låtar kommer i form av spellista eller enstaka framplockade spår (Radio och Music Store är det enda som inte kan dras till en spellista!), och inte heller tycks det då finnas några begränsingar på hur mycket man kan köa upp. Med Partyblandning i eget fönster och bläddring i Bibliotek kan man anpassa sitt lyssnande nästan på samma sätt som i Winamp, och till skillnad från Peths lösning (som var så genial i sin enkelhet att jag totalt missat den) kan man i Partyblandning själv skyffla runt i uppspelningsordningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 20:21

Veckans tips här:

http://www.apple.com/pro/tips/

(Creating Your Own Keyboard Shortcuts)

kan också lösa lite tangentbordsnavigeringsproblem. Jag kände inte till de här alternativen (men så är jag ny också).

1
Bevaka tråden