Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte en Dell till Mac mini'n

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag gjorde jag nått jag inte trodde jag någonsin skulle göra, köpte en Dell

Det vart en Poweredge 1420, med en 3Ghz Xeon-processor. Kommer peta in en till när jag får råd.
5100kr + moms och frakt kändes billigt för en hygglig renderare.
Och till det ett matrox PCI grafikkort:
Matrox Parhelia
Det hittade jag på Tradera för en tusenlapp.

Mac mini'n har jag inte beställt än, tänkte vänta på Tiger och se om det kommer något annat gott i samma veva.
Tänkte ett tag köpa en 15" PB, men det föll på bristen på CAD-program för OS X.

Har läst trådrna om Remote desktop och hoppas jag nu har skaffat mig en form av "VPC" på steroider.
Hur får jag bäst de två att samarbeta?
Vill jobba från mini'n så mycket som möjligt.

Förslag på passande skärmswitch vore nice!

EDIT: Det var inte bristen på CAD-program generellt, det var avsaknad av ett specifikt CAD-program, ProEngineer.

Senast redigerat 2005-04-09 18:03

Jag har också inhandlat en stationär Dell (kommer på måndag) för att jobba med statistikapplikationer som ej kan köras (smärtfritt) på Mac. Har sedan tidigare en Quicksilver G4.

KVM av bra kvalitet är ganska dyrt och det blir mycket sladdar, har därför löst det på följande sätt.

Har köpt en 19-tums TFT Viewsonic VX912 med både D-sub+DVI uttag; tänker koppla datorerna till varsitt uttag och så får man "switcha" dator på med skärmknapparna.

Kommer att fortsätta med Apples vita tangentbord och Kensington-kula, dessa är kopplade i en vanlig USB-hubb, vars ände jag får flytta manuellt mellan min QS och Dell. Lite mickligt men ok för mina behov!

Hur länge fick du vänta på din Dell?
De var hutlöst dyra på frakten (1250kr), så man tycker den borde komma sekunden efter man klickat på köp

Ursprungligen av kitesurf:

Hur länge fick du vänta på din Dell?
De var hutlöst dyra på frakten (1250kr)

OMG! :-x

Jag beställde kring 25 mars och fyra stora paket kommer med Schenker på måndag fm.
För mig var det gratis frakt, köpte en Dimension 8400 med Wind XP pro, P4 3 Ghz, 1 GB ram, men bara 80 GB HD, för bara 6600 + moms. Förutom fri frakt så ingick CRT-skärm och bläckstråleskrivare (som ska säljas!). Säga vad man vill om Wintel men jag tycker det blir en prisvärd arbetsstation!

Idag skulle jag kolla hur det gick med min burk, var den var någonstans.
Blev ruskigt förbannad då jag märker att det inte har registrerats någon order!
Sen ser jag att de 100 första kunderna idag fick den till reducerat pris, 3100kr...
Hajja vad billigt, helt galet billigt, hoppas bara att det funkade den här gången då
Anar att jag har köpt på mig problem, men får väl sälja skiten isåfall, om jag nu får någon...

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2005-04-11 15:12

Skojar du eller? Beställde oxå en förra veckan, men nu blir jag ju orolig. Skulle ju ta högst 10 dgr.. Vad hade de för ursäkt till att de ej hade nån order? Du måste följa upp detta nu så man vet hur det går! Baj baj

Blev inte ProEngineers grafikmotor portad till Mac OS X förra året? Har för mig det...

Börjar bli orolig, vill ju att ABAQUS ska komma till mac, är ju för tusan ett unixprogram! Men det är väl bristen på grafikkort som ställer till det....

Det jag sett som släppts till OS X från PTC var ProConcept, inte illa det iofs, men inget nytt om ProE vad jag hört.
Jag har mailat en del dryga tjat-mail till dom där jag gnällt lite om OS X version
Gör det ni också!

Helt appropå, grannen på kontoret köpte ProE-licens härom veckan, de prutade ~20kkr.
Från 55.500kr ner till ungefär 35kkr. Det finns lite att spara om man drygar sig.
Lite vagt "av sa" de sig support, men det kan man väl knappast räkna med att få ändå antar jag.
Maken till irriterande dåligt/rörigt interface har jag inte sett, men de har många användare, och många funktioner att köpa till.

Ursprungligen av kitesurf:

Det jag sett som släppts till OS X från PTC var ProConcept, inte illa det iofs, men inget nytt om ProE vad jag hört.
Jag har mailat en del dryga tjat-mail till dom där jag gnällt lite om OS X version
Gör det ni också!

Helt appropå, grannen på kontoret köpte ProE-licens härom veckan, de prutade ~20kkr.
Från 55.500kr ner till ungefär 35kkr. Det finns lite att spara om man drygar sig.
Lite vagt "av sa" de sig support, men det kan man väl knappast räkna med att få ändå antar jag.
Maken till irriterande dåligt/rörigt interface har jag inte sett, men de har många användare, och många funktioner att köpa till.

Nej, jag flummade ur. ProE är ju inte byggt på Parasolid, som jag trodde. sorry.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 17:19

Vore ProE hälften så bra som sitt rykte…

Kolla på BRL-CAD, duger det åt amerikanska armen så duger det åt andra oxå, och gratis är det (vilket gör att man kan klämma en oherrans massa öl för mellanskillnaden…)
Skulle prova själv om jag nu inte vore så lat, och less på CAD…

Då har min kommit, Dell-Force of the Dark Side!
Känns trevligt, faktiskt. T o m Firefox renderar ibland 99mac på samma felaktiga sätt som på min Mac!
Och den låter nästan lika mycket som min Quicksilver gjorde före fläktbytet!

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Då har min kommit, Dell-Force of the Dark Side!
Känns trevligt, faktiskt. T o m Firefox renderar ibland 99mac på samma felaktiga sätt som på min Mac!
Och den låter nästan lika mycket som min Quicksilver gjorde före fläktbytet!

Kul!
Ett tips:
Det verkar som det går att använda den som arbetsstation om man har lust, och sätta in ett PCIe x16 grafikkort. Det krävde dock att man tog bort en bit plast ur PCIe-platsen, vilket antagligen blåser garantin:
http://aaltonen.us/forums/viewtopic.php?t=1835

Bra för mig som vill CAD'a. Nu blir det ett Quadro-kort istället , Nvida tror jag.

Får väl sälja vidare det där Matrox-kortet.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 13:52
Ursprungligen av kitesurf:

Har läst trådrna om Remote desktop och hoppas jag nu har skaffat mig en form av "VPC" på steroider.
Hur får jag bäst de två att samarbeta?
Vill jobba från mini'n så mycket som möjligt.

Förslag på passande skärmswitch vore nice!

Jag skulle köra en "virtuell" skärmswitch, nämligen VNC http://www.realvnc.com

Min XeonDell tuggar mina renderingar hyggligt snabbt, men det tar en del tid att få över scenerna till den, det verkar som om sökvägarna till LW-scener inte funkar likadant på Mac och PC.
Maskinen har stått här och väsnats i ett par dagar nu.

Har inte slagit till på någon skärmswitch ännu, väntar tills jag fått min mini.
Får hit en säljare från PTC om några dagar, ska försöka köpslå lite runt licensen, vore ju trevligt om det gick att få med ProConcept "på köpet", det är ju trots allt en redig sudd med pengar de vill ha för en licens.

Matrox-kortet funkar bra. Inte så snärtigt som jag hoppades, men Lightwave vart betydligt tåligare mot polygon-tunga scener, jämfört med min Pismo med 8mb ATI-kort

Vart positivt överraskad av XP. Jag knasade till en del inställningar och tappade kontrollen över bildskärmsvisningen, den låste sig på något vis i tvåskärmsläge.
Det löste sig enkelt med en systemåterställning, som fanns där utan att jag fixat något, backade 4timmar och sen var det bara att köra vidare! Himla nice faktiskt.
Finns det liknande funktioner i OS X?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-02 14:35

99pc.se ?

1
Bevaka tråden