Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Tre nya forum

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att ha många olika forum är väldigt smidigt eftersom innehållet sorteras tydligt och det blir lättare att hitta rätt. För många forum gör däremot att det tillkommer väldigt lite nytt inom respektive forum och det blir svårt att veta var en ny diskussion hör hemma.

Jag har kommit på att vi saknar tre forum på 99mac (finns säkert fler förslag) som jag tänkte att ni skulle få rösta för/emot:

Temaforum: Mac OS X 10.4 Tiger
Ett temaforum som är aktivt i tre månader efter lanseringen, därefter flyttas innehållet till det vanliga Mac OS X forumet. Detta för att man ska kunna skilja på alla nyheter och problem som uppstår i det nylanserade operativsystemet.

iTunes Music Store
Inom kort lanseras iTunes Music Store Sverige och det kommer säkerligen skapa en hel del frågor och problem. Kanske skulle ett separat forum för denna tjänst passa här på 99mac?

IM-klienter
Många använder en eller flera IM-klienter för att tala med vänner och kollegor. ICQ, MSN, AIM/iChat och Skype är dom mest kända nätverken just nu. I detta forum diskuterar vi dom olika nätverken och klienter för Mac.

Du får rösta på flera alternativ i denna omröstning!

Om du istället vill ha ett annat forum kryssar du i "annat forum" och skapar en kommentar nedan.

Oj, jag blev först att rösta...
Visst kan du skapa fler forum. Har lite svårt att förstå varför inte. Det är ju bara att ignorera de man inte är intresserad av. I bästa fall (med medlemmarnas goda vilja) blir det kanske lite mindre trådar som hamnar i fel forum.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 15:03

Nu röstade jag inte på "Annat forum", men kom plötsligt på att man skulle kunna ha ett Jag-vill-så-hemskt-gärna-dela-med-mig-av-min-orderstatus-forum. Sådana trådar ligger lite överallt, och de är väldigt intressanta för en viss grupp människor (de som väntar på en order) men säkert rätt tråkiga för alla andra.

[Språkpolisen informerar: forum i plural heter fora ...]

Jag använder mig alltid av "Nya inlägg" och det spelar då ingen roll vad det är för forum.

[enl SAOL är det i plural forum [i]eller[/i] fora]

Alla förslag låter bra, tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-11 15:19

Skulle ha röstat på att 99mac har redan för många Forum men så kom jag på en som jag saknat. Vill ha en egen tråd för AppleScript. Eller alternativt bara för script och dit skulle då andra typer än AppleScript rymmas med tex Bash script mm.

Jag la 2 röster. Ett för att ITMS blir en ny upplevelse för många - samt att jag röstade på att här finns för många forum. Varför då - jo lasset ska ju dras av några och det har återkommande varit uppe till diskusion om att det är svårt att få det att gå ihop. Sätt hellre ett max-tak för hur många forum som ska finnas inom 99mac - byt gärna ut de forum som somnat in.

Jo föresten - jag stöder föregående talare i att sakna Applescript, typ folder actions - så de så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 17:44

Att ha ett forum under en tid för Tiger är lysande, då kan alla frågor som kommer att komma upp samlas upp där.

Jag tycker också att ett forum för chattklienter låter bra.

Det är ju lite tidigt att gissa än, men om Automator blir så finurlig som jag tror, så kanske ett forum med tips och idéer till det kunde vara något? Fast å andra sidan räcker det nog bra med en tråd för det.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 18:08

Ett forum för chatklienter tror jag skulle bli riktigt bra, faktiskt något man eftersöker när man nyligen switchat.

Jag tror det kan vara en idé att samla alla Dashboards widgets som kommer sen, så jag kan tänka mig ett Automator,Dashboard och ett IM forum samt ett Tiger forum

Förresten varför inte göra ett tema forum? Så kan vi ploppa upp nya teman där titt som tätt?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-11 18:58

Om man funderar över något i Tiger, måste man då först prova att göra samma sak i Panther, för att se om funktionen är ny och sedan kunna placera sin fråga i rätt forum?

(Ser gärna ett IM-forum, men tycker ett OS X-forum räcker, oavsett version.)

Ett galleri för widgets, snarare än forum, vore nice.

Bra initsiativ med några flera trådar, saknar bara en tråd för ingenjörstillämpningar till mac. Funder starkt på att köpa en mac mini bara för att exprimentera och undersöka möjligheterna att styra en enkel maskin te.x.

Sådan erfarenheter vore trevliga att kunna dela med sig i en egen tråd.

/ Andreas

Det är bra med många fora (rätt så MfAP?) . När man råkar ut för något och letar information är det enklare när trådarna är bättre sorterade.

Håller med archenti, ingenjörstillämpningar, CAD, CAM och 3D saknar jag.

Jag tycker fortfarande att det vore en bra ide att göra om MacOS Classic forumet till ett rent Classic/Nostalgiforum, jag hittar ingenstans att posta frågor om min Centris 660AV
Annars så tycker jag att det vore bra med ett temaforum om Tiger när det kommer som sedan tas bort efter ett tag (och kanske skapa sådana temaforum varje gång det kommer någon viktigare produkt från Apple), jag röstade även på ett forum för IM-klienter.
Nu kom jag även på att det borde finnas ett skolforum, alltså ett forum där man diskuterar om macen i skolan, någon mer som tycker det?

/Markus

1
Bevaka tråden