Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple on Campus Online för studenter

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lanserar ett nytt försäljningskoncept kallat Apple on Campus Online med högsta studentrabatterna på marknaden.

Fram till idag har Mecenat och Studentkortet erbjudit 10% rabatt vid köp av hårdvara och därmed fått en stor del av studentförsäljningen i Sverige. Nu lanserar Apple en ny webbutik för utvalda högskolor och institutioner - endast tillgänglig internt ifrån skolornas intranät. Just nu är det bara Stockholms universitet, Umeå universitet och Uppsala universitet som är anslutna.

Mats Hedlund på UMDAC skriver på 99mac: "Apple On Campus är ett nystartat projekt som testas på ett par universitet i landet. När det gäller Apple On Campus och Umeå universitet, är syftet att erbjuda studenterna vid en mycket förmånlig prisbild gällande Apples produktsortiment. För utom detta planeras även seminarier och andra aktiviteter riktat mot studenter vid Umeå universitet. På frågan om priserna är lägre än via Mecenat, så är svaret ja."

Läs mer:
http://www.apple.com/se/education/aoc/

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=918

Irriterande att bara så få högskolor får rabatten...
Exakt hur mycket är rabatten tex på en iBook 12"?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 13:00

CSN-kortet och Mecenatkortet ger 10% och 50% studentrabatt

10% gäller på hårdvara och 50% på mjukvara gäller på Mecenat Apple Store. (för alla med CSN-kortet eller Mecenatkortet, dock ej studentkortet)

Någon som vet vad Apple on Campus Online har på hård- och mjukvara?

/Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 22:20

[QUOTE=" 50% på mjukvara gäller på Mecenat Apple Store. (för alla med CSN-kortet eller Mecenatkortet, dock ej studentkortet)/Jonas[/QUOTE"]

Det är ju bara att gratulera dagens studenter. Bara för ett år sedan var det inte snack om sådana rabatter. I så fall börjar vi ju komma ikapp andra länders rabatter. Nyfiken bara, gäller det hela sortimentet, dvs, även FCP Studio och liknande?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 16:45

10% studentrabatt via Mecenat och CSN-kortet

[QUOTE="Jörgen U"]

Ursprungligen av 50% på mjukvara gäller på Mecenat Apple Store. (för alla med CSN-kortet eller Mecenatkortet, dock ej studentkortet)/Jonas[/QUOTE:

Det är ju bara att gratulera dagens studenter. Bara för ett år sedan var det inte snack om sådana rabatter. I så fall börjar vi ju komma ikapp andra länders rabatter. Nyfiken bara, gäller det hela sortimentet, dvs, även FCP Studio och liknande?

Mecenat har sedan 2002 försett Sveriges studenter med 10% på Apples hårdvara och 50% på mjukvara. Alltid via CSN-kortet och Mecenatkortet.

Final Cut Studio kostar SEK 6.247,50 på Mecenat Apple Store.

Mvh Jonas Levin

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 14:46
Ursprungligen av ptolemy:

Irriterande att bara så få högskolor får rabatten...

Jag håller med. Varför satsar inte Apple på detta rejält. Jag fattar att det är mycket jobb om man skulle ansluta det till alla högskolor och gymnasieskolor med. Men om man länkar alla skolors intranät till en central onlinebutik som tex Applestore. Det finns grymma pengar för Apple att tjäna. Personligen tror jag köpkraften för studenter på gymnasiet är större än de på högskolan med tanke på föräldrar osv.

Men vad vet jag

Peace, Love & Mac

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 15:18

Gymnasieeleverna har CSN-kortet

Ursprungligen av Wheat:

Jag håller med. Varför satsar inte Apple på detta rejält. Jag fattar att det är mycket jobb om man skulle ansluta det till alla högskolor och gymnasieskolor med. Men om man länkar alla skolors intranät till en central onlinebutik som tex Applestore. Det finns grymma pengar för Apple att tjäna. Personligen tror jag köpkraften för studenter på gymnasiet är större än de på högskolan med tanke på föräldrar osv.

Men vad vet jag

Peace, Love & Mac

Alla gymnasieelever har ju CSN-kortet och 10% rabatt på www.CSN-kortet.se/apple
och 50% på mjukvara.

Mvh Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 15:27
Ursprungligen av Jonas Levin:

Alla gymnasieelever har ju CSN-kortet och 10% rabatt på www.CSN-kortet.se/apple
och 50% på mjukvara.

Mvh Jonas

Jo det är iofs sant. Men det har å andra sidan högskolelever med genom Education store på Apple.se, alla med CSN kortet dvs.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 14:19
Ursprungligen av Wheat:

Jo det är iofs sant. Men det har å andra sidan högskolelever med genom Education store på Apple.se, alla med CSN kortet dvs.

6% via Education store och 10% via CSN-kortet

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-13 14:28
Ursprungligen av Wheat:

Jag håller med. Varför satsar inte Apple på detta rejält. Jag fattar att det är mycket jobb om man skulle ansluta det till alla högskolor och gymnasieskolor med. Men om man länkar alla skolors intranät till en central onlinebutik som tex Applestore. Det finns grymma pengar för Apple att tjäna. Personligen tror jag köpkraften för studenter på gymnasiet är större än de på högskolan med tanke på föräldrar osv.

Men vad vet jag

Peace, Love & Mac

Varför inte bara höja ordinarie studentrabatt istället för att strula med detta? Känns ju dumt att hålla på att ansluta alla till detta system. Nä, höj den vanliga studentrabatten istället!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-13 15:18

Öhhh...

All hårdvara verkar vara lite billigare på On Campus Store, men all mjukvara har ordinariepriser. Med Mecenat får man ju 50% på Apples mjukvara.

Ska det vara så?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-04-14 12:30
Ursprungligen av JWL:

Öhhh...

All hårdvara verkar vara lite billigare på On Campus Store, men all mjukvara har ordinariepriser. Med Mecenat får man ju 50% på Apples mjukvara.

Ska det vara så?

Om det ändå vore så enkelt....
AirportExpress kostar 1075kr på Mecenat-Store men 1100kr på On Campus Store. LÄTT förvirrande.... Och Tiger skulle jag ju hellre köpa för 597,50 på Mecenat än för 1195 på OCS. Det blir till att kolla noga och handla på två ställen.....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-11 12:59

Det står inte, men jag vet att Lund har en aoc-store redan, vi blev visade den för 2 veckor sen. Beskedet då var att den var online, men att man inte skulle sprida adressen utanför universitetet. Tydligen skulle Apple "lansera" den själva först.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-11 13:02

En standardutrustad iBook 12" kostar på AoC Lund 8355:- ink moms och frakt. På vanliga AppleStore kostar den 9495:- vilket alltså blir ca 12% rabatt.

Ursprungligen av bollman:

En standardutrustad iBook 12" kostar på AoC Lund 8355:- ink moms och frakt. På vanliga AppleStore kostar den 9495:- vilket alltså blir ca 12% rabatt.

Det kändes ju som en meningsfull rabattökning...?!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-11 18:11
Ursprungligen av thurfjell:

Det kändes ju som en meningsfull rabattökning...?!

Om de anslöt Chalmers skulle den vara det. Chalmers Studentkår har brutit med Mecenat i samband med en massa strul för ett par år sen, när Mecenat plötsligt fick börja skicka ut kort över hela landet. För den chalmerist som vill ta del av mecenatkortets rabatter, måste man extra beställa ett mecenatkort, vilket jag har för mig kostar en femtilapp (plus lite krångel). Kan man då få någon hundring lägre pris, och mindre krångel, skulle jag inte tveka. Nu går det ju visserligen mycket enkelt att komma åt Apple Store Mecenat utan kort ändå, men det tänker jag inte skriva här hur man gör (tveksam på om man ens får för reglerna)...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 18:58
Ursprungligen av TERdON:

Om de anslöt Chalmers skulle den vara det. Chalmers Studentkår har brutit med Mecenat i samband med en massa strul för ett par år sen, när Mecenat plötsligt fick börja skicka ut kort över hela landet. För den chalmerist som vill ta del av mecenatkortets rabatter, måste man extra beställa ett mecenatkort, vilket jag har för mig kostar en femtilapp (plus lite krångel). Kan man då få någon hundring lägre pris, och mindre krångel, skulle jag inte tveka. Nu går det ju visserligen mycket enkelt att komma åt Apple Store Mecenat utan kort ändå, men det tänker jag inte skriva här hur man gör (tveksam på om man ens får för reglerna)...

Du behöver inte ha ett mecenatkort för att få 10% rabatt, räcker med CSN.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 19:21
Ursprungligen av nilsson_:

Du behöver inte ha ett mecenatkort för att få 10% rabatt, räcker med CSN.

Studentkortet funkar också... enligt Apples kundtjänst så ska man kunna få studentrabbat utan något som helst kort, bara man på uppmaning kan styrka att man pluggar på universitet/högskola. Exakt hur vette tusan men de verkar iaf långt ifrån omöjliga.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 22:43
Ursprungligen av RaWeN:

Studentkortet funkar också... enligt Apples kundtjänst så ska man kunna få studentrabbat utan något som helst kort, bara man på uppmaning kan styrka att man pluggar på universitet/högskola. Exakt hur vette tusan men de verkar iaf långt ifrån omöjliga.

Helt rätt det räcker att kunna styrka att man är student eller personal vid universitet eller högskola för att få handla på Apple Store Education.

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-04-12 07:56
Ursprungligen av Macx:

Helt rätt det räcker att kunna styrka att man är student eller personal vid universitet eller högskola för att få handla på Apple Store Education.

Apple Store Education är inte samma sak som Mecenat Apple Store. Mecenat har bättre rebatter.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 08:59
Ursprungligen av RaWeN:

Studentkortet funkar också... enligt Apples kundtjänst så ska man kunna få studentrabbat utan något som helst kort, bara man på uppmaning kan styrka att man pluggar på universitet/högskola. Exakt hur vette tusan men de verkar iaf långt ifrån omöjliga.

Det brukar gå med en del olika sätt. Några exempel, kopia på terminskort, intyg från expeditionen, betald terminsräkning etc skulle jag tro skall fungera, det är m.a.o. inget att oroa sig för, pluggar du kan du bevisa det.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 09:17

CSN-kortet =gymnasieskolan och komvux, Mecenat=högskola och Universitet

Ursprungligen av nilsson_:

Du behöver inte ha ett mecenatkort för att få 10% rabatt, räcker med CSN.

Om du läser på Högskola och Universitet och skall få 10% så gäller Mecenat, CSN-kortet slutade gälla å Universitet och Högskola 1995.

/J

Trevligt att Uppsala Universitet är anslutet Gäller denna rabatten hela Apples hårdvarusortiment?

Ursprungligen av bollman:

En standardutrustad iBook 12" kostar på AoC Lund 8355:- ink moms och frakt. På vanliga AppleStore kostar den 9495:- vilket alltså blir ca 12% rabatt.

Aah, tack. Då känns det inte som nån extrem katastrof att bara få mecenatrabatten.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-11 13:42

de skulle nog tjäna bra med pengar om de anslöt chalmers... skulle nog funka med vilken skola som helst iofs...

Är det någon som har en länk till Uppsala Universitets AoC-store?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-11 14:33

Tja, köper du en maxad G5a så är ju 2% rätt mycket pengar Hela 2460:-

Ursprungligen av bollman:

Tja, köper du en maxad G5a så är ju 2% rätt mycket pengar Hela 2460:-

Jo, men då är å andra de 2460:- en piss i Nilen. Typ.

Jag vill ha pengar så jag kan köpa en riktig dator! Jag vill ha en Mac!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-11 16:31

Nu ångrar jag verkligen inte att jag sökte till Uppsala i höst. Även om den extra rabatten endast är 2 procentenheter räcker det antagligen till ett par extra pizzor och en cola att fira datorn med när den väl kommer.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 17:57
Ursprungligen av xerent:

Nu ångrar jag verkligen inte att jag sökte till Uppsala i höst. Även om den extra rabatten endast är 2 procentenheter räcker det antagligen till ett par extra pizzor och en cola att fira datorn med när den väl kommer.

. . . uppsala är så mkt mer än extra procents rabatt hos apple, men då gäller det att lyfta blicken ur böckerna!

Bevaka tråden