Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Mac till stereon?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! behöver hjälp med en sak! min kompis har precis köpt en powermac G4 400mhz.... ehhm han vill koppla in den i stereon med en sladd men vet inte vilken han ska ha !? kan ni kanske hjälpa mig med det? här är bild på hans stereo så man kan se vad det är för sladd han ska ha! men den är lite suddig eftersom jag tog den med min T630

/Stoffen

Senast redigerat 2007-01-21 00:25
  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 21:14

Stereo?
Hur som helst så är det ju inte till så mycket hjälp att du visar högtalarterminalerna på "stereon"…

I vilket fall skall han ha en kabel med 3.5mm stereopropp i ena ändan (Mac:en) och med två stycken sk. RCA-kontakter i andra ("stereon" - på AUX eller TapeIn el.dyl.).
Finns på clas ohlson eller biltema eller var tusan som helst (inte ica, coop och husdjursaffärer förvisso, men annars nästan vart som helst…)

Ursprungligen av Pär:

Stereo?
Hur som helst så är det ju inte till så mycket hjälp att du visar högtalarterminalerna på "stereon"…

I vilket fall skall han ha en kabel med 3.5mm stereopropp i ena ändan (Mac:en) och med två stycken sk. RCA-kontakter i andra ("stereon" - på AUX eller TapeIn el.dyl.).
Finns på clas ohlson eller biltema eller var tusan som helst (inte ica, coop och husdjursaffärer förvisso, men annars nästan vart som helst…)

hehe okej! tack

Ursprungligen av Pär:

Stereo?
Hur som helst så är det ju inte till så mycket hjälp att du visar högtalarterminalerna på "stereon"…

men asså det finns inget speciellt uttag på högtalarna !?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 21:58
Ursprungligen av Stoffen:

men asså det finns inget speciellt uttag på högtalarna !?

Nej, signalen som går ut från datorn är inte förstärkt, och kan bara driva motsvarande ett par hörlurar. Du måste ha en förstärkare av något slag kopplad mellan dator och högtalare.
Var även noga med att inte koppla in datorn på phono-ingången.

En sån här behöver du. finns i varierande längd hos din hifi handlare.

länk

/häls izmurf

Det kräver dock att det sitter ett par sådana här bak på stereon. Men istället för bara audio så skall det stå AUDIO IN eller AUX eller TAPE.

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Det kräver dock att det sitter ett par sådana här bak på stereon.

nope sånna finns inte !?

Ursprungligen av Stoffen:

nope sånna finns inte !?

Då har den nog inte stöd för audio-in. Såvida det inte finns en liten teleplugg på försärkaren?

Ursprungligen av Stoffen:

...här är bild på hans stereo så man kan se vad det är för sladd han ska ha!

Hmm... det som finns på den bilden är väl bara sladdarna som går till högtalarna... sitter säkert några andra ingångar vid sidan av dessa. Tog och testade på min lilla kompakt-radio och fick det att fungera då jag drog upp volymen mycket - fast ljudet blev sopigare än med datorhögtalarna så något känns taskigt balanserat. Ingånarna på min radio är för MD-spelare.

Senast redigerat 2005-04-10 23:59
  • Medlem
  • 2005-04-11 10:36

Stereoanläggningar med den typen av högtalaranslutningar brukar inte vara så välutrustade med ingångar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-11 10:59

Ett alternativ man kunde testa, ifall inte stereon har ingångar, är att köpa en iTrip som egentligen är ämnad för iPod. Men det kunde gå att få den att fungera på en dator och då lyssna på musiken via radion på stereon. Andra allternativet är att köpa en stereo med ljud ingånar. Har själv en PB400 och jag använder just den kabeltyp som länkats till ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 11:05

Ta en bild på hela bakstycket av stereon så ska vi kolla...

(bilden du visade är bara högtar kablar - i vissa kompaktstereogrejer finns det MD ingån - vilket fungerar hyfsat för att få in ljud - ibland finns det även optisk)

/Tangen

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-11 18:47
Ursprungligen av Baron:

Stereoanläggningar med den typen av högtalaranslutningar brukar inte vara så välutrustade med ingångar.

Inte vara sån nu. Min midi-anläggning har exakt såna anslutningar, samt RCA in och ut, digital ut och utgång för subwoofer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-20 00:20

Hej!
På mina datorhögtalare, Harman/kardon, finns en hörlursutgång på den högtalaren med volym&ton.Där sticker jag in en stereo-plugg som sen går till AUX bak på stereoförstärkaren.Funkar bra, men ljudet på datahögtalarna försvinner.......Men det gör inget, för i rummet står fyra Carlson-lådor......;-)
Mvh,
Mikke

1
Bevaka tråden