Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wiki-tävling: Vinn en iPod Shuffle 512MB

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vinn en iPod Shuffle 512MB

Denna vecka arrangerar vi en tävling endast för våra Plus och Promedlemmar. Ni utgör kärnan för vår verksamhet och står för en stor del av kunskapsbanken i forumet. Vi håller just nu på att lansera en Wiki som ett komplement till forumet. Den är inte officiell ännu för vi vill ha mer innehåll innan allmänheten får tillgång till den.

Vad är en Wiki?

En wiki är en hemsida som läsarna kan redigera och förbättra. Genom att klicka på "redigera" knappen i övre högra hörnet kan en läsare ändra på det som tidigare skrivits för att lägga till mer information eller ändra faktafel. På detta sätt kan många personer bidra till och skapa en utmärkt faktadatabas.

Ett problem kan vara "klotter" och oväsentligt innehåll, något som drabbat exempelvis Susning.nu och andra kända Wiki:s. Vi har löst det genom att koppla ihop forumet med wiki:n. Den som gör dumheter i vår wiki kommer bli avstängd här på 99mac. Vi har dessutom begränsat antalet redaktörer till 10.000 personer - har du ett medlemsnummer under 10.000 är du välkommen att bidra.

En wiki kopplad till forumet är en enormt kraftfull kombination. Genom att använda enkla wiki-taggar här på forumet kan du länka svåra ord till vår wiki där någon annan kanske redan förklarat vad ordet innebär. Som exempel kan jag länka ordet [wiki]iMac[/wiki] och vips så vet läsaren mycket mer om vad jag talar om.

Allt som behövs är din kunskap, låt oss gemensamt bidra till världens bästa Mac-wiki på svenska!

Hur bidrar jag och vad behövs för att vinna?

- Börja med att [wiki]Logga in i 99mac Wiki[/wiki]. Ditt personliga lösenord finns sparat i din användarprofil här på 99mac.

- Välj ett ämne som är intressant att skriva om, här finns en önskelista på ämnen. Klicka på ordet för att börja skriva.

- För att skapa ett helt nytt ämne (t ex RAID i detta fall) använder du bara följande adress: http://www.99mac.se/wiki/index.php/RAID så skapas en ny artikel åt dig. Observera att vår wiki är teckenkänslig, använd rätt kombination av versaler och gemener.

- Till sist skapar du ett inlägg i denna tråd med en länk till din artikel. Detta gör du smidigast genom att använda hakparanteser runt ordet så skapas en automatiskt wiki-länk.

Exempel: (wiki)RAID(/wiki) fast du använder hakparanteser istället för vanliga paranteser.

När avgörs tävlingen?

- Tävlingen avgörs på söndag! Kullander & Kullander i Malmö kommer skicka en iPod shuffle 512MB hem till vinnaren av tävlingen nästa vecka.

- Seniormoderatorerna kommer välja ett slumpmässigt bidrag. Om du skapar flera artiklar har du alltså flera "lotter" i tävlingen. Med tanke på att vi bara är några hundra Plus & Pro medlemmar är chanserna mycket goda att vinna.

Anmäler mina gamla artiklar, [wiki]iMac[/wiki] samt [wiki]Mac OS Versionshistorik[/wiki]. Samt smågrejerna [wiki]mac[/wiki] , [wiki]IMac G5[/wiki] och [wiki]iMac G4[/wiki]

Får se om det blir några fler under veckan, men jag känner mig nog för stressad i skolan.

Perfekt! Du har just nu 100% av alla bidrag, snacka om goda vinstchanser

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-11 11:23

Verkar ju dumt om Leftrustle ska ha vinstgaranti så jag blandar mig i leken.

Mina bidrag: [wiki]Macworld Expo[/wiki], [wiki]MWSF[/wiki], [wiki]iPod mini[/wiki].

Jag har även kompletterat med [wiki]iPod shuffle[/wiki] samt [wiki]iPod-familjen[/wiki].

Senast redigerat 2005-04-11 12:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 11:48

Hej!

Vill redan nu be om ursäkt för om det här inlägget (mitt allra första i plusforumet) låter en aning bittert men jag känner mig faktiskt lite blåst.

Som relativt nybliven macanvändare har jag haft stor nytta av 99mac och de svar jag fått i forumen och jag har under en tid funderat på att bli plussmedlem.
Det har dock dröjt eftersom jag är student och då kan en extrautgift på 300 kr kännas stor hur billgt det än är. Således hade jag tänkt vänta tills efter min examen då jag förhoppningsvis hittar ett jobb.

När jag idag surfade in på forumet och såg att jag hade chansen att vinna en ipod shuffle om jag blev medlem innan söndag gjorde jag en impulsartad strategisk omplanering. "Jag hade ju ändå tänkt att bli medlem och jag får väl käka makaroner en vecka." tänkte jag.

Döm om min förvåning och besvikelse när jag väl kommer in i det allra heligaste och upptäcker att bara medlemmar med medlemsnummer under 10.000 får vara med och tävla. Och jag som har 10.875. Shit!

Två saker:
1. Jag förstår att ni inte vill ha ett helt öppet wiki men att knyta det till medlemsnummret verkar lite konstigt. Hur tar ni hand om en intresserad switcher? Det lär ju finnas en hel del passiva medlemmar med nummer under 10.000 och då stänger dessa ute nya medlemmar som vill bidra.
2. Ni kan inte locka folk att bli plusmedlemmar med en tävling som ändå inte alla plusmedlemmar kan delta i. Det är inte bara moraliskt fel utan även olagligt (kallas för vilseledande marknadsföring).

Vill avsluta med att be om ursäkt för det låga inlägget. Trots allt är jag en nöjd och glad 99mac medlem men jag fick en rätt taskig plusforumstart.

//Alex

Jag kan tyvärr inte fixa det rent tekniskt (kräver synkning av databaser) men jag är övertygad om att Arvid kan fixa det när han är tillbaka ifrån sitt teaterengagemang. Maila honom på arvid@mantaray.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 11:55

Vad har hänt med alla artiklar från den förra Wikin? Är de borta? Jag hade skrivit flera stycken, bla en om Classic ...

Tillägg: Nu har jag skrivit dessa nya artiklar:
[wiki]iLife[/wiki]
[wiki]LCD[/wiki]
[wiki]AppleStore[/wiki]
[wiki]iWork[/wiki] (+ [wiki]iWork '05[/wiki])
[wiki]Production Suite[/wiki]
[wiki]Dock[/wiki] (+ [wiki]Dockan[/wiki])
[wiki]Symbol[/wiki] (+ [wiki]Ikon[/wiki])
[wiki]Kommando[/wiki] (+[wiki]Command[/wiki] och [wiki]cmd[/wiki])
[wiki]Högerklick[/wiki] (+ [wiki]Ctrl-klick[/wiki])
[wiki]Alias[/wiki] (+ [wiki]Genväg[/wiki])
[wiki]Apple-menyn[/wiki] (+ [wiki]Äppel-menyn[/wiki] och [wiki]Äpplet[/wiki])
[wiki]Skift[/wiki] (+[wiki]Shift[/wiki])
[wiki]Ctrl[/wiki] (+[wiki]Control[/wiki])
[wiki]Kortkommando[/wiki]
[wiki]Mata ut-symbolen[/wiki]
[wiki]Papperskorg[/wiki] (+ [wiki]Papperskorgen[/wiki])
[wiki]Volym[/wiki] (+ [wiki]Skiva[/wiki])
[wiki]Nätverksvolym[/wiki]
[wiki]Anpassad symbol[/wiki]
[wiki]Om den här datorn[/wiki]
[wiki]Programuppdatering[/wiki] (+ [wiki]Programuppdateraren[/wiki])
[wiki]Specialtangenter[/wiki]

Dessutom har jag lagt till bilder och i bland lite information till artiklarna
[wiki]iMac G4[/wiki]
[wiki]iMac G5[/wiki]
[wiki]iPod photo[/wiki]
[wiki]iSync[/wiki]
[wiki]iPod mini[/wiki]
[wiki]iPod shuffle[/wiki]
[wiki]Airport Express[/wiki]
[wiki]Xserve[/wiki]
[wiki]iSight[/wiki]
[wiki]Steve Jobs[/wiki]
[wiki]iChat[/wiki]
[wiki]iTunes[/wiki]
[wiki]Macfeber[/wiki]
[wiki]Firewire[/wiki]
[wiki]Backsteg[/wiki]
[wiki]Escape[/wiki]
[wiki]Framåtradering[/wiki] (+ [wiki]Delete[/wiki])
[wiki]Help[/wiki]
[wiki]Home[/wiki]
[wiki]Ljudvolym av-tangenten[/wiki]
[wiki]Ljudvolym ned-tangenten[/wiki]
[wiki]Ljudvolym upp-tangenten[/wiki]
[wiki]Mata ut-tangenten[/wiki]
[wiki]Page-down[/wiki]
[wiki]Page-up[/wiki]
[wiki]Tabulator[/wiki]

Senast redigerat 2005-04-17 23:16

Skrev några texter innan användarnamnen var exporterade från forumet, därav står inte mitt namn som skapare på alla. Min ip-adress finns där och jag tror också att Martin kommer ihåg att jag skrev några småtexter i början.

[wiki]FAQ[/wiki]
[wiki]Steve_Jobs[/wiki]
[wiki]TFT[/wiki]
[wiki]IChat[/wiki]
[wiki]Plusmedlem[/wiki]
[wiki]Promedlem[/wiki]
[wiki]Inlife[/wiki]
[wiki]ISight[/wiki]
[wiki]Airport[/wiki]
[wiki]Macfeber[/wiki]

Senast redigerat 2005-04-16 20:19
  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 13:50

Har laggt upp lite info under
Alla Macar

[wiki]Powerbook G3[/wiki]

Dock verkar det inte gå att ladda upp bilder ..

Internt fel
 Kunde inte kopiera filen "/var/tmp/phpqT3aqm" til "/Library/Apache2/htdocs/99mac.se/wiki/images/f/fa/Pismo_back.jpg".
Senast redigerat 2005-04-12 14:04
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-17 21:06
Ursprungligen av henrikf:

Har laggt upp lite info under
Alla Macar

[wiki]Powerbook G3[/wiki]

Vänta nu lite här. Nu börjar det bli surrigt tycker jag! I listan över "alla maccar" är det blandat mellan hela serier (PowerMac G4 t.ex. som har mängder av undermodeller) och sen specifika modeller (som de 3 olika iBook).
Någon måste ta tag i att styra upp hur det skall vara. Skall det vara generella produktserier överst och så får man klicka sig neråt (typ: PowerMac -> PowerMac G4 -> PowerMac G4 FW800) eller skall det vara en rak lista med modeller sorterat efter förslagsvis introduktionsdatum?

Överlag lider denna wiki av just detta problemet. Stora och små kategorier blandat hejvilt. Den nämnda artikeln om PowerBook G3 ligger heller inte under länken PowerBook G3 på huvudsidan för alla maccar?

Sen ska jag vara lite gnällig också, just nu känns det lite mycket som att det handlar om att få så många artiklar som möjligt inlagda innan kvällen så man har störst chans på iPodden. Inte bra. Det borde finnas någon som kollar inlagda artiklar innan de publiceras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 21:45
Ursprungligen av bollman:

Vänta nu lite här. Nu börjar det bli surrigt tycker jag! I listan över "alla maccar" är det blandat mellan hela serier (PowerMac G4 t.ex. som har mängder av undermodeller) och sen specifika modeller (som de 3 olika iBook).
Någon måste ta tag i att styra upp hur det skall vara. Skall det vara generella produktserier överst och så får man klicka sig neråt (typ: PowerMac -> PowerMac G4 -> PowerMac G4 FW800) eller skall det vara en rak lista med modeller sorterat efter förslagsvis introduktionsdatum?

Överlag lider denna wiki av just detta problemet. Stora och små kategorier blandat hejvilt. Den nämnda artikeln om PowerBook G3 ligger heller inte under länken PowerBook G3 på huvudsidan för alla maccar?

Sen ska jag vara lite gnällig också, just nu känns det lite mycket som att det handlar om att få så många artiklar som möjligt inlagda innan kvällen så man har störst chans på iPodden. Inte bra. Det borde finnas någon som kollar inlagda artiklar innan de publiceras.

Tanken med en wiki är väl mer att den ska vara sökbar och länkbar - att det ska finnas bra innehållsförteckningar är mindre viktigt (enl mig).

Tanken är också att vem som helst ska kunna redigera och förbättra, så om du tycker att något skulle kunna bli bättre på ett specifikt sätt, kan du redigera sidan - precis alla sidor, även huvudsidan, innehållssidan och alla andra sidor går att redigera av alla.

Jag tar på mig lite av skulden för det som du tycker var ostrukturerat på Alla Macar-sidan. Det var jag som lade till de tre olika iBook-modellerna separat, eftersom jag tyckte att de var så olika - i princip helt olika datorer - så att de borde vara uppdelade. Men du kan som sagt ändra det.

Men du har helt rätt i att det borde finnas någon sorts ordning. Det är dock nog inte så lätt. Det bästa är väl att uppmana alla att tex tänka på att de skapar och länkar till artiklar vars namn är helt korrekta (tex "PowerBook" och inte "power book") så att folk inte skriver två artiklar om samma sak och så att man alltid hamnar rätt när man länkar.

Lagt upp [wiki]iTunes[/wiki]

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-16 09:57
Ursprungligen av Leftrustle:

Lagt upp [wiki]iTunes[/wiki]

Nice.

Du hade tappat sista bokstaven i "populärt", så jag la till den.

Mycket välgjort Leftrustle!

Lagt upp [wiki]Airport Express[/wiki]. Den kanske ska bakas in i Airport-sidan?

iTunes-texten bör förlängas med mer info om olika funktioner osv., men det får bli en annan dag. APE-texten bör även den utökas, kanske med en FAQ-del?

Inte många deltagare i tävlingen som avgörs imorgon söndag - goda chanser att vinna. Roligt med en tävling där alla vinner - informationen i Wiki:n kommer ju Googlas och länkas ifrån forumet så att alla får tillgång till den.

Jag kommer inte vara online imorgon men moderatorerna kommer dra en vinnare under kvällen såvitt jag har förstått.

Lagt upp en text om [wiki]iSync[/wiki]

Det här kom ju vid helt fel tillfälle. Ju så lite tid och vill skriva så mycket. Började i alla fall skriva på [wiki]iCal[/wiki].

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-16 16:58

Ska ni inte ha en 99mac-logga där istf en blomma? Typ såhär:

PS. Se frågan i mitt förra inlägg också

Ja, bättre utseende vore grymt. Och sen en mer genomarbetad struktur, med kategorier osv. Kanske.

[wiki]iPod photo[/wiki] tillagd.

Inte för att vara petig, grinig och idiotisk, _men_:

Stör mig på att det under artikeln om [wiki]iMac[/wiki] står: "Baserad på arbete utfört av Christian Åhs." när det är jag som skrivit in allt, men Christian bara var inne och rättade ett ord...

Men; världen är orättvis

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-16 18:47
Ursprungligen av Leftrustle:

Inte för att vara petig, grinig och idiotisk, _men_:

Stör mig på att det under artikeln om [wiki]iMac[/wiki] står: "Baserad på arbete utfört av Christian Åhs." när det är jag som skrivit in allt, men Christian bara var inne och rättade ett ord...

Men; världen är orättvis

Antagligen för att han missade att kryssa i "detta är en mindre ändring". Som du ser står ditt namn kvar på [wiki]iTunes[/wiki], trots att jag var in och rättade ett stavfel.

Du kan säkert åtgärda det genom att skriva in lite mer text och sedan spara.

Skrev in lite om [wiki]PowerBook 1400[/wiki] nu, ge gärna kritik eller ändra själv på den.
Jag la även upp lite om mig [wiki]Elo[/wiki]

Senast redigerat 2005-04-17 17:18
Ursprungligen av Elo:

Skrev in lite om PowerBook 1400 nu, ge gärna kritik eller ändra själv på den.
Jag la även upp lite om mig Elo

hi hi! nu har jag också skrivit i Wiki'n. jag redigerade ditt inlägg om dig själv. Jag ändrade stavningen av 'alltså' från 'alltås' till 'alltså' och hoppas nu att det inte var en avsiktlig felstavning från din sida, isåfall inställer jag mig för prygel. kul! (hoppas jag vinner en shuffle nu!)

Ursprungligen av David Slättne:

hi hi! nu har jag också skrivit i Wiki'n. jag redigerade ditt inlägg om dig själv. Jag ändrade stavningen av 'alltså' från 'alltås' till 'alltså' och hoppas nu att det inte var en avsiktlig felstavning från din sida, isåfall inställer jag mig för prygel. kul! (hoppas jag vinner en shuffle nu!)

Det var nog jag som skrivit fel ja
[wiki]Macintosh Portable[/wiki] får vi ju inte glömma.
Nu har jag fått tillstånd från en kille att använda hans bilder på QuickTime Conferencing Kit också, kommer snart upp.
Nu var dom bilderna uppe också
[wiki]Quicktime Conferencing Kit[/wiki]

Senast redigerat 2005-04-17 20:48
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-16 20:14

[wiki]World of Warcraft[/wiki]

Ursprungligen av drutten:

[wiki]World of Warcraft[/wiki]

Kanske på sin plats för en text som förklarar MMORPG här.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-16 22:21
Ursprungligen av ohennig:

Kanske på sin plats för en text som förklarar MMORPG här.

[wiki]MMORPG[/wiki]

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-16 23:02

Jag la upp [wiki]Xserve[/wiki], men jag får nog komplettera den nån gång när jag inte är lika trött.

Bevaka tråden