Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux på G4 B/W 500mhz

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en G4 B/W 500mhz (nyligen uppgraderad från G3 450mhz). Jag har hela tiden (även med den gamla processorn) haft problem att installera ubuntu linux på den. Jag skapar en newworld-partition (bootbar), en ext-3 för "/" och en ext-3 för "/home"... Hela installationen går utmärkt MEN sedan när det är dags att starta det får jag följande felmeddelande:

Kernel panic: Attempted to kill init

Provade också nyligen med mandrake linux 10.1, men när jag installerade det så fick jag ett meddelande om att någon fil inte kan hittas i slutet av installationen (ungefär vid installation av boot-loader)...

VARFÖR kan jag inte ha linux på macen och finns det NÅGOT sätt att rätta till detta???

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-11 01:20

PM G3 har inte newworld-ROM utan tillhör oldworld.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-11 08:26

jag minns jag installerade Yellow Dog Linux på en B&W G3 350mhz, med den relevanta versionen för ett år sedan. fungerade hur bra som helst.

(dock har Yellow Dog Linux nyligen gått upp ett helt version-tal, så det är inte 100% säkert det fortfarande går. men, iom YDL skryter med att supporta gamla system, borde det nog gå).

http://www.yellowdoglinux.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 08:59
Ursprungligen av Macus:

PM G3 har inte newworld-ROM utan tillhör oldworld.

B/W G3 är new world, beige G3 old world.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-11 09:26
Ursprungligen av tei:

B/W G3 är new world, beige G3 old world.

Du har rätt. Fel av mig.

Kanske är det så att Linux-installationen inte känner igen hårdvaran när processorn är utbytt mot en G4:a?

Ok???

Men då kände den ju inte igen den gamla processorn heller eftersom jag provade då med! Men ska man kanske prova med yellowdog också???

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-11 12:19

Jag har använt Yellow Dog Linux 2.3 på en PM G3 B/W. nema problema.

Attempted to kill init kan bero på femtielva saker. Samma med "Nån fil kan inte hittas". Det behövs mer info än så för att lura ut problemen.

Sen är faktiskt mitt allmänna intryck att Linux på macen (i alla fall äldre macar) är lite mer oslipat än på PC. Jag kör både Yellowdog 4.0 och Gentoo på min blåvita, men i bägge fallen har jag varit tvungen att knäcka riktigt luriga problem. När jag placerade yaboot på disken min ATA66-kontroller blev alla diskaccesser enormy otillförlitliga och långsamma. Lösningen var att lägga Yaboot på en gammal skräpdisk på den inbyggda kontrollern och sen konfigurera gentoo till att stänga av den bullriga skräpdisken så fort systemet kommit upp.

1
Bevaka tråden