Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype med SkypeOut och SkypeIn

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har blivit både fascinerad, inspirerad och kär i ett program kallat Skype. Du har säkert hört talas om programmet tidigare och kanske är daglig användare redan idag? Personligen använder jag alla dom stora IM-tjänsterna (Instant Messaging) nuförtiden sedan folk börjat använda iChat/AIM och MSN alltmer nuförtiden. Förr var det ju bara ICQ som gällde.

Skype har funktioner som påminner om MSN, ICQ eller iChat men erbjuder så mycket mer genom tilläggstjänsterna SkypeOut och SkypeIn som vi ska diskutera längre ner. I princip är det ett program som du laddar ner ifrån Skype.com som låter dig skapa ett Skypekonto. Därefter kan du tala med andra Skypeanvändare via din dator.

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=915

Jag ska fixa så att ni kan lägga till era Skype-namn i profilerna här på 99mac precis som med ICQ, MSN och iChat.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 19:50
Ursprungligen av Björnström:

Jag ska fixa så att ni kan lägga till era Skype-namn i profilerna här på 99mac precis som med ICQ, MSN och iChat.

Kanon! Jag har väntat på det (utan att säga till tyvärr).

Jag gillar Skype skarpt. Tyvärr fungerar det dåligt som högtalartelefon i min powerbook. Med hörlurar fungerar det fint. De man snackar med får lite mer bakgrundsljud med den inbyggda micen än vad som är önskvärt dock. Jag borde skaffa ett BT-headset...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 20:15
Ursprungligen av Mattias Malm:

Kanon! Jag har väntat på det (utan att säga till tyvärr).

Jag gillar Skype skarpt. Tyvärr fungerar det dåligt som högtalartelefon i min powerbook. Med hörlurar fungerar det fint. De man snackar med får lite mer bakgrundsljud med den inbyggda micen än vad som är önskvärt dock. Jag borde skaffa ett BT-headset...

Det finns en checkbox "Echo cancellation" i Preferences, när jag har den förbockad försvinner allt eko hos motparten när jag pratar med min PB (senaste generationen)

  • Oregistrerad
  • 2006-02-23 21:27
Ursprungligen av hekr:

Det finns en checkbox "Echo cancellation" i Preferences, när jag har den förbockad försvinner allt eko hos motparten när jag pratar med min PB (senaste generationen)

Frågan var om det fanns någon "Echo cancellation" i Preferences.

Ursprungligen av Martin Danielson:

Frågan var om det fanns någon "Echo cancellation" i Preferences.

Nix, den rutan försvann för några versioner sedan. Numera är EC påslaget hela tiden.

We love Skype...

Bra skrivet Björnström

Jag har redan fått en del frågor (via Skype!) om hur detta fungerar och jag skapar omedelbart en liten FAQ:

Kan man ringa till Svenska nummer med SkypeOut?
- Ja

Om man ringer till ditt SkypeIn telefonnummer så får man tag i dig var i världen du än befinner dig eller?
- Ja, förutsatt att du är online. Det finns en voicemail påslagen när jag är upptagen eller är offline.

Är ett Skypein telefonnummer bundet till ett visst IP-nummer?
- Nej. Logga in med Skype så kan folk ringa till dig oavsett om du ligger på stranden eller sitter på en flygplats. Huvudsaken är att du har en internetförbindelse. Wifi Hotspots blir alltmer vanliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 20:29

Om man gör en "skype-telefon" dvs en mobil- / DECT liknande telefon som innehåller ett WLAN
kort och mjukvara för att logga in sig på skype + din kompislista så har man allt man behöver
utan att behöva släpa på hela sin dator.

När man sedan är utomlands så letar man upp en hotspot och ringer gratis istället för att
betala dyra trafikavgifter...

Borde fungera utmärkt hemma hos folk, då WLAN börjar bli ganska vanligt....

Kanske får vi se en MSN phone eller en iPhone som en liten mobil pryl kopplat till
MSN messenger eller iChat / AOL där man kan ringa varandra, kanske med en liten
webkamera och skicka små meddelanden till varandra (tja, vanlig IM)?

Personligen har jag inte provat skype då jag kan köra voice med både MSN och / eller iChat
(med kamera på den sistnämda) så jag har inte förstått varför jag bör skaffa det.
Är det bara skype in / out som gör skillnaden eller har jag missat något?

Senast redigerat 2005-04-10 20:42
Ursprungligen av swede:

Om man gör en "skype-telefon" dvs en mobil- / DECT liknande telefon som innehåller ett WLAN
kort och mjukvara för att logga in sig på skype + din kompislista så har man allt man behöver
utan att behöva släpa på hela sin dator.

När man sedan är utomlands så letar man upp en hotspot och ringer gratis istället för att
betala dyra trafikavgifter...

Borde fungera utmärkt hemma hos folk, då WLAN börjar bli ganska vanligt....

Kanske får vi se en MSN phone eller en iPhone som en liten mobil pryl kopplat till
MSN messenger eller iChat / AOL där man kan ringa varandra, kanske med en liten
webkamera och skicka små meddelanden till varandra (tja, vanlig IM)?

Personligen har jag inte provat skype då jag kan köra voice med både MSN och / eller iChat
(med kamera på den sistnämda) så jag har inte förstått varför jag bör skaffa det.
Är det bara skype in / out som gör skillnaden eller har jag missat något?

Är lite förvånad att ingen verkar ha plockat upp detta: http://tools.netgear.com/skype/
iaf så såg jag inget om det när jag skummade igenom inläggen..

Helt perfekt, jag har trådlöst hemma och skype med eget nummer så med denna blir det grymt att ha trådlös hemmatelefon som jag kan ta med mig var jag vill i världen med samma nummer.. hoppas den släpps snart!

Ursprungligen av jerryskate:

Är lite förvånad att ingen verkar ha plockat upp detta: http://tools.netgear.com/skype/
iaf så såg jag inget om det när jag skummade igenom inläggen..

Helt perfekt, jag har trådlöst hemma och skype med eget nummer så med denna blir det grymt att ha trådlös hemmatelefon som jag kan ta med mig var jag vill i världen med samma nummer.. hoppas den släpps snart!

Jag har testat den redan:
http://media.99mac.se/bildreportage/ces2006/pages/IMG_7842.htm

En del av CES 2006 reportaget, här sida 2/2:
http://media.99mac.se/bildreportage/ces2006/index_2.htm

  • Oregistrerad
  • 2006-02-23 17:23

"Echo cancellation" ?

I några tidiga inlägg i den här tråden pratas det om en checkbox "Echo cancellation" i Preferences.
Jag kan inte för mitt liv hitta den i Skype 1.4.0.35. Har den försvunnit eller är jag blind?

Kan flika in en sidofråga i debatten: Ska vi skapa ett speciellt forum för IM-klienter eftersom det finns så många frågor kring iChat, MSN, Skype och ICQ?

Varför inte, det kan ju inte skada eller hur?

Ja - det är "bara" möjligheten att ringa till och från telefonnätet som är revolutionerande.

Om du bara vill nå dom som är online på MSN eller iChat är det inget att ha. Vill du nå någon annan är det väldigt trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 20:38

Fett, med en sådan här pryl så är det bara att börja lobba för att skype in ska börja fungera i sverige....

http://b1e529da54ed04a8c1256f43004974aa.dualphone.net/
http://www.skypehandsets.com/

Hmmm, undrar om man kan sätta upp en "skype" server hemma?
Alltså en dator som kan hantera flera skype konton samtidigt och sedan distribuera samtalen
till respektive telefon....

Ursprungligen av Kristofer:

Sen har ju Skype, som Martin också nämnde, den stora fördelen att "röstchatt" fungerar bakom NAT.

Röstchatt via iChat funkar utmärkt på mitt NAT nät, med det är kanske APBastationen som gör
något apple magiskt...

Nåja, vill inte off topic... Får ta och testa skype...

Sen har ju Skype, som Martin också nämnde, den stora fördelen att "röstchatt" fungerar bakom NAT.

Clas Ohlsson säljer tydligen en Olympia DECT-telefon.

Beskrivning: DECT/IP telefon. Fungerar som en vanlig DECT-telefon som du kopplar till telenätet men är även utrustad med USB-anslutning som du kopplar till din dator. Via din bredbandsuppkoppling ringer du sedan gratis till alla andra som också är registrerade hos Skype™ (en IP-tjänst).

Det finns också möjlighet att ringa genom ditt bredband och därefter bli kopplad ut på det analoga vanliga telefonnätet och till mobiltelefoner. Du betalar då endast en mindre samtalskostnad beroende på vilket land du ringer till. Bägge dessa alternativ är alltså perfekt för långa utlandssamtal! (OBS: Kräver bredbandsuppkoppling)

Den tredje möjligheten är att ringa via det vanliga telenätet precis som vanligt. Den här unika telefonen är alltså två telefoner i en! Hantera alla dina samtal direkt från den trådlösa telefonen, framför datorn eller via headset och/eller datorhögtalarna.

Kostar 995 kronor inkl moms, artikelnummer 36-1543.

Kan inte någon köpa en sådan och testa den åt 99mac?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-04-10 21:22
Ursprungligen av Björnström:

Clas Ohlsson säljer tydligen en Olympia DECT-telefon.

Beskrivning: DECT/IP telefon. Fungerar som en vanlig DECT-telefon som du kopplar till telenätet men är även utrustad med USB-anslutning som du kopplar till din dator. Via din bredbandsuppkoppling ringer du sedan gratis till alla andra som också är registrerade hos Skype™ (en IP-tjänst).

Det finns också möjlighet att ringa genom ditt bredband och därefter bli kopplad ut på det analoga vanliga telefonnätet och till mobiltelefoner. Du betalar då endast en mindre samtalskostnad beroende på vilket land du ringer till. Bägge dessa alternativ är alltså perfekt för långa utlandssamtal! (OBS: Kräver bredbandsuppkoppling)

Den tredje möjligheten är att ringa via det vanliga telenätet precis som vanligt. Den här unika telefonen är alltså två telefoner i en! Hantera alla dina samtal direkt från den trådlösa telefonen, framför datorn eller via headset och/eller datorhögtalarna.

Kostar 995 kronor inkl moms, artikelnummer 36-1543.

Kan inte någon köpa en sådan och testa den åt 99mac?

Om det är samma trådlösa telefon som finns att köpa via skypes hemsida så fungerar den tyvärr inte med mac:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 07:33

Olympia DECT-telefon

Ursprungligen av Björnström:

Clas Ohlsson säljer tydligen en Olympia DECT-telefon.

Beskrivning: DECT/IP telefon. Fungerar som en vanlig DECT-telefon som du kopplar till telenätet men är även utrustad med USB-anslutning som du kopplar till din dator. Via din bredbandsuppkoppling ringer du sedan gratis till alla andra som också är registrerade hos Skype™ (en IP-tjänst).

Det finns också möjlighet att ringa genom ditt bredband och därefter bli kopplad ut på det analoga vanliga telefonnätet och till mobiltelefoner. Du betalar då endast en mindre samtalskostnad beroende på vilket land du ringer till. Bägge dessa alternativ är alltså perfekt för långa utlandssamtal! (OBS: Kräver bredbandsuppkoppling)

Den tredje möjligheten är att ringa via det vanliga telenätet precis som vanligt. Den här unika telefonen är alltså två telefoner i en! Hantera alla dina samtal direkt från den trådlösa telefonen, framför datorn eller via headset och/eller datorhögtalarna.

Kostar 995 kronor inkl moms, artikelnummer 36-1543.

Kan inte någon köpa en sådan och testa den åt 99mac?

Jag vart förbi en PeCe butik vid Vanadisplan och köpte en Logitech USB 30 headset, som fungerar bra och klart bättre än min gamla analoga hörlur för ena örat med mikrofon. Hursomhelst så tipsade hon i kassan om att hon använder Olympia DECT-telefon som hon köpt på Claes Olsson och den fungerar svinbra för hennes PeCe. Har en gammal PeCe som jag ska sätta i nätverket för att kunna köra denna telefon i stugan. Har ju inte fast telefonabonnemang längre! Självklart så skriver jag hur den fungerar, men kommer inte köpa den de närmaste dagarna tyvärr..

Skype rockar!

Har haft en tia euro där i, sen en månad tillbaka, ringer ganska ofta och har fortfarande en femma kvar!

Nu i senaste versionen funkar konferanssamtal, riktigt trevligt.

Det jag inte lyckats med är voicemail, hur funkar det?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 22:43

Fördröjning ...

Jag har prövat Skype till Sverige och till Californien. Till Sverige var fördröjningen så liten att det inte hade någon betydelse i samtalet, men det tog faktiskt tydligt längre tid för min röst att nå fram med Skype än med fast telefon.

Till Californien har fördröjningen varit allt mellan 2 och 20(!) sekunder. Då har dock min samtalspartner inte haft bredband utan nån sorts satellitförbindelse.

Kan någon förklara vad som påverkar fördröjningen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 22:55

Har använt Skype och SkypeOut nu några månder och det fungerar finfint!
Blev faktiskt överraskad över hur lättanvänt det är!

Med ett nytt Logitech headset USB så är ljudkvaliteten helt OK!
När jag köpte det fick jag några Euro gratis i SkypeOut och kommer att fortsätta använda det när jag ringer tex USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 23:19
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Fördröjning ...
Till Californien har fördröjningen varit allt mellan 2 och 20(!) sekunder. Då har dock min samtalspartner inte haft bredband utan nån sorts satellitförbindelse.

HAr för mig att fördröjning kan vara ganska kraftig då man kör via satelit, inget för gamers med andra ord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 13:50
Ursprungligen av Netzach:

HAr för mig att fördröjning kan vara ganska kraftig då man kör via satelit, inget för gamers med andra ord.

Kör Skype i bakgrunden när jag spelar World of Warcraft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 23:20

Björnström: Om man kollar i profilen hamnar Skype-infon i Yahoo-fältet.

Har använt mig utav Skype i ett par månader och ringer dagligen från Hamburg till Melbourne med perfekt kvallite! Men till Malmö har det varit lite si och så med ljudet. Det måste bero på bandvidden till den dator man ringer mellan.

Skype rockar fett!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 00:12

Bra artikel. Som fattig student har jag lyckats kapa telefonkostnaderna en hel efter att jag börjat använda skype.

Björnström: Ifall du vill slippa hörlurar och ekoeffekter så finns det en inställning i skype som fixar detta. Preferences > Audio > Bocka i Echo cancellation
Dessutom justerar mikrofonen i powerböckerna ljudnivån automatiskt. Mycket smidigt.. bara å gå runt i rummet å snacka!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 01:51

Jag har provat snacka med en kompis när han var i Banda Aceh, Indonesien. Varken vanlig telefon eller mobil fungerade, men en långsam internetförbindelse fanns så vi kunde prata med ganska bra kvalitet i 40 minuter. Dessutom behöver man inte vara så orolig för att bli avlyssnad när man är i sådana länder. Är det någon som vet hur svårt det är att komma förbi krypteringen på samtalen, räknas det som säkert?

Mvh

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-11 09:11

Jag spelar ganska mycket och provade Skype ett tag. En eller två går väl bra men fler var inte kul.
Använder TeamSpeak istället, finns tyvärr inte till Mac, ja jag spelar på peze... Men om någon vill porta den skulle jag bli lycklig

Bevaka tråden