Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att hacka Mozilla Firefox så att man kan använda den med Handelsbanken?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 13:48

Går det att hacka Mozilla Firefox så att man kan använda det programmet med Handelsbankens internetbank istället för det hemska Netscape 7.1?

Funkar inte Safari och Debugfunktionen?

Ursprungligen av Mondo:

Går det att hacka Mozilla Firefox så att man kan använda det programmet med Handelsbankens internetbank istället för det hemska Netscape 7.1?

Jag försökte med tillägget "User Agent Switcher". Gick inget vidare

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 20:30

Mina tips:
1. Jaga banken så att dom fixar det. Hur skulle det se ut om man inte fick gå in på banken (den fysiska) om man hade Ecco-skor?
2. Rösta med fötterna, byt bank! Själv använder jag Ica sedan start. Funkar kanske inte om man har företag. Men det bör finnas andra banker som släpper in Mac…

Lev väl
// tm

Skriv about:config i adressfältet. Högerklicka och välj New string. Skriv sedan in general.useragent.override som namn och Windows MSIE 6.0 som value Har inte testat om det fungerar dock, men det är värt ett försök i alla fall.

Ursprungligen av GuitarFreak:

Skriv about:config i adressfältet. Högerklicka och välj New string. Skriv sedan in general.useragent.override som namn och Windows MSIE 6.0 som value Har inte testat om det fungerar dock, men det är värt ett försök i alla fall.

"User Agent Switcher" är väl ett GUI som skriver i den configen tror jag.

Problemet verkar vara certifikathanteringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 20:39

Det blir ett byta till Nordea eller eventuellt SEB. Problemet är att jag har varit kund i Handelsbanken i hela mitt liv och har en massa fonder och sparande där som det kan bli besvärligt att flytta till en annan bank. Dessutom har Handesbanken skött sig fint finansiellt sett.

Men deras internetbank är usel, och it-chefen borde få sparken. Handebankens lösning är nämligen mycket osäker. Om du kommer i besittning av någons cerifikatfil och lösenord är det bara att logga in. Det räcker med att ha fysisk tillgång till användarens dator. Det faktum att man inte kör med engångskoder gör att lösningen är osäker. Det är häpnadsväckande att det inte skrivits mer om det.

Ursprungligen av Mondo:

Men deras internetbank är usel, och it-chefen borde få sparken. Handebankens lösning är nämligen mycket osäker. Om du kommer i besittning av någons cerifikatfil och lösenord är det bara att logga in. Det räcker med att ha fysisk tillgång till användarens dator. Det faktum att man inte kör med engångskoder gör att lösningen är osäker. Det är häpnadsväckande att det inte skrivits mer om det.

Handelsbankens system är ju baserat på samma certifikat som Bank-id. Det borde ju i så fall innebära att myndigheternas alla e-tjänster är osäkra de med?

Ursprungligen av Mondo:

Men deras internetbank är usel, och it-chefen borde få sparken. Handebankens lösning är nämligen mycket osäker. Om du kommer i besittning av någons cerifikatfil och lösenord är det bara att logga in. Det räcker med att ha fysisk tillgång till användarens dator. Det faktum att man inte kör med engångskoder gör att lösningen är osäker. Det är häpnadsväckande att det inte skrivits mer om det.

Ahem. Certifikatfilen lagras på datorn, ja. Är man så obotligt korkad att man även lagrar sitt lösenord på datorn så borde man kanske fundera på att skippa det där med bank och hålla sig till kontanter istället...

För övrigt vill jag minnas att de visst kör med engångskoder. Om man vill. Men det kan vara fel på mitt minne, naturligtvis.

Personligen så har jag mitt certifikat på en liten USB-sticka (en gammal, liten en). Som jag förvarar säkert när jag inte använder banktjänsterna. Vilket jag anser vara hyfsat säkert. Väl i paritet med att ha engångskoder på ett skrapkort...

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-04-08 08:35

Jag har själv handelsbanken, och de har i min mening den klart bästa internetadministrationen. Är man privatperson kan man göra allt som behövs, och är man företag har man också riktigt god koll. Och det är snyggt uppbyggt också.

Jag mailade dem häromdagen ang FireFox, och de kommer om allt går bra, att lansera stöd för FireFox inom inte för lång tid.

Tyvärr gäller detta dock inte FF på OS X, tyvärr Windows går det i, men vi Macmuppar får vänta ett tag till..

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-08 13:39
Ursprungligen av rAWTAZ:

Jag har själv handelsbanken, och de har i min mening den klart bästa internetadministrationen. Är man privatperson kan man göra allt som behövs, och är man företag har man också riktigt god koll. Och det är snyggt uppbyggt också.

Jag mailade dem häromdagen ang FireFox, och de kommer om allt går bra, att lansera stöd för FireFox inom inte för lång tid.

Tyvärr gäller detta dock inte FF på OS X, tyvärr Windows går det i, men vi Macmuppar får vänta ett tag till..

Det där laater konstigt. Till skillnad fraan IE är det ju i princip samma kodbas, förutom GUI-anpassningar förstaas. Funkar det paa Windows borde det funka lika bra paa OS X eller naagot annat i alla Gecko-baserade läsare (dvs även Mozilla, och mängder av Mozilla-derivat under Linux).

Du faar väl hoppas att de kodar som man borde (dvs släpper in dig ändaa, möjligtvis med brasklappen "din browser är inte testad med systemet. YMMV")...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 00:43
Ursprungligen av Mondo:

Går det att hacka Mozilla Firefox så att man kan använda det programmet med Handelsbankens internetbank istället för det hemska Netscape 7.1?

Nu kan man få det att fungera!
Se http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=532771 eller gå direkt till [wiki]HandelsbankenFirefox[/wiki]

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-06 09:09

Jag kan inte Underteckna(signera) efter att ha följt anvisningarna i Wikin. Kolla saldon o allt möjlige funkar, men när man skall göra något, föra över pengar, registrera betalningar osv så måste man ju Underteckna(signera), och jag får inte ens nån knapp för det... Vad har jag gjort fel?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 09:56

Det fungerar inte med senaste versionen utan du måste gå tillbaka en eller två versioner... Det samma gäller Netscape, uppgradera INTE till 7.2 för då försvinner signeringsrutan! Jag har testat, misslyckats, kontaktat supporten och nedgraderat.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-04-06 09:50

Jag använder Firefox utan problem numera, men jag vet inte riktigt varför det går så bra för mig nu....
men på Handelsbankens hemsida står det ju nu att de stöder Firefox. Kanske fungerar det för mig för att jag har lagt in nycklarna i nyckelhanteraren.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-06 10:01

Tja, då kör jag bankärendena på Netscape ändå tills vidare, gillar inte o ha gamla browsers (med medföljande kända säkerhetshål) som standarsbrowsers... Om någon kan få det att fungera på Firefox 1.0.1 så tipsa gärna hur!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-08 09:31

Det finns bara en sak som inte fungerar på SHB:s internetbank på mac. Det är att byta kortkod. Har suttit flera timmar med deras support, och det är ett programmeringsfel i Java-appleten som används. De verkar inte ha några planer på att fixa det heller.

Enda sättet att kunna byta kod är att använda IE/win. Inte ens bankkontoren kan hjälpa till med kodbytet.

Annars tycker jag att självservicen hos bankerna är av underordnad betydelse när man väljer bank. Det är bemötandet på kontoret och den service man får där som är det viktiga. Mitt kontor är superbra, och då är jag en nöjd kund. Sen gör det inget om jag måste dra igång Netscape för att kolla saldo på kontot.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-08 17:39
Ursprungligen av Kalle W:

Annars tycker jag att självservicen hos bankerna är av underordnad betydelse när man väljer bank. Det är bemötandet på kontoret och den service man får där som är det viktiga. Mitt kontor är superbra, och då är jag en nöjd kund. Sen gör det inget om jag måste dra igång Netscape för att kolla saldo på kontot.

För mig är det precis tvärtom. Jag är på kontoret högst en gång om året, men på internetbanken minst en gång i veckan. Naturligt är då också att jag prioriterar detta högst! Har du helt andra vanor?

Eftersom jag inte kunde hitta en tillräckligt gammal version av någon webläsare som funkar med Handelsbanken fick jag ge upp och använda äckel-PCn i rummet intill. 7.2 av netscape finns överallt men 7.1 var omöjligt att hitta.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 18:54
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Eftersom jag inte kunde hitta en tillräckligt gammal version av någon webläsare som funkar med Handelsbanken fick jag ge upp och använda äckel-PCn i rummet intill. 7.2 av netscape finns överallt men 7.1 var omöjligt att hitta.

Här finns de gamla versionerna. http://channels.netscape.com/ns/browsers/archive.jsp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 19:29

Ingen med vett i skallen kan väl kalla Handelsbankens lösning bra? Det använder en certifikatsfil, vilket gör att hela den s k säkerheten hänger på ett enda lösenord (och lösenord är lätta att knäcka). Dessutom använder den en utgången webbläsare, Netscape 7.1, som dessutom inte finns installerad på datorn från början. Om det inte vore för det faktum att mina fonder i Handelsbanken gått så förbannat bra nu under våren hade jag bytt bank för länge sedan.

Finns väl inget som hindrar dig från att byta bank trots att du har fonder i den.
Byta bank är ett sätt att markera att jag inte är nöjd med den. Och det ska man upplysa dem om.

Annars lär de sig aldrig att det är kunden som är deras levebröd

1
Bevaka tråden