Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är just schweitzarna bra på klockor?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-10 18:35

Ja, varför...?

Japanerna är bättre på klockor som går exakt, medans schweizarna är bättre på att göra snygga dinkor. Man får välja, snyggt eller exakt. När jag var direktör hade jag en Breitling den gick fel på ett par, tre minuter i veckan. Nu har jag en skit-Seiko och den går exakt hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 19:30

Slutade använda arbandsur för en massa år sedan. Jag har klocka i min mobil.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 19:44
Ursprungligen av Baron:

Ja, varför...?

Vad skulle dom annars göra?
Småtraktorer?
Fiat 600 -kopior?
Nä, så klockor fick det bli…

Två skäl:

Vad gäller Rolex är det skatteskäl. Rolex grundades i London av tysken Hans Wilsdorf, men flyttade till Schweiz 1912 av skatteskäl.

Men sen är det så att de som uppfinner en revulotionerande teknik ger grogrund för en hel industri. Den Schweiziska urmakaren Antoine LeCoultre uppfann 1844 Millionometren, ett verktyg med vars hjälp man kunde mäta klockors beståndsdelar ner till en tusendels millimeter. Vilket gav en för tiden enorm säkerhet i tidsmätningen. Därmed låg Schweizarna före de andra.

LeCoultre tillverkas fortfarande under namnet Jaeger-LeCoultre och är svindyra.

Swatch är för övirgt ett nödrop. när de japanska klockorna snodde marknadsandelar gick de schweiziska tillverkarna ihop och skapade Swatch, Second Watch. Enkla, billiga, roliga klockor som man kunde ha som förbrukningsvara. 1983 var detta.

Så, något mer?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 19:57
Ursprungligen av Leftrustle:

Men sen är det så att de som uppfinner en revulotionerande teknik ger grogrund för en hel industri. Den Schweiziska urmakaren Antoine LeCoultre uppfann 1844 Millionometren, ett verktyg med vars hjälp man kunde mäta klockors beståndsdelar ner till en tusendels millimeter. Vilket gav en för tiden enorm säkerhet i tidsmätningen. Därmed låg Schweizarna före de andra.

Där jag jobbade förr så sålde de måttsatser som hade mätningsnoggrannhet som översteg "mått-johanssons" (dvs. under en "my") redan i slutet på 1800-talet (och det ringde någon kund om året ända in på 1990-talet).
Inte fan gjordes det några klockor i den byn, men väl två verkatäder för tändkulemotorer (som i sammanhanget borde klara sig bra med noggrannheten hos en tumstock).

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-10 20:20
Ursprungligen av Leftrustle:

Så, något mer?

Ja. Varför är IWC-klockor så högt hållna av urmakare?

Ursprungligen av MacJake:

Ja. Varför är IWC-klockor så högt hållna av urmakare?

Beror på hur du menar. Samlarmässigt är de högt hållna pga. att de fortfarande är helt och hållet handbyggda till skillnad mot Rolex, Breitling osv. För det andra är de gjorda med en stor portion ingenjörsmässighet samt de är innovativa i många avseenden. Snygga också.

Ett tag körde jag med Swatch, som jag slängde bort när batteriet var slut och köpte en ny.

Jag har hört att alpluften är Ur-bra

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 20:39
Ursprungligen av Björnström:

Jag har hört att alpluften är Ur-bra

Rött kort!
Utvisning!
Så bara…

Ursprungligen av Björnström:

Jag har hört att alpluften är Ur-bra

Humor ja...

Kolla bara denna IWC Aquatimer, så fantastiskt snygg!

  • Medlem
  • 2005-04-10 22:14
Ursprungligen av Leftrustle:

Kolla bara denna IWC Aquatimer, så fantastiskt snygg!

Skrev du inte i nån annan tråd att du höll på att växa upp?

Ursprungligen av Baron:

Skrev du inte i nån annan tråd att du höll på att växa upp?

Har i varje fall inte en seriefigur som avatar

Ursprungligen av Baron:

Skrev du inte i nån annan tråd att du höll på att växa upp?

När det gäller klockor anser jag att man aldrig behöver växa upp och inse att man inte behöver en till.

T-son

  • Medlem
  • 2005-04-10 22:25

Hoho, känner du inte igen Groucho Marx, Leftis?

Och jag ska få be att tala om att jag har fler klockor än jag kommer ihåg. (runt 20 är det nog i alla fall...)

1
Bevaka tråden