Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket ATI radeon X800 passar till mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kollade runt på ett ATI radeon X800 till mac och blev minst sagt konfunderad.

Prisskillnaderna är STORA! så man anar att man inte vet hela sanningen.

kolla på priskrig.com för det bästa pris jag hittat på x800. 3716:-

MEN passar det till mac cokså? det står dock bara windows xp

samma? X800 kort på macoteket. 5619:-

Någon som kan bringa klarhet i detta?

Om det är samma kort, varför denna enorma pris skillnad?

Jämför på ATI

http://apps.ati.com/ATIcompare/

Senast redigerat 2005-04-10 14:13
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-10 14:42

Tidigare Radeon-kort har det funnits en dyrare speciellt Mac-variant av, detta för att de ska kunna fungera med macens annorlunda hårdvara. Det ska dock gå att köpa ett pc-kort och flasha om, men det verkar minst sagt knöligt.

Thats just the way its baby....

För så här har det alltid varit. Mac-versionen har varit flera tusen kr dyrare än pc-versionen och kommer ofta ut långt efter det går att köpa till pc. En komisk händelse var förut när GeForce 3 släpptes. Det lanserades till mac först och alla var överlyckliga och hånade pc-användarna. Glädjen var dock kortvarig för mac-versionen gick sen inte att få tag förrän 6 mån efter att pc-versionen fanns i butik.

När det gäller orsaken till skillnaderna i pris så är de väl flera. En är att det är en speciell bios/rom/firmware i mac-versionen som tillsammans med de trots allt rätt låga volymerna drar upp priset. En annan anledning måste vara att det inte finns någon direkt konkurrens heller. ATi och Nvidia släpper nåt kort om året och thats it. Det finns inte nåt mer att välja på så det är klart att man kan ta betalt då.

Själv hade jag önskat det fanns mycket mer att välja på om man vill uppdatera kortet i sin mac. Nu finns oftast bara high-end kort för 5000kr om man vill gå från det som följde med datorn till nåt bättre. Ett radeon 9600 eller liknande vore inte fel men nu är steget efter Radeon 9000 (typ 3 år gammalt) ett Radeon 9800.....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-10 17:31
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

samma? X800 kort på macoteket. 5619:-

Om det är någon tröst så kostar kortet 4994:- på Inwarehouse. Däremot råkade jag hitta detta på Dustin http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010072695

9800 SE 256 för bara 2750:- inkl. moms. Macotekets pris 4994:-, Inwarehouse 3279:-. Ett fynd med andra ord!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 22:36

Kortet på priskrig.com är ett X800Pro, kortet på Macoteket och inWarehouse är ett X800XT. X800XT är bättre än X800Pro. "Normalpriset" för ett X800XT för PC ligger alldeles runt 4000 kr (Länk).

Edit: Jag hittade ett X800XT som verkar vara för Mac här. 4304 kr, inte så jättestor skillnad mot PC.

Tack alla för era inlägg!
man ska kanske inte ha mac i alla fall?.

För vem med själv aktning kan säga att det är ok med såna skillnader mellan plattformarna på grafik korts fronten? Skärpning apple... om det nu inte är våra affärs idkare som bara sätter pris ribban onödigt högt för att det är ett " mac kompatibel" kort all detta vet jag inget om, men jag tycker ändå det borde man fundera på om man är beredd att stå ut med det och hur länge.

jag tänker kolla tipset på butik.it , tack för tipset!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-13 22:52
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Tack alla för era inlägg!
man ska kanske inte ha mac i alla fall?.

För vem med själv aktning kan säga att det är ok med såna skillnader mellan plattformarna på grafik korts fronten? Skärpning apple... om det nu inte är våra affärs idkare som bara sätter pris ribban onödigt högt för att det är ett " mac kompatibel" kort all detta vet jag inget om, men jag tycker ändå det borde man fundera på om man är beredd att stå ut med det och hur länge.

jag tänker kolla tipset på butik.it , tack för tipset!

Men kolla på inlägget här ovan. Det skiljer ju bara 300 kr mellan X800XT för Mac och PC, det är väl inget att gnälla över?

De flesta andra komponenter man kan tänkas behöva går oftast alldeles utmärkt att köpa på en billig PC-butik.

  • Medlem
  • 2005-04-13 23:05

Apple har ingenting med prissättning på detta kort. Det är ATI, agent och butiker som sätter priserna.

1
Bevaka tråden