Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning i nätverk mellan mac och windows?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skulle vilja ha lite hjälp. Jag ska dela filer via nätverk mellan min OS X 10.3.8 och en Windows 2000. Jag har gjort precis som det har stått i andra diskussioner här: satt på windows-delning och personlig fildelning och sökt efter windowsdatorn på gå-->anslut till server, men här tar det stopp. Det står "Filen kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information i "smb://(ip-numret)" inte kunde läsas eller skrivas. (felkod -36)."

Windowsdatorn har även dykt upp under nätverk i finder, men här står det att orginalfilen inte kunde hittas. Vi har datorerna lagda i samma arbetsgrupp. Det bör även tilläggas att Windowsdatorn hittar min dator och kan "gå in" på den.

Dessutom är jag inte helt säker på hur jag ska gå tillväga för att dela ut filer till övriga i nätverket. Under hjälp står det att man ska använda mappen "delat" under "användare", men detta funkade inte alls. Det stod förvisso bara att det gällde andra Macintoshdatorer i samma nätverk. Jag testade även att gå in under "visa info"--> på mappen jag ville dela ut, gick in på "detaljer" och ändrade "grupp" till LAN(arbetsgruppen vi kommit överens om att ha) och ha åtkomsten på "bara läsa". Det funkade inte heller.

Kan någon snäll själ hjälpa en stackars korkad flicka som är nybörjare på nätverk?>_<

  • Medlem
  • 2005-03-26 19:24

*hoppar runt och sparkar på sig själv för att han inte vet tillräckligt om nätverk*

Uhhh, vad synd.>_< Jag blir galen snart.

Hej där!!

Hua, jag ska försöka hjäla dej en bit på vägen. Det är inte helt smärtfritt att dela mellan PC och Mac men det går.

Till att börja med så ska du se till att stänga av allt som har med brandvägg att göra både på PC och Macen. Därefter kan du se till att du har Windows File Sharing startad på Macen i "Sharing".

Är du helt säker på att burkarna står i samma arbetsgrupp? Okej, då så. Let´t hit the road.

På PC:n kan du öppna Mina Nätverksplatser, klicka på Visa datorer i arbetsgruppen. Syns inget där eller får du ett felmeddelande om att arbetsgruppen inte finns tillgänglig? Starta om Macen.

Dela ut något på PC:en, exempel C disken, kolla behörighetsnivån.

Har du version 10.2 av Mac OS så går du till menyn och anslut till server, vänta ett tag och se om det kommer fram mappar som har samma namn på de arbetsgrupper som finns på nätverket.

Du kan även starta FTP servern på Macen och ansluta till den från PC genom att öppna Webbläsaren och skriv ftp://ipadressen till macen. Får du upp en lösenordsruta, så är allt okej.

Om inget händer trots detta så börja med att pinga datorerna. Behöver du hjälp med det så hör av dej.

Se till att inte ha några konstiga tecken i datornamnen som syns under Sharing på macen. Använd enkla namn på bägge burkarna utan åäö och inge andra konstiga tecken.

Häv öh good däj!!

//johan

Brandväggarna är av och båda datorerna pingar. Windowsen hittar mig och kommer in på min dator, jag hittar windowsen men kommer inte in på den. Windowsdelning är på och det är inga konstiga tecken i datorernas namn. Det vill säga; allt är som innan.>_<

Men jag vet fortfarande inte heller hur jag ska göra för att dela ut filer. Vart ska man lägga dem/vad ska man aktivera/ändra/göra?>_<

Om du inte kommer in på PC burken så är det troligt att du inte har något utdelat på den. Om du högerklickar på t ex C disken och väljer Delning och säkerhet, välj dela ut och fullständiga rättigheter, starta om burken och prova igen. Kan du inte välja delning och säkerhet så har du inte protokollet File sharing installerat.

Det gör du under den aktiva nätverkanslutningen och egenskaper på den, kolla listan finns den inte där så väl lägg till, protokoll, och microsoft.

Lycka till

//johan

Sorry, jag glömde säga en sak.

För at dela ut något på en PC så väljer du helt enkelt den mapp du vill dela ut, t ex C eller Mina dokument. Hägerklicka och välj Delning och säkerhet, alternativt egenskaper och sedan fliken Delning och säkerhet.

//johan

johanlindqvist@home.se

Jo, windowsen har saker utdelat, men jag kommer ändå inte in på den från macen. Vi tror dock nu att det är något fel med windowsdatorn, det är fler som inte kommer in på den som är på samma nätverk.

Iaf, jag vet hur man delar ut på windows, men inte på mac. Alltså: hur gör man för att dela ut filer från en mac?

Alright

Det är inte som det va på Classic tiden, då va det enkelt att dela ut filer. Ska du dela ut filer på en mac nu så kan du göra det på olika sätt. Antigen slå på fildelning, t ex Windows fildelning. Från Windows burken så loggar du in med samma användarnamn och lösen ord som du själv har på Macen. Då har du tillgång till hela den hemma mappen som du själv har.

Ett bättre sätt är att du under account skapar en ny användare, T ex Network. Den få då en egen katalog på din dator, I den katalogen kan du antingen lägga filer som du vill att den ska ha åtgång till eller så kan du lägga i alias av mappar.

Jorå sä ärre

//johan

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-28 09:05

Om jag förstår saken rätt så har du både prövat att fildela från Macen och från PC:n, men inte fått det att fungera från något håll.

Testa att installera SharePoints på Macen och dela ut en mapp med den. Sedan ansluter du med PC:n och droppar filer i den mappen.

www.hornware.com/sharepoints

Sharepoints har jag installerat, men jag förstår verkligen inte hur det programmet fungerar.:S Jag blir bara förvirrad av alla grupper hit och användare dit.

Ge både PC:n och Macen fasta ip-nummer

Det har vi också testat.

Hppar in och frågar en sak.

Hoppar in och ställer en fråga...
Från mac till mac så kan man ju göra en logga in på dator X med användarnamn Y som gäst, och få tillgång till Public mappen... Kan man göra något liknande från en win dator? Alltså logga in på ett visst användakonto, men utan att ange lösenord?

1
Bevaka tråden