Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stiger på Fortune 500 listan

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amerikanska Fortune Magazine ger varje år ut en lista över dom 500 största amerikanska företagen kallad Fortune 500. Listan har blivit så känd och populär att "Fortune 500 companies" är ett ökänt begrepp när det gäller storföretag.

Apple steg 38 platser till 263:e plats på årets lista som sorteras efter omsättning. Med en omsättning på cirka 58 miljarder kronor imponerar man stort - det är en ökning med 33% mot året innan. Framtidsutsikterna gör också att företaget värderas väldigt högt - 66:e högst värderade företaget i USA. (klicka på läs mer för jämförelser)

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=911

Hmm.. per definition så är väl "ökänt" en negativ värdering - är det inte lite fel att placera Apple bland bolag som ibland saknar all etik ?

Ja ökänd är väl inte rätt ord. Det är väl positivt att Apple klättrar på listan.

Att listan kan innehålla bolag utan etik tror jag inte hör till sammanhanget. Menar du att företag som går bra och är stora måste ta till ful-knep för att lyckas så pass bra ??

Jag menade att Fortune tagit fram en lista över 500 företag som sedan blivit ett så välkänt begrepp att VD:arna slåss om att hamna på listan för att sprida glamour (och högre aktiekurser) över sina egna företag.

På listan finns 500 företag och antagligen har inte alla samma syn på etik och moral, är nog dumt att dra alla över en kam. Skulle man syna Apple i sömmarna lite mer kritiskt finns nog en hel del att titta närmare på.

Låt oss hålla just denna diskussion kring Apples stigande Fortune 500 placering. Plats på övre halvan nästa år (<250?)

OK, Fortune 500 är ett BEGREPP - och Johan, jag avsåg inte att säga att bolagen på listan saknade etik & moral... det var väl bara den lille "ord-vaktar-polisen" som tog överhanden en lite stund. Nu ska man nog inte ha en övertro på att ligga på listan, hade man typ TCO-märkning kunnat klistra detta på datorerna så hade det kännts lite fånigt. Så med tanke på att Martin ber mig/oss att hålla sig till ämnet så gör jag väl det i och med följande svar.

Personligen ser jag Fortune 500 som en klubb för inbördes beundran och inget annat. Att sedan journalister gärna tar detta som ett sätt att betygsätta företag är nog annars en helt annan historia... dom skulle nog lite oftare syna själva företagen än att ta detta som ett försvar för sina bristfällig researchjobb, störst är nog iof bäst i den världen.

OM det hade funnits en lista som rangordnar efter hur man behandlar kunder, sköter sitt miljöansvar, jobbar med jämställdhet så hade man kunnat få ut extra mycke behållning av att skärskåda en sådan. Verkligheten är inte bara hur kapitalet styr. Jag kan tycka att det är lite smart av tidningen Fortune att ha gjort detta till sin *grej*, ska man vara lite elak så kan man dra paraleller med att SVD har sitt "SVD´s bragdemedalj" eller SR med sitt "Jerringpris". Förvisso är detta något som röstas fram men är änndå bara andra sidan av myntet, dvs. att skapa uppmärksamhet för sitt eget välbefinnande.

1
Bevaka tråden