Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Store till Sverige i April?

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ITMS för Sverige lanseras denna månad enligt en svensk skivbolagskälla

99mac har talat med en företrädare för ett av dom allra största skivbolagen med kontor i Stockholm. Han säger att "Itunes Music Store för Sverige lanseras denna månad" och säger sig ha säkra uppgifter om detta. Alla förberedelser är gjorda och i princip är det bara att trycka på startknappen.

Norska dagstidningen Dagbladet skriver idag att även en norsk version är på gång och skall lanseras den 28:e April vilket ytterligare lägger tyngd bakom dessa rykten.

Diskutera: Kommer en svensk ITMS innebära kraftigt ökad iPodförsäljning?

Dagbladet skriver om ITMS

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=909

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-08 16:33

finfint

Vad säger Apple?

Svenska Apple kommenterar inte rykten som detta mer än "vi jobbar för att bredda iTunes plattformen...."

Synd bara att den lanseras just när piratkopierarna har sin "stora" köpbojkott av musik och film. De skulle annars köpt jättemycket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 18:55

Det var på tiden,,
Jag såg på TV igår där lite blandat folk uttalade sig om skivbranschen framtid, alla sa väl samma sak, att dom gamla kanalerna helt har spelat ut sin roll och internet har tagit över bolagens jobb.
Och att allt fler artister startar upp egna bolag och bara köper distribution, där nätet numera spelar en huvudroll, tex så intervjuades Brainpool som startat upp JunkMusic som ska producera musik som säljs på a´ la minute via nätet, deras tanke är att lägga upp låtarna samma dag som dom blir klara och inte 6 - 24 månader senare i albumform,, coolhet..

Ursprungligen av Fredric:

Det var på tiden,,
Jag såg på TV igår där lite blandat folk uttalade sig om skivbranschen framtid, alla sa väl samma sak, att dom gamla kanalerna helt har spelat ut sin roll och internet har tagit över bolagens jobb.
Och att allt fler artister startar upp egna bolag och bara köper distribution, där nätet numera spelar en huvudroll, tex så intervjuades Brainpool som startat upp JunkMusic som ska producera musik som säljs på a´ la minute via nätet, deras tanke är att lägga upp låtarna samma dag som dom blir klara och inte 6 - 24 månader senare i albumform,, coolhet..

Att påstå att de gamla kanalerna har spelat ut sin roll i skivbranschen är inte sant alls eftersom den "gamla" kanalen ändå står för över 90% av branschens omsättning. Dessutom besitter bolagen en know how som inte ersätts så fort plus rättigheter till miljoner låtar varav många fortfarande är eftertraktade.
Dessutom levererar den "gamla" kanalen fortfarande produkter av högre kvalité.

Brainpool tillhör inte mina favoriter men jag förstår att de försöker gripa varje halmstrå att rädda sin karriär, för dem som inte klarar att leverera eller smälta helgjutna album så kanske deras idé funkar.

Ursprungligen av Errol Garner:

Att påstå att de gamla kanalerna har spelat ut sin roll i skivbranschen är inte sant alls eftersom den "gamla" kanalen ändå står för över 90% av branschens omsättning. Dessutom besitter bolagen en know how som inte ersätts så fort plus rättigheter till miljoner låtar varav många fortfarande är eftertraktade.
Dessutom levererar den "gamla" kanalen fortfarande produkter av högre kvalité.

Brainpool tillhör inte mina favoriter men jag förstår att de försöker gripa varje halmstrå att rädda sin karriär, för dem som inte klarar att leverera eller smälta helgjutna album så kanske deras idé funkar.

Att de gamla kanalerna står för 90% av omsättningen är inte så överraskande, när det inte finns så mycket till vettiga alternativ. Om ICA Svensson är den enda som säljer potatis på orten, så lär han de stå för 100% av försäljningen, men det betyder inte att det är bra. Jag vet att jag överdriver och är onyanserad, men det ligger en liten del av sanning i det.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Att de gamla kanalerna står för 90% av omsättningen är inte så överraskande, när det inte finns så mycket till vettiga alternativ. Om ICA Svensson är den enda som säljer potatis på orten, så lär han de stå för 100% av försäljningen, men det betyder inte att det är bra. Jag vet att jag överdriver och är onyanserad, men det ligger en liten del av sanning i det.

Internetmusikförsäljningen omsätter ungefär 10% av hela skivbranschens omsättning inklusive postorder och nedladdningstjänster över hela världen. Nedladdningstjänsterna är ju inte färdigutvecklade men internetförsäljningen av CD är ju ganska mogen.

Slutsats folk gillar att köpa musikskivor i riktiga butiker. Men butikerna har självklart drabbats av säljtapp när det går att ladda ned samma musik gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 09:11
Ursprungligen av Errol Garner:

Internetmusikförsäljningen omsätter ungefär 10% av hela skivbranschens omsättning inklusive postorder och nedladdningstjänster över hela världen. Nedladdningstjänsterna är ju inte färdigutvecklade men internetförsäljningen av CD är ju ganska mogen.

Slutsats folk gillar att köpa musikskivor i riktiga butiker. Men butikerna har självklart drabbats av säljtapp när det går att ladda ned samma musik gratis.

Var kommer dom uppgifterna ifrån och hur färska är dom?
Om det är branschens egna uppgifter så skulle det vara kul att veta hur dom tagit fram dessa uppgifter.

Jag har uppfattningen att många gärna skulle köpa låtar direkt från datorn om det fanns ett vettigt alternativ. ITMS är ett exempel på hur man lätt och smidigt kan köpa dom låtar man vill ha. Om det nu kommer en ITMS till Sverige och priset blir ungefär som i andra länder som har ITMS så tar jag fram mitt VISA direkt och börjar köpa låtar.

Ursprungligen av stile:

Var kommer dom uppgifterna ifrån och hur färska är dom?
Om det är branschens egna uppgifter så skulle det vara kul att veta hur dom tagit fram dessa uppgifter.

Jag har uppfattningen att många gärna skulle köpa låtar direkt från datorn om det fanns ett vettigt alternativ. ITMS är ett exempel på hur man lätt och smidigt kan köpa dom låtar man vill ha. Om det nu kommer en ITMS till Sverige och priset blir ungefär som i andra länder som har ITMS så tar jag fram mitt VISA direkt och börjar köpa låtar.

Inte från The Economist, 28 oktober 2004, i alla fall. Det verkar som att Errol har dragit siffror och fakta ur hans magiska hatt igen. Enligt The Economist så ligger de legala online musikbutikerna bakom mindre än 5 % av industrins intäkter:

"Although they have mushroomed, legal online downloads account for less than 5% of industry revenues"

http://www.economist.com/business/displayStory.cfm?story_id=3329169

Ursprungligen av Force9:

Inte från The Economist, 28 oktober 2004, i alla fall. Det verkar som att Errol har dragit siffror och fakta ur hans magiska hatt igen. Enligt The Economist så ligger de legala online musikbutikerna bakom mindre än 5 % av industrins intäkter:

"Although they have mushroomed, legal online downloads account for less than 5% of industry revenues"

http://www.economist.com/business/displayStory.cfm?story_id=3329169

Om du hade läst ordentligt vad jag skrev så räknade jag även in CD försäljning över nätet i de siffrorna som iofs är lite svåra att beräkna eftersom många internet återförsäljare även har fysiska postorderkataloger som Ginza.

Ursprungligen av Errol Garner:

Om du hade läst ordentligt vad jag skrev så räknade jag även in CD försäljning över nätet i de siffrorna som iofs är lite svåra att beräkna eftersom många internet återförsäljare även har fysiska postorderkataloger som Ginza.

Errol du skrev:

"Internetmusikförsäljningen omsätter ungefär 10% av hela skivbranschens omsättning inklusive postorder och nedladdningstjänster över hela världen."

Det är inte vad du menade. Du har ett grovt syftningsfel i din mening. Du skulle ha skrivit:

"Internetmusikförsäljningen inklusive postorder och nedladdningstjänster omsätter ungefär 10% av hela skivbranschens omsättning över hela världen."

Du saknar fortfarande källhänvisning i din argumentation. Men vi börja vänja oss.

Ursprungligen av Force9:

Errol du skrev:

"Internetmusikförsäljningen omsätter ungefär 10% av hela skivbranschens omsättning, inklusive postorder och nedladdningstjänster över hela världen."

Det är inte vad du menade. Du har ett grovt syftningsfel i din mening. Du skulle ha skrivit:

"Internetmusikförsäljningen inklusive postorder och nedladdningstjänster omsätter ungefär 10% av hela skivbranschens omsättning över hela världen."

Du saknar fortfarande källhänvisning i din argumentation. Men vi börja vänja oss.

OK jag missade ett kommatecken om man är petig men de flesta fattade nog. Angående källhänvisning så finns det ingen 100% korrekt statistik men the Economist som du hänvisar till motsäger inte vad jag skrev från början.

Ursprungligen av Errol Garner:

OK jag missade ett kommatecken om man är petig men de flesta fattade nog. Angående källhänvisning så finns det ingen 100% korrekt statistik men the Economist som du hänvisar till motsäger inte vad jag skrev från början.

Du missade inget kommatecken då det fortfarande betyder samma sak. Du skrev fel helt enkelt. Det enda sanna du har skrivit här är att det inte finns någon 100% korrekt statistik, då det är i praktiken omöjligt att ta fram.

Du skriver så övertalande med din "statistik" och din "fakta" att en del nog tror på dig och det är väldigt olyckligt då det bara är dina åsikter och inget annat.

Kan du inte erkänna att du har plockat din siffra om 10 % ur luften?
Kan du inte erkänna att du borde ha skrivit att det är din åsikt att det är så, inte att det _är_ så.

Det är nämligen helt ok att ha åsikter, men då ska man framhäva att det är ens åsikt. Man skriver t.ex. att "jag tror/tycker/känner/upplever/anser/misstänker att det är si och så", inte att "det är si och så". Om det är fakta, så är det mycket bra att använda sig av källhänvisning. De enda gångerna man inte behöver göra det är när man talar om vedertagen fakta, som att Steve Jobs är CEO för Apple eller iPod Mini är mindre än en iPod.

Ursprungligen av Force9:

Du skriver så övertalande med din "statistik" och din "fakta" att en del nog tror på dig

Det är väl ändå inte så troligt att någon gör.

Ursprungligen av thevil:

Det är väl ändå inte så troligt att någon gör.

Hehe!

Ursprungligen av Force9:

Du missade inget kommatecken då det fortfarande betyder samma sak. Du skrev fel helt enkelt. Det enda sanna du har skrivit här är att det inte finns någon 100% korrekt statistik, då det är i praktiken omöjligt att ta fram.

Du skriver så övertalande med din "statistik" och din "fakta" att en del nog tror på dig och det är väldigt olyckligt då det bara är dina åsikter och inget annat.

Force9, hur svårt är det för dig att förstå orden "ungefär 10%"? Alltså har jag inte påstått någon exakt siffra som du försöker få det till men internetförsäljningen av musikfiler/cd ligger i den regionen av branschens omsättning.

Min meningsuppbyggnad kan man ha åsikter om men det är ganska oväsentligt när de flesta som vill förstå gör det utan problem.

Mina åsikter bygger på insikt erfarenhet och fakta. Trots detta kan jag ju ibland ha fel men påtala då felen istället för att haka upp dig på småsaker som du ofta verkar göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 21:03

Jo,, det stämmer säkert, dock så känns det som dom inte har hängt med i utvecklingen, känns som dom har lagt allt fokus på nackdelarna istället för att se möjligheterna vilket fått dom att kännas som feta bromsklossar.
Fast det är väl ganska självklart att dom har förlorat mycket makt eftersom du numera når hela världen genom din dator, och den vägen kanske passar många artister bättre än att hamna på en hylla på något trött bolag, vilket tyvärr inte är så ovanligt...

Ursprungligen av Fredric:

Jo,, det stämmer säkert, dock så känns det som dom inte har hängt med i utvecklingen, känns som dom har lagt allt fokus på nackdelarna istället för att se möjligheterna vilket fått dom att kännas som feta bromsklossar. .

Snarare så var de för tidigt ute för flera år sedan så öppnade EMI MNW och Bonnier m.f.l.
nedladdningstjänster på nätet som alla floppade.

Har för mig att Bonnier redovisade floppen på följande sätt : De hade över 10.000 gratis nedladdningar och runt 10 betalande totalt. EMI la ned 10 miljoner på sin tjänst och sålde runt 1000 Album totalt.

MNW brände massor av miljoner och gick i konkurs......

Så det är ju inte så konstigt att bolagen inte har haft så bråttom att göra fler misstag.

Ursprungligen av Errol Garner:

Snarare så var de för tidigt ute för flera år sedan så öppnade EMI MNW och Bonnier m.f.l.
nedladdningstjänster på nätet som alla floppade.

För att göra jämförelsen rättvis så såg bredbandsutbredningen och framförallt uppkopplingshastigheten rätt annorlunda ut för "flera år sen".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 21:22

Det har jag missat helt,, alla andra också eftersom det gick som det gick..

Ursprungligen av Fredric:

Det har jag missat helt,, alla andra också eftersom det gick som det gick..

Jo det var många som missade det hela, fick dock mycket publicitet i diverse tidningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 22:16

Hur som så är det ganska kul att lilla Apple lyckas med något som en hel bransch inte klarat av, vet inte om det säger något om Apple eller om det säger något om skivbolagen..
Tror och hoppas att det kommer att bli lättare att hitta den musik man gillar i framtiden, till skillnad mot nu då man måste lyssna på den musik skivbolagen vill att man ska lyssna på.
Internet öppnar den dörr både när det kommer till radio & tv, snart har vi nischade musik kanaler via internet TV där man väljer musik efter tycke och smak, jag längtar redan.
MTV och ZTV har redan fattat detta och håller på och ändrar sin USP´s helt, MTV ska inte längre vara en musik kanal (Dom kanske borde byta namn), och MTV nordic försvinner för att bli mer lokalt med MTV Sverige, Norge, Danmark... ZTV ska bli TV för killar med muskler, brumbrum och brudar..

Väntar och hoppas..

Ursprungligen av Fredric:

Hur som så är det ganska kul att lilla Apple lyckas med något som en hel bransch inte klarat av, vet inte om det säger något om Apple eller om det säger något om skivbolagen..
Tror och hoppas att det kommer att bli lättare att hitta den musik man gillar i framtiden, till skillnad mot nu då man måste lyssna på den musik skivbolagen vill att man ska lyssna på.
Internet öppnar den dörr både när det kommer till radio & tv, snart har vi nischade musik kanaler via internet TV där man väljer musik efter tycke och smak, jag längtar redan.
MTV och ZTV har redan fattat detta och håller på och ändrar sin USP´s helt, MTV ska inte längre vara en musik kanal (Dom kanske borde byta namn), och MTV nordic försvinner för att bli mer lokalt med MTV Sverige, Norge, Danmark... ZTV ska bli TV för killar med muskler, brumbrum och brudar..

Väntar och hoppas..

Fredric Apple har ju lyckats med iTunes Music Store p.g.a. att de samarbetar med de stora bolagen och de små inte för att de har gjort iTunes MS oberoende av branschen. Ett annat skäl för framgången är att de vågade satsa jättebelopp och stora resurser på att dra igång tjänsten. Sen finns det ett litet "hemligt" skäl till varför iTunes har lyckats så bra.

Ingen tvingar dig att lyssna på det skivbolagen vill. Även om de flesta helt frivilligt vill lyssna på det . Men det finns ju redan nu massvis med internetradiostationer som spelar alla typer av musik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 23:00

Självklart så är Apple helt beroende av de stora skivolagen!!!? Men det är faktiskt komiskt att Apple får ta fram lädret för att få igång det hela igen,, eftersom skivbranschen som du själv säger inte vågar .....
Sedan tvingas inte någon till något, iof,, när MTV springer runt på stan och folk får önska sina favorit låtar så ""tvingas"" man önska något ifrån deras 5-10 låtar långa playlist,, iof så tvingas man inte till att önska något om man inte vill det :)..
Och jo jag lyssnar nästan bara på internet radio numera,, eller ibland på P3´s musik program Dans / Soul / Club / Live / mm som kan vara riktigt jävla bra, för tyvärr så är mycket av den kommersiella radion helt homogen, RIX / NRG och allt vad dom heter får en lök att gråta...

..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-09 00:37

Kan någon förklara för mig varför man inte får köpa musik via Itunes Music Store från ett annat land, och framförallt ett annat EU-land ??

Det går ju att köpa CD-skivor från utlandet, varför då inte musik i digital form?
Är det Apple eller skivbolagen som gjort att det inte går att handla från ett annat lands IMS ?

Ursprungligen av Myrslok:

Kan någon förklara för mig varför man inte får köpa musik via Itunes Music Store från ett annat land, och framförallt ett annat EU-land ??

Det går ju att köpa CD-skivor från utlandet, varför då inte musik i digital form?
Är det Apple eller skivbolagen som gjort att det inte går att handla från ett annat lands IMS ?

Apple skulle nog vilja ha en butik för hela världen. Men situationen är som den är för att artister/musiker ofta är signade till olika förlag och bolag i olika länder och många independentbolag distribueras av olika bolag i olika länder så det är en hel del avtal som behöver gås igenom.

Att det inte går att köpa från andra länders ITMS har med avtal och EU regler att göra. EUs "fria" rörlighet av varor och tjänster är i verkligheten ganska reglerad.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-09 01:09
Ursprungligen av Errol Garner:

Att det inte går att köpa från andra länders ITMS har med avtal och EU regler att göra. EUs "fria" rörlighet av varor och tjänster är i verkligheten ganska reglerad.

Men om man kan handla musik på CD-skivor via nätet från tex usa, japan eller tyskland.
Varför går det då inte göra samma sak på IMS?
Det kan ju inte bara vara EU-regler och skivbolagen som hindrar det i så fall när det går beställa musik på fysiskt lagringsmedia?

Ursprungligen av Myrslok:

Men om man kan handla musik på CD-skivor via nätet från tex usa, japan eller tyskland.
Varför går det då inte göra samma sak på IMS?
Det kan ju inte bara vara EU-regler och skivbolagen som hindrar det i så fall när det går beställa musik på fysiskt lagringsmedia?

Det där är lite invecklat parallellimport till/inom EU är egentligen mestadels förbjudet men privatpersoner har dispens. Något som tydligen inte gäller internetmusik.

Vissa märken/produkter har samma distributör i alla EU länder men andra märken/produkter har olika generalagenter i varje land som står för marknadsföring och betalar licens för att få sälja med just ensamrätt. Inte så kul för dom att behöva konkurrera mot företag som slipper massvis av kostnader och inte heller står för service support o.s.v.

Men det finns som vanligt mer eller mindre krångliga sätt att gå runt det hela t.o.m. vad gäller ITMS

Bevaka tråden